Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Doprava 2018+

11. 10. 2018
Konference Doprava 2018+ připomněla řadu palčivých problémů české dopravní infrastruktury.

Jak upozornil šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů: "Zatímco v Evropské unii má voda na celkové přepravě zboží dvanáctiprocentní podíl a v Nizozemsku dokonce čtyřicetiprocentní, v ČR je to jen necelé jedno procento. S děčínským plavebním stupněm, který umožní přepravovat po Labi zboží až 345 dní v roce, bychom se určitě mohli dostat na deset procent. Teprve po jeho dokončení bude možné efektivně propojit ČR se západoevropskou sítí vodních cest přidat se tak k dopravně vyspělé části Evropy." Původně měl být děčínský jez hotov už před šestnácti lety, přes opakované a podle požadavků ekologů upravované žádosti však dosud stavba nedostala kladné stanovisko k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA). Vláda se letos v lednu usnesla, že vyšším veřejným zájmem je oživení lodní dopravy než ochrana přírody. Ministerstvo životního prostředí ale s EIA vyčkává, až správa Národního parku České Švýcarsko vypracuje návrh kompenzačních opatření k ochraně lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být stupeň vybudován. „Teprve pak budeme moci o tato opatření naši žádost o EIA rozšířit. Zahájení stavby tak předpokládáme někdy kolem roku 2023,“ uvedl Fojtů.

Hosté se také vyjádřili k nedostatečné kapacitě české železnice pro nákladní vlaky

Náměstek šéfa Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb spatřuje budoucí řešení nedostatečné kapacity tratí pro nákladní železniční dopravu v odvedení dálkových osobních vlaků na nové rychlostní tratě. První by se měla začít stavět kolem roku 2025 z Prahy do Drážďan. Řešením naopak není zrychlení některých vlaků na dnešní konvenční síti. „Čím rychleji pojede vybraný segment vlaků, tím bude podvázanější kapacita pro ty pomalejší,“ uvedl Nejezchleb.

Ředitel státního nákladního dopravce ČD Cargo Ivan Bednárik je k zásadnímu navýšení kapacity po otevření VRT skeptický. „Ano, ale předpokladem je, že někdo zruší část veřejné objednávky na stávajících tratích. Navíc se bavíme o horizontu dvaceti let, takže je velká pravděpodobnost, že si to nikdo z nás neužije,“ dodal Bednárik.

Nedostatečnou kapacitu na kolejích zmínil i šéf sdružení silničních nákladních dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta. I proto označil politické plány převodu zboží ze silnic na koleje za chiméru. „Kdyby se dnes v Evropě využily na železnici všechny volné kapacity, tak se silniční doprava sníží o pouhá tři procenta,“ uvedl Starosta s poukazem na studii, kterou má k dispozici. Zmínil též, že v dnešní situaci, kdy dopravci s vagony dlouhé hodiny stojí a čekají na volnou trať, je železnice pro řadu zákazníků nepružná.

Poměr přepraveného nákladů po silnicích a kolejích je v tuzemsku zhruba 80:20 ve prospěch silnice.

V článku byly využity informace serveru zdopravy.cz a deníku Právo.

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb