Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Ředitelství vodních cest ČR vyhlašuje výběrové řízení na pozici Samostatný odborný referent oddělení realizace. Více zde..
Modernizace ohlaví plavební komory Hořín, která zahrnuje i vybudování zdvižného mostu přes velkou plavební komoru úspěšně pokračuje. V pátek 18.9. od 14 do 18 hodin umožníme veřejnosti, aby se o tom přesvědčila na vlastní oči při dni otevřených dveří. Více zde..
Ústí nad Labem, 28. srpna 2020 – Dnes byl hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem, primátorem statutárního města Ústí nad Labem Petrem Nedvědickým a ředitelem Ředitelství vodních cest ČR Lubomírem Fojtů slavnostně otevřen nový přístavní můstek osobních lodí v Ústí nad Labem – Vaňově. Během 24. a 25. srpna 2020 byl starý můstek odvezen a nahrazen novým moderním atraktivního designu. V roce 2021 bude u můstku doplněno nové kotvení, připojení lodí na elektrickou energii a pitnou vodu a společně s městem Ústí nad Labem se celý prostor přilehlé autobusové zastávky promění na moderní dopravní terminál. Více zde..

Tiskové zprávy

Otevřeno je inovované přístaviště osobních lodí Ústí nad Labem - Vaňov

28. 8. 2020

Ústí nad Labem, 28. srpna 2020 – Dnes byl hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem, primátorem statutárního města Ústí nad Labem Petrem Nedvědickým a ředitelem Ředitelství vodních cest ČR Lubomírem Fojtů slavnostně otevřen nový přístavní můstek osobních lodí v Ústí nad Labem – Vaňově. Během 24. a 25. srpna 2020 byl starý můstek odvezen a nahrazen novým moderním atraktivního designu. V roce 2021 bude u můstku doplněno nové kotvení, připojení lodí na elektrickou energii a pitnou vodu a společně s městem Ústí nad Labem se celý prostor přilehlé autobusové zastávky promění na moderní dopravní terminál.

„Zajištění kvalitní veřejné sítě přístavišť pro linkovou osobní vodní dopravu je jednou z priorit ministerstva dopravy na vodních cestách a proto původní můstek, který zajišťovalo město, Ředitelství vodních cest ČR nahradilo můstkem novým jednotné koncepce aplikované na celém dolním Labi. Obdobný můstek s plachtou designu atelieru architekta Patrika Kotase slouží už 7 let v centru města,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Nový můstek ve Vaňově nyní bude tvořit důstojné zázemí pro tisíce cestujících úspěšného projektu pravidelné linkové lodní dopravy Ústeckého kraje do Litoměřic a Roudnice nad Labem,“ dodal. Nový přístavní můstek šířky 4 m a délky 10 m má konstrukci, která byla převzata z můstků užívaných ve Spolkové republice Německo i pro největší osobní lodě. Přístupová lávka šířky 1,5 m umožní bezpečný nástup a výstup cestujících včetně osob na vozíku a s dětskými kočárky z různých druhů osobních lodí délky až 110 m.

„Navazujeme dnes na sérii 6 veřejných přístavišť na Labi vybudovaných Ředitelstvím vodních cest v letech 2013 a 2014, které lodní linky pravidelně využívají. V letošním roce budou v Ústeckém kraji zahájeny práce na dalších 4 přístavištích pro malá plavidla v Děčíně, Ústí nad Labem – Brné, v Roudnici nad Labem a ve Štětí,“ upřesnil Lubomír Fojtů. „Projektové práce pokračují i na dalších lokalitách, věřím, že v roce 2021 začneme stavět i přístaviště Hřensko, Malé Žernoseky a servisní centrum v Roudnici nad Labem,“ dodal.

Lodní doprava je pro město významná nejen pro pravidelnou přepravu osob, ale i pro turistiku. Jsem rád, že se podařilo obnovit můstek, který tak bude dál sloužit pro komfortnější vodní dopravu. Cestující pak jistě ocení novou podobu zastávky autobusů, kterou přebuduje město Ústí nad Labem. Dočká se velké čekárny, bezbariérového nástupiště a pohodlného chodníku směrem k lodi. Vznikne zde tak opravdový přestupní terminál mezi vodní a městskou hromadnou dopravou,“ doplnil primátor statutárního města Ústí nad Labem Petr Nedvědický.

Během roku 2021 bude u můstku vybudováno nové kotvení u břehu, které umožní jeho bezpečné setrvání na místě i za největších povodní na řece. Novinkou se stanou přípojky elektrické energie a pitné vody pro zásobování osobních lodí, stojících u můstku. Nebudou tak závislé na vlastním palubním elektrickém agregátu a pohodlně si před vyplutím doplní své tanky čerstvou pitnou vodou.

Stavbu nového můstku realizuje firma Labská strojní a stavební společnost s r.o. s náklady 5,4 mil. Kč, které jsou financovány z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Na pravou míru – Nové přístaviště osobních lodí v Ústí nad Labem–Vaňově je pro velké lodě optimální

25. 8. 2020

Praha, 25. srpna 2020 – Ústecký deník ve svém článku „Vaňov dostane nový přístav a zastávku“ publikovaném 21. srpna 2020 uvedl zavádějící názory, že nový můstek je moc malý a nevhodný pro přistávání velkých lodí. V článku zazněly nepravdivé údaje o vlastnostech přístaviště údajně vyslovených citovanými osobami, aniž by byl dán prostor Ředitelství vodních cest pro uvedení správných informací.

V Ústí nad Labem – Vaňově je instalován nový přístavní můstek šířky 4 m (v článku je uváděno 2 - 3 m) a délky 10 m s konstrukcí, která byla převzata z můstků běžně užívaných ve Spolkové republice Německo na významných vodních cestách sloužících i pro největší osobní lodě délky 110 m. Přístupová lávka má volnou šířku 1,5 m a plně tak vyhovuje pro přístup i osobám na vozíku a s dětskými kočárky.

Stejná konstrukce mol už 6 let funguje na veřejných přístavištích Ředitelství vodních cest ČR v Dolních Zálezlech, Libochovanech, Lovosicích, Libotenicích i v centru Ústí nad Labem.

„Vzhledem ke skutečnosti, že v novinovém článku jsou zmiňována plavidla naší společnosti [POSEIDON nebo PORTA BOHEMICA], považujeme za nezbytné v této souvislosti sdělit, že s přístavišti tohoto typu v Lovosicích, v Ústí nad Labem a v Libochovanech, která již několik let provozně využíváme, zatím nemáme žádné negativní zkušenosti,“ uvádí Labská plavební společnost s.r.o., provozující zde linkovou osobní dopravu.

Kapitán největší české kabinové lodě Jan Hamza dodává „Loď FLORENTINA zatím využila tento typ přístavního můstku pouze v lokalitách Dolní Zálezly a v Libochovanech. Obě dvě přístavní zařízení jsou pro loď Florentina vyhovující jak co se týče parametrů, tak i užitnosti. Pokud budou i v dalších lokalitách současně na břehu osazeny vázací prvky, tak abychom při délce naší lodě (80 m) mohli plavidlo uvázat i na břehu, nevidíme jakýkoli nedostatek.“ Ředitelství vodních cest ČR k lokalitě ve Vaňově dodává, že během roku 2021 bude na místě instalováno nové kotvení můstku včetně břehových vázacích kruhů.

Pro přístavní molo bylo 20.8.2020 Státní plavební správou jako plavebním úřadem vydáno osvědčení plovoucího zařízení a je tak plně schopné bezpečného provozu.

Přístaviště osobních lodí v Ústí nad Labem - Vaňově čeká výměna

19. 8. 2020

Ústí nad Labem, 19. srpna 2020 – Přístaviště osobních lodí v Ústí nad Labem – Vaňově čeká generační obnova. V neděli 23. srpna 2020 přistane u starého můstku poslední loď na své plavbě z Litoměřic. Během následujících dvou dnů Ředitelství vodních cest ČR nainstaluje nový plovoucí můstek a ve středu ráno 26. srpna 2020 od něj vypluje první linková loď směrem na Nučnice. Během roku 2021 bude u můstku doplněno nové kotvení, připojení lodí na elektrickou energii a pitnou vodu a společně s městem Ústí nad Labem se celý prostor přilehlé autobusové zastávky promění na moderní dopravní terminál.

Původní můstek osobní lodní dopravy v Ústí nad Labem - Vaňově, odkud pravidelně vyplouvají lodě na linkách Ústeckého kraje do Litoměřic i Roudnice nad Labem, je na konci své životnosti.

„Zajištění kvalitní veřejné sítě přístavišť pro linkovou osobní vodní dopravu je jednou z priorit ministerstva dopravy na vodních cestách a proto původní můstek, který zajišťovalo město, nyní Ředitelství vodních cest ČR nahrazuje můstkem novým jednotné koncepce aplikované na celém dolním Labi. Obdobný můstek s plachtou designu atelieru architekta Patrika Kotase slouží už 7 let v centru města,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Věřím, že nový můstek ve Vaňově bude tvořit důstojné zázemí pro tisíce cestujících lodní dopravy plující po hladině Střekovského zdymadla Českým Středohořím,“ dodal. Dvě výškové úrovně nástupních ploch umožní bezpečný nástup a výstup cestujících z různých druhů osobních lodí délky až 110 m. „Lodní doprava je pro město významná nejen pro pravidelnou přepravu osob, ale i pro turistiku. Jsem rád, že se podařilo obnovit můstek, který tak bude dál sloužit pro komfortnější vodní dopravu. Cestující pak jistě ocení novou podobu zastávky autobusů, kterou přebuduje město Ústí nad Labem. Dočká se velké čekárny, bezbariérového nástupiště a pohodlného chodníku směrem k lodi. Vznikne zde tak opravdový přestupní terminál mezi vodní a městskou hromadnou dopravou,“ doplnil primátor statutárního města Ústí nad Labem Petr Nedvědický.

Během roku 2021 bude u můstku vybudováno nové kotvení u břehu, které umožní jeho bezpečné setrvání na místě i za největších povodní na řece. Novinkou se stanou přípojky elektrické energie a pitné vody pro zásobování osobních lodí, stojících u můstku. Nebudou tak závislé na vlastním palubním elektrickém agregátu a pohodlně si před vyplutím doplní své tanky čerstvou pitnou vodou.

Stavbu nového můstku realizuje firma Labská strojní a stavební společnost s r.o. s náklady 5,4 mil. Kč, které jsou financovány z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

V letošním roce zahájí Ředitelství vodních cest ČR na Labi výstavbu dalších 9 veřejných přístavišť pro osobní lodě i pro malá rekreační plavidla, z nichž 4 budou v Ústeckém kraji. Naváže tak na 6 veřejných přístavišť postavených v minulosti kromě centra Ústí nad Labem také v Dolních Zálezlech, Libochovanech, Lovosicích, Nučnicích a v Libotenicích, kde pravidelně přistávají lodní linky Ústeckého kraje.

Vlaky se vrací na nový železniční most do Lužce nad Vltavou

30. 6. 2020

Praha, 30. června 2020 – Dnes končí výluka železniční dopravy na trati z Vraňan do Lužce nad Vltavou a 1. července ráno projede první pravidelný osobní vlak. Za 8 měsíců přerušeného provozu původní 115 let starý most nahradil nový, který bude na české železnici první zdvižný. Pro první lodě se bude zvedat v dubnu 2021, spolu s dalšími dvěma mosty a vjezdem do zdymadla Hořín. Pro cestující dnes začíná sloužit nová zastávka v Lužci nad Vltavou s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem, vlak již nebude pravidelně jezdit přes nechráněný železniční přejezd v ulici Mělnická.

Výluka železniční dopravy na trati z Vraňan do Lužce nad Vltavou začala 1. listopadu loňského roku a hned poté 5. listopadu vysokotonážní jeřáb odstranil původní 115 let starou ocelovou mostní konstrukci. Během 8 měsíců byla vybudována kompletní nová železobetonová konstrukce spodní stavby s kamenným obkladem, která v sobě ukrývá také prostory pro technologii zdvižného zařízení. Největší český jeřáb pak 5. května na ložiska osadil novou 135 tun těžkou ocelovou konstrukci mostu o rozpětí 29 m. Jedná se o příhradovou konstrukci s ortotropní dolní mostovkou a přímým pružným upevněním koleje.

Železniční most je koncipován jako zdvižný, byť ke dni zavedení provozu nebude zdvih mostu ještě dokončen. Na mostě, konkrétně na kolejových pasech, se nachází unikátní zařízení, které zajištuje bezpečné rozpojení koleje při zdvihu mostu, ale především bezpečné spojení kolejnic při dosednutí mostu do spodní polohy. V České republice se doposud žádný funkční zdvižný most nenachází, proto bylo nutné zmíněné zařízení vyvinout. Tento most se tak stane unikátním, jak pro drážní dopravu, tak i pro dopravu vodní. Původní stabilní podjezdná výška pro lodě 4,50 m zdvižením mostu za několik minut naroste na 7 m a umožní bezpečné proplutí vysokých osobních lodí i nákladních lodí s kontejnery.  

Pro zvýšení bezpečnosti provozu byla vybudována nová konečná zastávka v Lužci nad Vltavou před původním nechráněným železničním přejezdem, která má standardní nástupiště délky 30 m a výšky 550 mm nad úrovní koleje s bezbariérovým přístupem a přístřeškem pro cestující. Významně se tak zlepšuje i komfort cestování.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. a je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Na nové mosty přes plavební kanál ve Vraňanech a Lužci nad Vltavou vyjedou první automobily

24. 6. 2020

Praha, 24. června 2020 – Ve čtvrtek 25. června budou pro silniční provoz otevřeny dva nové mosty přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka, které nahradily původní nízké. Ve Vraňanech bude doprava převedena ze souběžného mostního provizoria, sloužícího během stavby nového mostu. Po jeho odstranění bude možné dokončit úpravy okolí do definitivního stavu. V Lužci nad Vltavou nový most na místní komunikaci nahradí původní 120 let starý most, který je konci své životnosti. I přes zprovoznění mostů pro silniční dopravu budou práce pokračovat a během 6 měsíců budou oba doplněny zdvihacími mechanismy, které umožní proplutí až 7 m vysokých lodí.

„Práce na odstraňování omezení výšky lodí pod mosty mezi Mělníkem a Prahou úspěšně pokračují. Spouštíme silniční dopravu přes první dva nové mosty, aby už nebylo nutné jezdit po původních, které dosloužily. Nové mosty po zprovoznění zdvihacích mechanismů na konci letošního roku svou podjezdnou výškou 7 m oproti současným pouze 4,50 m umožní proplutí moderních velkých osobních lodí i lodí přepravujících objemný náklad,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Jsem přesvědčen, že zlepšené parametry Vltavy pomohou vnitrozemské plavbě uspět v konkurenci s těžkou silniční dopravou a přispět k ekologickému zásobování metropole,“ dodal.

V Lužci nad Vltavou se s otevřením nového mostu v ulici 9. května mění dopravní režim. Ulice Mělnická vedená přes plavební kanál se zcela uzavírá a veškerá doprava z Lužce je převedena do ulice 9. května. Uvedením nového mostu do předčasného užívání bude zajištěna komfortnější dopravní obslužnost obce, neboť v současné době je veškerá doprava vedena přes mostní provizorium, které požadavkům dopravy již nevyhovuje. Nový ocelový most o rozpětí 25 m a šířce 6,5 m má obdobné parametry jako most původní, krabicové železobetonové opěry s kamenným obkladem připomínajícím historický charakter plavebního kanálu v sobě skrývají prostory pro zdvižnou technologii. Do ulice Mělnická se doprava vrátí během října letošního roku, kdy bude dokončen druhý silniční most v Lužci, jehož nosná ocelová konstrukce už je na místě.

Ve Vraňanech jde do předčasného užívání také zdvižný most, který byl na místo dopraven 22. dubna na palubě lodi. Ocelový most o rozpětí 23 m a šířce 7 m překlenuje vjezd do plavebního kanálu. Doprava se tak definitivně vrací z dočasné dřevěné mostovky na nový most, který bude společně s dalšími dvěma mosty po svém dokončení pohyblivý a dálkově ovládaný z 9 km vzdáleného velína zdymadla v Hoříně.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. a je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Režim provozu Lužec nad Vltavou

Do plavební komory Hořín se vrací lodě

19. 6. 2020

Praha, 19. června 2020 – Po 12 měsících stavebních prací se v sobotu do velké plavební komory Hořín opět vrací lodě. Stavba ještě zdaleka nekončí, kameníci stále pracují na obkládání unikátního zdvižného mostu, který zachová původní ráz technické památky z roku 1905. V říjnu se plavební komora opět uzavře a budou probíhat dokončovací práce, aby v dubnu 2021 bylo vše hotové a první vysoké lodě vypluly pod sérií zdvižných mostů do Prahy.

„Od 20. června 2020 mohou opět lodě proplouvat velkou plavební komorou Hořín a nejsou tak odkázány na souběžnou malou komoru, která svou délkou 73 m neumožní proplavit dlouhé osobní lodě. Také nákladní lodě vozící do Prahy štěrkopísek už nebudou muset absolvovat náročné rozpojování sestav s asistencí dalšího remorkéru,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Stavbaři odvedli opravdu úctyhodný kus práce,“ dodal.

Během roku zhotovitel stavby Metrostav a.s. téměř kompletně rozebral horní i dolní ohlaví plavební komory s vraty, což jsou její nejdůležitější části, bez nichž nemůže fungovat. Ihned poté začaly betonáže nových konstrukcí a jejich obkládání původním kamenem a následně byla do nich jeřáby osazena nová vrata. Nyní jsou konstruována na šířku vjezdu do plavební komory 12 m. 30. dubna pak práce vyvrcholily osazením ocelové kostry nově zdvižného přemostění dolního ohlaví pomocí největšího českého jeřábu.

Na konci hlavní plavební sezóny se 12. října 2020 opět plavební komora uzavře, aby kameníci mohli dokončit veškeré obklady zdí a nainstalovaly se složité technologie zdvižného mostu. V dubnu 2021 pak bude vše v plném provozu a lodě vysoké až 7 m proplují celým plavebním kanálem z Mělníka směrem na Prahu.

Projekt, společně s modernizací rejd plavební komory Praha – Štvanice, uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

Modernizace rejd plavební komory Praha - Štvanice je dokončena

17. 6. 2020

Praha, 17. června 2020 - Přestřižením pásky na lodi Najade byl dnes za účasti ministra dopravy Karla Havlíčka slavnostně zakončen projekt Modernizace rejd plavební komory Praha - Štvanice. Lodě proplouvající druhou nejzatíženější plavební komorou v České republice mohou nyní bezpečně vyčkávat, až bude komora připravena na proplavování. Malá rekreační plavidla přitom nebudou ohrožena velkými loděmi.

Cílem modernizace rejd plavební komory bylo vybudování nových krátkodobých čekacích stání pro malá i velká plavidla v horní i dolní rejdě plavební komory. „Díky nové nábřežní zdi navazující na slavný Negrelliho viadukt nyní mohou lodě bezpečněji a pohodlněji zaplouvat do zdymadla, kterým ročně propluje více než 12 300 lodí. Namísto vyčkávání na motorech na řece se dnes lodě vyvazují ke břehu a pro malá plavidla je k dispozici samostatný prostor, kde je při manévrování velké osobní a nákladní lodě neohrozí,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Modernizaci rejd plavební komory Praha – Štvanice realizovali dodavatelé Metrostav a.s. a EUROVIA CS, a. s. jako „Společnost pro PK Štvanice, Metrostav – Eurovia“ se stavebními náklady 132 mil. Kč včetně DPH a práce byly dokončeny v březnu 2020.

„Jedná se o první vodocestný projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF v České republice, kdy společně s dalšími stavbami zejména na plavebním kanále Vraňany – Hořín dojde ke zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy a vytvoří se tak podmínky pro intenzivnější využití vodní cesty pro zásobování metropole náklady i pro atraktivní plavbu osobních lodí,“ uvedl ředitel investorské organizace Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

V horní rejdě směrem do centra města bylo vybudováno nové samostatné čekací stání pro malá plavidla celkové délky 40 m se 7 dalbami umožňující bezpečné vyčkávání rekreačních plavidel na proplavování mimo prostor pro velké osobní a nákladní lodě. U stávajících daleb pro velká plavidla došlo k prohloubení na hloubku 2,50 m, která umožní ponor lodí 2,20 m. V celé rejdě bylo instalováno nové osvětlení a informační a komunikační zařízení.

V dolní rejdě proběhly podstatně rozsáhlejší práce. Stávající úzký plavební kanál bez jakéhokoliv čekacího stání byl po proudu od Negrelliho železničního viaduktu rozšířen do levého břehu ostrova Štvanice pomocí téměř 200 m dlouhé svislé pilotové stěny. Došlo k rozšíření manévrovacího prostoru k bezpečnému zaplouvání do plavební komory. Dále vzniklo u svislé stěny samostatné čekací stání pro velké lodě délky až 137 m (maximální užitná délka lodě na tomto úseku vodní cesty) a 20 m dlouhého stání pro rekreační lodě. Rovněž zde je nové osvětlení, světelná signalizace vjezdu do plavebního kanálu a informační systém.

Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy, včetně rekonstrukce 10 mostů a prohloubení koryta na ponor 2,20 m, s celkovými náklady kolem 2,5 mld. Kč bude dokončen v roce 2022. Kromě peněz z fondů EU bude financován i prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nový most překlenul Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče

26. 5. 2020

Valy, Přelouč, 26. května 2020 – Dnes byl veřejnosti slavnostně otevřen nový silniční most přes Labe mezi Valy a Mělicemi na Pardubicku, který po 10 měsících výstavby nahradil staré vojenské provizorium ze 2. světové války. Most již nebude omezovat plavbu lodí a oba břehy spojuje most na úrovni 21. století. Dnes se na most vrací pěší a cyklistická doprava ze souběžné provizorní lávky, která sloužila od srpna loňského roku. Do měsíce pak po dokončení úprav komunikací na březích začnou most opět využívat i automobily.

Obce Valy a Mělice u Přelouče od roku 1947 spojoval na silnici III. třídy č. 32219 provizorní vojenský most Bailey Bridge ze 2. světové války. Plavební profil měl šířku 15,2 m a výšku jen 3,35 m, takže ani osobní loď Arnošť z Pardubic nemohla bezpečně proplouvat. Silniční most byl navíc jen jednopruhový pro osobní automobily. Po 72 letech na jeho místě Ředitelství vodních cest ČR a Správa a údržba silnic Pardubického kraje jako investorské organizace vybudovaly most nový s podjezdnou výškou pro lodě 7,0 m, obousměrnou komunikací a chodníky pro pěší a cyklisty.

„Jedním ze strategických cílů rozvoje vodních cest České republiky je dokončení splavnění do Pardubic. Kromě připravované výstavby nové plavební komory v Přelouči, která otevře plavební cestu vstříc Pardubicím, bylo třeba vyřešit i bezpečné proplouvání mostem mezi Valy a Mělicemi,“ řekl Ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Od dnešního dne je tato překážka s nízkou mostovkou a pilíři v řece již minulostí. Věřím, že nebude dlouho trvat a podaří se nalézt s ochranou přírody akceptovatelné řešení překonání zdymadla v Přelouči a lodě konečně doplují až do Pardubic. Jsem přesvědčen, že dnes jsou jednání na dobré cestě,“ dodal.

„Pro silniční hospodářství Pardubického kraje je výstavba dalšího labského mostu velkou událostí. To i s ohledem na skutečnost, že mosty přes Labe v Přelouči, Řečanech nad Labem a most Pavla Wonky v Pardubicích nejsou v dobrém technickém stavu. I most v Němčicích, který byl rekonstruován ke konci minulého století, je nyní na hranici únosnosti pro těžké nákladní automobily. Plnohodnotné parametry má labský most na silnici I/37 v Pardubicích. Výstavba mostu ve Valech u Přelouče umožní dostupnost integrovaného záchranného systému a autobusovou dopravní obslužnost. Na stavbu mostu budou navazovat další stavby, které připravujeme. Je to průtah Mělic, kde v součinnosti s městem budou vybudovány chodníky, kanalizace a rekonstrukce silnice se zklidňujícími prvky v dopravě,“ uvedl Ing.  Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

„U této stavby je společným zadavatelem stát zastoupený Ředitelstvím vodních cest a Pardubický kraj zastoupený správou a údržbou silnic. Je to doklad funkční spolupráce těchto institucí a organizací,“ dodal.

„Společným financováním stavebních nákladů ve výši 258 mil. Kč vč. DPH ze 77 % z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a z prostředků Pardubického kraje je tak zároveň řešena kvalitní vodní cesta a špatný stav původního mostu,“ doplnil Ing. Lubomír Fojtů. „Nemůžeme zapomínat ani na povodně, kdy nový 196 m dlouhý most více než dvojnásobně rozšířil prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ doplnil.

Nový ocelový most s železobetonovou spřaženou mostovkou šířky 14 m stavěla společnost firem SMP CZ a.s. a Metrostav a.s.. V hlavním poli přes řeku o rozpětí 84 m je most vyztužen elegantním obloukem typu tzv. Langerova trámu. Pozoruhodný byl i průběh montáže, kdy se most z jednotlivých dílů sestavoval na Mělické straně a postupně po částech se ve dvou fázích vysouval přes řeku. I během epidemie COVID-19 zhotovitel práce na mostě neomezil a za mimořádných opatření a nasazení pracovních týmů se mu podařilo dodržet předpokládaný termín dokončení stavby.

„Díky využití nové technologie založení mostu – prefabrikovanými beraněnými pilotami, společnému úsilí všech zúčastněných stavařů, jak na stavbě, tak i v přípravě, a v neposlední řadě maximálnímu společnému pracovnímu nasazení se nám podařilo vybudovat celé dílo během skvělých 10 měsíců a dodržet smluvní termín a to i přes to, že nám život v posledních dvou měsících komplikovala pandemie nákazy COVID-19. “ doplnil Ing. Jan Freudl, výkonný ředitel SMP CZ, a.s.

Výročí 22 let Ředitelství vodních cest ČR slaví intenzivní prací na stavbách

1. 4. 2020

Praha, 1. dubna 2020 – Dnes před 22 lety Ministerstvo dopravy obnovilo Ředitelství vodních cest ČR a pověřilo jej realizovat investice pro zkvalitnění infrastruktury sítě českých vodních cest a zlepšit tak podmínky pro provoz plavby. Výročí slavíme společně s našimi dodavateli prací, kdy i za nouzového stavu státu pokračuje výstavba na 5 staveništích na Vltavě, Labi i Baťově kanále.

Když 1. dubna 1998 ministr dopravy a spojů prof. Ing. Petr Moos zakládal organizační složku státu Ředitelství vodních cest ČR, navázal tak na tradici Ředitelství pro stavbu vodních cest sahající do roku 1902, kdy bylo založeno ve Vídni a pokračovalo i po osamostatnění státu v Praze. Do roku 1949, kdy bylo zrušeno, bylo postaveno 28 zdymadel a byl tak vytvořen základ dnešního splavného Labe a Vltavy.

Během 22 let se podařilo prodloužit rekreační vodní cestu z nádrže Orlík o 33 km do Českých Budějovic, kde Ředitelství vodních cest ČR postavilo první čtyři nové plavební komory v České republice po 25 letech. Ve spolupráci s krajskou samosprávou a s.p. Povodí Moravy se podařilo obnovit vodní cestu Baťův kanál na Moravě a vytvořit z ní nový turistický fenomén. Řada investic směřovala i do přístavů, a to nejen aby na základě zkušeností z ničivých povodní roku 2002 zajistily bezpečnou ochranu lodí, ale zejména svou veřejnou službou vytvářely zázemí pro rekreační plavbu. V roce 2016 Ředitelství vodních cest ČR převzalo provoz lodní přípřeže na Labi unikátním remorkérem BESKYDY, jediným zachovaným zadokolesovým 60 let starým remorkérem. Zachránil se tak veřejný provoz technické památky zlepšující proplutí kritického úseku Labe bez zdymadel v suchých obdobích.

„Velice si cením vynikající spolupráce se zhotoviteli na všech běžících stavbách, kdy i přes mimořádná opatření za nouzového stavu se daří zachovat stavební práce a v zásadě držet plánované harmonogramy. Děkuji všem pracovním týmům za nasazení, aby naše hospodářství stále běželo a vznikala dopravní infrastruktura, která bude sloužit po další desetiletí,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Práce pokračují jak na nových mostech přes plavební kanál na Vltavě, přes které první automobily přejedou již v polovině roku, ale také na unikátní Hořínské plavební komoře. Do provozu se dočasně vrátí v červnu a během roku 2021 spolu s novými mosty umožní nerušenou plavbu vysokých lodí až do Prahy. Další most přes Labe se staví mezi Valy a Mělicemi u Přelouče a i zde by měl být provoz přes most v polovině letošního roku obnoven. Nezapomínáme ani na Baťův kanál, kde se rozrůstá moderní přístav ve Veselí nad Moravou,“ dodal.

V letošním roce se plánuje zahájení dalších staveb 10 přístavišť pro rekreační plavbu na Labi a stavební stroje začnou budovat dlouho očekávané prodloužení Baťova kanálu na jih do Hodonína.

„Cílem Ředitelství vodních cest ČR je vytvářet podmínky pro všechny druhy vodní dopravy, od nákladních lodí přes osobní výletní a kabinové lodě až po malá rekreační plavidla. Všechny lodě potřebují spolehlivé plavební podmínky a proto úzce spolupracujeme s Ministerstvem dopravy na kompenzačních opatřeních ke koncepci vodní dopravy tak, aby mohla být v blízké době vládou ČR schválena a otevřela se konečně cesta k úspěšnému získání povolení a následné výstavbě strategických staveb Plavebního stupně Děčín i prodloužení Labe do Pardubic, bez nichž se plavba v České republice neobejde,“ doplnil Lubomír Fojtů.

 

Největší český jeřáb osadil nový most přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou

20. 3. 2020

Praha, 20. března 2020 – Během nouzového stavu státu nadále pokračují stavební práce a největší český jeřáb o nosnosti 1750 tun včera osadil na své místo nový most překlenující plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Ředitelství vodních cest ČR zde buduje projekt na zvýšení podjezdné výšky pro lodě pod mosty na Vltavě, který umožní doplutí moderních vysokých lodí do Prahy. Již druhý z celkem šesti nových mostů přes plavební kanál je na svém místě a v létě na něj bude převedena silniční doprava z původního 115 let starého mostu.

Nový ocelový most byl sestaven a svařen z dílů na levém břehu plavebního kanálu. Včera celý most délky 36 m a šířky 11 m o hmotnosti 152 tun mobilní jeřáb o největší nosnosti v České republice zvedl, otočil o 90° a osadil na připravené nové železobetonové pilíře. Za 11 dnů se do plavebního kanálu vrátí voda a most se bude klenout 7 m nad její hladinou. Silnice III. třídy do Lužce nad Vltavou bude přeložena na tento nový most a původní 115 let starý most, který je dnes v havarijním stavu, již nebude svou výškou pouhých 4,5 m tvořit překážku plavbě lodí do Prahy.

Zhotovitel přijal mimořádná opatření u všech svých pracovníků, aby práce probíhaly bezpečně a omezilo se riziko přenosu infekce během karanténního stavu. „Práce na projektech Ředitelství vodních cest ČR se daří držet ve svých harmonogramech a věříme, že podle plánu se podaří nejen obnovit stavbou omezený plavební provoz, ale také otevřít provozovatelům vodní dopravy kvalitnější vodní cestu, která svou podjezdnou výškou 7 m oproti současným pouze 4,50 m umožní proplutí moderních velkých osobních lodí i lodí přepravujících objemný náklad,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. se stavebními náklady 600 mil. Kč bez DPH. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Při provádění stavebních prací zhotovitel dodržuje požadavky všech předpisů týkajících se ochrany životního prostředí a nakládání s odpady.

 

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb