Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Právě vychází letošní první číslo časopisu Vodní cesty a plavba. Klikněte na více zde a dostanete se k odkazu na knihovnu elektronických verzí časopisu. Přejeme Vám pěkné počtení. Více zde..
Ode dneška slouží chodcům nový most přes Labe mezi Valy a Mělicemi. Stavbu, s celkovými náklady 258 mil. Kč, které ze 77 % financuje Státní fond dopravní infrastruktury a zbývající část hradí Pardubický kraj, ještě čekají další práce tak, aby koncem června na most mohla vyrazit i auta. Více zde..
V Lužci nad Vltavou dnes obří mobilní jeřáb osadil mostní konstrukci prvního zdvižného železničního mostu v České republice. Je to další z mostů na plavebním kanále Vraňany - Hořín, které zdviháme, aby tudy mohly proplout lodě až 7 m vysoké. Více zde..

Tiskové zprávy

Nový most překlenul Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče

26. 5. 2020

Valy, Přelouč, 26. května 2020 – Dnes byl veřejnosti slavnostně otevřen nový silniční most přes Labe mezi Valy a Mělicemi na Pardubicku, který po 10 měsících výstavby nahradil staré vojenské provizorium ze 2. světové války. Most již nebude omezovat plavbu lodí a oba břehy spojuje most na úrovni 21. století. Dnes se na most vrací pěší a cyklistická doprava ze souběžné provizorní lávky, která sloužila od srpna loňského roku. Do měsíce pak po dokončení úprav komunikací na březích začnou most opět využívat i automobily.

Obce Valy a Mělice u Přelouče od roku 1947 spojoval na silnici III. třídy č. 32219 provizorní vojenský most Bailey Bridge ze 2. světové války. Plavební profil měl šířku 15,2 m a výšku jen 3,35 m, takže ani osobní loď Arnošť z Pardubic nemohla bezpečně proplouvat. Silniční most byl navíc jen jednopruhový pro osobní automobily. Po 72 letech na jeho místě Ředitelství vodních cest ČR a Správa a údržba silnic Pardubického kraje jako investorské organizace vybudovaly most nový s podjezdnou výškou pro lodě 7,0 m, obousměrnou komunikací a chodníky pro pěší a cyklisty.

„Jedním ze strategických cílů rozvoje vodních cest České republiky je dokončení splavnění do Pardubic. Kromě připravované výstavby nové plavební komory v Přelouči, která otevře plavební cestu vstříc Pardubicím, bylo třeba vyřešit i bezpečné proplouvání mostem mezi Valy a Mělicemi,“ řekl Ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Od dnešního dne je tato překážka s nízkou mostovkou a pilíři v řece již minulostí. Věřím, že nebude dlouho trvat a podaří se nalézt s ochranou přírody akceptovatelné řešení překonání zdymadla v Přelouči a lodě konečně doplují až do Pardubic. Jsem přesvědčen, že dnes jsou jednání na dobré cestě,“ dodal.

„Pro silniční hospodářství Pardubického kraje je výstavba dalšího labského mostu velkou událostí. To i s ohledem na skutečnost, že mosty přes Labe v Přelouči, Řečanech nad Labem a most Pavla Wonky v Pardubicích nejsou v dobrém technickém stavu. I most v Němčicích, který byl rekonstruován ke konci minulého století, je nyní na hranici únosnosti pro těžké nákladní automobily. Plnohodnotné parametry má labský most na silnici I/37 v Pardubicích. Výstavba mostu ve Valech u Přelouče umožní dostupnost integrovaného záchranného systému a autobusovou dopravní obslužnost. Na stavbu mostu budou navazovat další stavby, které připravujeme. Je to průtah Mělic, kde v součinnosti s městem budou vybudovány chodníky, kanalizace a rekonstrukce silnice se zklidňujícími prvky v dopravě,“ uvedl Ing.  Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

„U této stavby je společným zadavatelem stát zastoupený Ředitelstvím vodních cest a Pardubický kraj zastoupený správou a údržbou silnic. Je to doklad funkční spolupráce těchto institucí a organizací,“ dodal.

„Společným financováním stavebních nákladů ve výši 258 mil. Kč vč. DPH ze 77 % z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a z prostředků Pardubického kraje je tak zároveň řešena kvalitní vodní cesta a špatný stav původního mostu,“ doplnil Ing. Lubomír Fojtů. „Nemůžeme zapomínat ani na povodně, kdy nový 196 m dlouhý most více než dvojnásobně rozšířil prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ doplnil.

Nový ocelový most s železobetonovou spřaženou mostovkou šířky 14 m stavěla společnost firem SMP CZ a.s. a Metrostav a.s.. V hlavním poli přes řeku o rozpětí 84 m je most vyztužen elegantním obloukem typu tzv. Langerova trámu. Pozoruhodný byl i průběh montáže, kdy se most z jednotlivých dílů sestavoval na Mělické straně a postupně po částech se ve dvou fázích vysouval přes řeku. I během epidemie COVID-19 zhotovitel práce na mostě neomezil a za mimořádných opatření a nasazení pracovních týmů se mu podařilo dodržet předpokládaný termín dokončení stavby.

„Díky využití nové technologie založení mostu – prefabrikovanými beraněnými pilotami, společnému úsilí všech zúčastněných stavařů, jak na stavbě, tak i v přípravě, a v neposlední řadě maximálnímu společnému pracovnímu nasazení se nám podařilo vybudovat celé dílo během skvělých 10 měsíců a dodržet smluvní termín a to i přes to, že nám život v posledních dvou měsících komplikovala pandemie nákazy COVID-19. “ doplnil Ing. Jan Freudl, výkonný ředitel SMP CZ, a.s.

Výročí 22 let Ředitelství vodních cest ČR slaví intenzivní prací na stavbách

1. 4. 2020

Praha, 1. dubna 2020 – Dnes před 22 lety Ministerstvo dopravy obnovilo Ředitelství vodních cest ČR a pověřilo jej realizovat investice pro zkvalitnění infrastruktury sítě českých vodních cest a zlepšit tak podmínky pro provoz plavby. Výročí slavíme společně s našimi dodavateli prací, kdy i za nouzového stavu státu pokračuje výstavba na 5 staveništích na Vltavě, Labi i Baťově kanále.

Když 1. dubna 1998 ministr dopravy a spojů prof. Ing. Petr Moos zakládal organizační složku státu Ředitelství vodních cest ČR, navázal tak na tradici Ředitelství pro stavbu vodních cest sahající do roku 1902, kdy bylo založeno ve Vídni a pokračovalo i po osamostatnění státu v Praze. Do roku 1949, kdy bylo zrušeno, bylo postaveno 28 zdymadel a byl tak vytvořen základ dnešního splavného Labe a Vltavy.

Během 22 let se podařilo prodloužit rekreační vodní cestu z nádrže Orlík o 33 km do Českých Budějovic, kde Ředitelství vodních cest ČR postavilo první čtyři nové plavební komory v České republice po 25 letech. Ve spolupráci s krajskou samosprávou a s.p. Povodí Moravy se podařilo obnovit vodní cestu Baťův kanál na Moravě a vytvořit z ní nový turistický fenomén. Řada investic směřovala i do přístavů, a to nejen aby na základě zkušeností z ničivých povodní roku 2002 zajistily bezpečnou ochranu lodí, ale zejména svou veřejnou službou vytvářely zázemí pro rekreační plavbu. V roce 2016 Ředitelství vodních cest ČR převzalo provoz lodní přípřeže na Labi unikátním remorkérem BESKYDY, jediným zachovaným zadokolesovým 60 let starým remorkérem. Zachránil se tak veřejný provoz technické památky zlepšující proplutí kritického úseku Labe bez zdymadel v suchých obdobích.

„Velice si cením vynikající spolupráce se zhotoviteli na všech běžících stavbách, kdy i přes mimořádná opatření za nouzového stavu se daří zachovat stavební práce a v zásadě držet plánované harmonogramy. Děkuji všem pracovním týmům za nasazení, aby naše hospodářství stále běželo a vznikala dopravní infrastruktura, která bude sloužit po další desetiletí,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Práce pokračují jak na nových mostech přes plavební kanál na Vltavě, přes které první automobily přejedou již v polovině roku, ale také na unikátní Hořínské plavební komoře. Do provozu se dočasně vrátí v červnu a během roku 2021 spolu s novými mosty umožní nerušenou plavbu vysokých lodí až do Prahy. Další most přes Labe se staví mezi Valy a Mělicemi u Přelouče a i zde by měl být provoz přes most v polovině letošního roku obnoven. Nezapomínáme ani na Baťův kanál, kde se rozrůstá moderní přístav ve Veselí nad Moravou,“ dodal.

V letošním roce se plánuje zahájení dalších staveb 10 přístavišť pro rekreační plavbu na Labi a stavební stroje začnou budovat dlouho očekávané prodloužení Baťova kanálu na jih do Hodonína.

„Cílem Ředitelství vodních cest ČR je vytvářet podmínky pro všechny druhy vodní dopravy, od nákladních lodí přes osobní výletní a kabinové lodě až po malá rekreační plavidla. Všechny lodě potřebují spolehlivé plavební podmínky a proto úzce spolupracujeme s Ministerstvem dopravy na kompenzačních opatřeních ke koncepci vodní dopravy tak, aby mohla být v blízké době vládou ČR schválena a otevřela se konečně cesta k úspěšnému získání povolení a následné výstavbě strategických staveb Plavebního stupně Děčín i prodloužení Labe do Pardubic, bez nichž se plavba v České republice neobejde,“ doplnil Lubomír Fojtů.

 

Největší český jeřáb osadil nový most přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou

20. 3. 2020

Praha, 20. března 2020 – Během nouzového stavu státu nadále pokračují stavební práce a největší český jeřáb o nosnosti 1750 tun včera osadil na své místo nový most překlenující plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Ředitelství vodních cest ČR zde buduje projekt na zvýšení podjezdné výšky pro lodě pod mosty na Vltavě, který umožní doplutí moderních vysokých lodí do Prahy. Již druhý z celkem šesti nových mostů přes plavební kanál je na svém místě a v létě na něj bude převedena silniční doprava z původního 115 let starého mostu.

Nový ocelový most byl sestaven a svařen z dílů na levém břehu plavebního kanálu. Včera celý most délky 36 m a šířky 11 m o hmotnosti 152 tun mobilní jeřáb o největší nosnosti v České republice zvedl, otočil o 90° a osadil na připravené nové železobetonové pilíře. Za 11 dnů se do plavebního kanálu vrátí voda a most se bude klenout 7 m nad její hladinou. Silnice III. třídy do Lužce nad Vltavou bude přeložena na tento nový most a původní 115 let starý most, který je dnes v havarijním stavu, již nebude svou výškou pouhých 4,5 m tvořit překážku plavbě lodí do Prahy.

Zhotovitel přijal mimořádná opatření u všech svých pracovníků, aby práce probíhaly bezpečně a omezilo se riziko přenosu infekce během karanténního stavu. „Práce na projektech Ředitelství vodních cest ČR se daří držet ve svých harmonogramech a věříme, že podle plánu se podaří nejen obnovit stavbou omezený plavební provoz, ale také otevřít provozovatelům vodní dopravy kvalitnější vodní cestu, která svou podjezdnou výškou 7 m oproti současným pouze 4,50 m umožní proplutí moderních velkých osobních lodí i lodí přepravujících objemný náklad,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. se stavebními náklady 600 mil. Kč bez DPH. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Při provádění stavebních prací zhotovitel dodržuje požadavky všech předpisů týkajících se ochrany životního prostředí a nakládání s odpady.

 

Předseda vlády zahájil výstavbu rekreačního přístavu Veselí nad Moravou

21. 1. 2020

Veselí nad Moravou, 21. ledna 2020 – Předseda vlády Andrej Babiš a ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů dnes zahájili práce na stavbě rekreačního přístavu Veselí nad Moravou. Původní přístav, ve kterém rekreační plavba na Baťově kanále v 90. letech 20. století začínala, se rozroste na trojnásobek dnešní kapacity, bude vybaven moderním zázemím a novinkou bude servisní centrum pro ekologické služby plavidlům včetně tankovací stanice pohonných hmot.  

V roce 2000 zde byl městem Veselí nad Moravou vybudován první přístav a turistické lodě začaly brázdit vody obnoveného Baťova kanálu. Po dvaceti letech je Baťův kanál páteří turistického ruchu regionu a 90 tisíc návštěvníků ročně dokládá, že obnova vodní cesty byl úspěšný projekt. Velikost přístavu ale dnes zdaleka neodpovídá nárůstu počtu lodí a v sezóně je přístav beznadějně obsazen.

„Když před půl rokem pan předseda vlády navštívil Baťův kanál, plavili jsme se na palubě lodi z přístavu Petrov, který ihned po svém dokončení našel své uživatele a v sezóně je přístav plný různých lodí. Ředitelství vodních cest urychlilo přípravné práce a dnes se setkáváme při zahájení stavby dalšího přístavu, tentokrát Veselí nad Moravou. Původní přístav rozšíříme a pozvedneme jej na novou, moderní úroveň,“ řekl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby a provozovatele přístavu. „Ředitelství vodních cest klade velký důraz na ekologii, a proto bych chtěl vyzdvihnout, že v přístavu bude servisní centrum pro lodě, které se zde nejen zbaví odpadů, ale také bezpečně natankují pohonné hmoty, poprvé pistolí jako u klasické čerpací stanice a ne z kanystru“, dodal.

„V přístavu bude místo pro stání až 33 rekreačních plavidel, což je trojnásobek oproti dnešnímu stavu. Bude zde tak moci zastavit i přenocovat více návštěvníků města a věřím, že zde najde své místo i více půjčoven lodí,“ uvedl Lubomír Fojtů. „Všichni jistě ocení nová mola s bezpečným přístupem a vyvázáním lodí, kdy každá bude mít k dispozici připojení na elektřinu a vodu. Mola budou rovněž přizpůsobena pro bezpečnou ochranu lodí i za nejvyšších povodní,“ doplnil.

Stavbu realizuje společnost firem IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s. a LABSKÁ, strojní a stavební společnost s.r.o. Celkové stavební náklady ve výši 69,8 mil. Kč bez DPH financuje Státní fond dopravní infrastruktury.

„Cílem Ředitelství vodních cest bylo zachovat provoz přístavu během plavební sezóny. Proto dnes probíhá první etapa prací při vypuštěném plavebním kanále tak, aby do května byla hotová nová prodloužená přístavní zeď i modernizovaný sjezd pro spouštění lodí,“ doplnil Lubomír Fojtů. „Poté své místo najde nové plovoucí molo a po plavební sezóně od října 2020 do dubna 2021 vyroste provozní budova servisního centra s tankovací stanicí pohonných hmot.“

 

 

Ministr dopravy Vladimír Kremlík navštívil staveniště plavební komory Hořín u Mělníka

17. 1. 2020

Praha, 17. ledna 2020 – Ministr dopravy Vladimír Kremlík si dnes prohlédl staveniště plavební komory Hořín u Mělníka. Tato stavba je největším současným realizovaným projektem Ředitelství vodních cest České republiky. Po dokončení v roce 2021 plavební komora umožní plavbu vysokých lodí do Prahy. Unikátní je svým zdvižným mostem zachovávající původní ráz technické památky z roku 1905. Ministr dopravy dále zdůraznil, že investice do infrastruktury vodních cest budou pokračovat i v letošním roce, kdy se zahájí stavba nového přístavu a plavební komory na Baťově kanále a dalších více než 10 přístavišť na Labi i Vltavě.

„Jsem rád, že na naší dopravní infrastruktuře nemáme jenom klasické stavby dálnic a železnic, ale také naprosto unikátní stavbu zdymadla, které po 115 letech Ředitelství vodních cest upravuje na parametry moderní dopravní cesty. Dnes jsem viděl, jak naši stavaři umí propojit historické konstrukce s novou technologií a těším se, že za rok touto plavební komorou propluji pod zdviženým mostem,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. „Silnice i železnice jsou dnes stále více zatíženy dopravou a proto jsem pevně přesvědčen, že vodní cesta v koridoru Labe a Vltavy má v dopravní soustavě státu své místo. Pomůže nejen mezinárodní dopravě nákladů, ale také více stavebnin a jiného zboží popluje po Vltavě do Prahy. Jsem přesvědčen, že v letošním roce vláda schválí Koncepci vodní dopravy a pohnou se tak kupředu projekty nejen na Vltavě, ale také zdymadlo u Děčína a další projekty na Labi,“ dodal.

Na přestavbě památkově chráněného zdymadla Hořín již běží práce na betonování a vyzdívání nových konstrukcí širších ohlaví, s maximálním využíváním původních kamenů z rozebraného 120 let starého zdiva. Také se už kompletují nová ocelová vrata a připravují se na jejich osazení do ohlaví plavební komory. Na jaře pak budou vrcholit práce tak, aby 11. června 2020 opět mohly velké lodě proplout plavební komorou. Na konci hlavní plavební   sezóny se 12. října 2020 opět plavební komora uzavře, aby kameníci mohli dokončit veškeré obklady zdí a uvedl se do provozu nový zdvižný most. V březnu 2021 pak bude zcela hotovo.

„V roce 2020 dokončíme rozestavěné stavby modernizace rejd plavební komory Štvanice v Praze, zvýšení ponorů na Vltavě a v červnu i nový most přes Labe mezi Valy a Mělicemi. Snažíme se, aby také několik nově zahajovaných staveb přístavišť pro rekreační plavbu na Labi a Vltavě bylo dokončeno a co nejdříve mohly sloužit plavbě,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Z nových staveb v lednu letošního roku zahajujeme na Baťově kanále stavbu přístavu ve Veselí nad Moravou a věřím, že po plavební sezóně začneme stavět i dlouho očekávanou plavební komoru Rohatec prodlužující vodní cestu do Hodonína. Vedle nyní běžících staveb 5 nových mostů překlenujících Vltavskou vodní cestu na jaře začnou práce na dalších 4 mostech, aby v roce 2022 již podjezdná výška lodě neomezovala,“ dodal.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 410 mil. Kč a práce budou dokončeny na jaře 2021.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

První část ocelové nosné konstrukce nového mostu mezi Valy a Mělicemi u Přelouče byla vysunuta nad L

13. 12. 2019

Valy, 13. prosince 2019 – Dnes bylo zahájeno vysunování nové ocelové konstrukce mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče. Hydraulické listy po 16 cm krocích posouvají 170 tunovou konstrukci ze břehu nad hladinu Labe na provizorní podpěry. V sobotu 62 m dlouhá část překlene řeku a na břehu bude pokračovat svařování dalšího dílu. Nový most bude smontován v únoru 2020 a práce budou pokračovat tak, aby první auta přejela přes Labe v červnu 2020.

„Nedílnou součástí projektu splavnění Labe do Pardubic je i rozšíření mostu mezi Valy a Mělicemi.  Starý most měl mezi pilíři v řece jen úzké pole s nízko položenou mostovkou a pro bezpečnou plavbu lodí se tak nahrazuje mostem novým,“ řekl Ing. Jan Bukovský, zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby. Stavbaři Společnosti SMP CZ, a.s. + Metrostav, a.s. včetně jejich subdodavatelů i během zimních měsíců usilovně pracují na výstavbě nové ocelové mostní konstrukce mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi.

Ocelová konstrukce o celkové délce 194 m a hmotnosti 645 tun přes hlavní pole nad řekou je typem tzv. Langerova trámu. Sestavuje se postupně po třech částech nosné konstrukce bez oblouku z jednotlivých dílů převozitelných silniční nákladní dopravou na mělickém předpolí, odkud se budou dvě její části postupně vysouvat přes Labe směrem na Valy do jejich finální pozice. Po druhém vysunutí se třetí část nosné konstrukce domontuje už na své pozici na mělické straně. Ocelová konstrukce je montážně podepřena a vysouvána na těžké a prostorové skruži na obou březích a po provizorních věžových bárkách beraněných v korytě řeky Labe, které se po dokončení ocelové konstrukce a betonáži spřažené desky odstraní.

Ve dnech 13.-14. prosince 2019 se vysune smontovaná valská část nosné konstrukce o délce 62 m a hmotnosti 170 tun nad řeku Labe. Vysouvání bude prováděno za pevnou podporu pilíře dvěma dutými hydraulickými lisy se zdvihem 166mm. Tato operace bude prováděna pouze v denních hodinách a měla by trvat celkem přibližně 10-14 hodin.

Po dokončení prvního výsunu začnou okamžitě práce na montáži druhého taktu a na konci ledna 2020 bude vysunuto společně namontované hlavní pole přes řeku délky 82,1 m s připojenou valskou částí. Třetí etapa délky 50,3 m překlenující záplavové území na mělické straně se pak v únoru domontuje a připojí k vysunutým dvěma etapám. Po provedení výsuvu nosné konstrukce bude v únoru a březnu 2020 vybetonována směrem od valské strany spřahující železobetonová deska mostovky (3 betonážní takty) a budou osazeny ocelové dílce oblouku výšky 15 m.

Aby bylo možné nový most používat pro silniční dopravu i pro jako spojení obou břehů pro pěší a cyklisty budou následovat práce na nové silnici na předpolích s opěrnými zdmi a odvodněním, veřejnými chodníky, osvětlením na mostě i na obou březích a konečně i vegetačními úpravami kolem celé stavby. Práce budou dokončeny v červnu 2020.

Celkové náklady dosahují 258 mil. Kč včetně DPH.

Těžký jeřáb dnes demontoval starý železniční most přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou

5. 11. 2019

Lužec nad Vltavou, 5. listopadu 2019 – Vysokotonážní jeřáb o nosnosti 550 tun dnes snesl celý 115 let starý ocelový železniční most přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Ředitelství vodních cest ČR zde buduje projekt na zvýšení podjezdné výšky pro lodě pod mosty na Vltavě, který umožní doplutí moderních vysokých lodí do Prahy. Původní most do června roku 2020 nahradí nový zdvižný, první svého druhu v České republice, dálkově ovládaný z téměř 6 km vzdálené plavební komory Hořín.

„Práce na odstraňování omezení výšky lodí pod mosty mezi Mělníkem a Prahou úspěšně pokračují. Nové mosty, které postavíme do roku 2021, svou podjezdnou výškou 7 m oproti současným pouze 4,50 m umožní proplutí moderních velkých osobních lodí i lodí přepravujících objemný náklad,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Jsem přesvědčen, že zlepšené parametry Vltavy pomohou vnitrozemské plavbě uspět v konkurenci s těžkou silniční dopravou a přispět k ekologickému zásobování metropole,“ dodal.

Dnes dopoledne vysokotonážní příhradový jeřáb LIEBHERR LG 1550 s protizávažím o nosnosti 550 tun snesl ocelovou nosnou konstrukci jednopolového mostu o hmotnosti 83 t s délkou přemostění 27,310 m přes plavební kanál a přemístil ji na břeh, kde bude rozřezána a odvezena do šrotu. Stávající konstrukce byla jako celek zavěšena na jeřáb pomocí úvazků.

V pátek 1. listopadu byla zahájena výluka železniční dopravy a cestující jsou dopravováni autobusy. Tento den začalo rozebírání železničního svršku a montáž těžkého jeřábu. Původní jednokolejný železniční most z roku 1905, kdy byl postaven plavební kanál, se nachází na trati Vraňany – Lužec nad Vltavou. Nosná konstrukce je tvořena dvěma příhradovými nýtovanými prostě uloženými hlavními nosníky svislicové soustavy se zkříženými diagonálami o rozpětí 26,8 m. Mostovka je dolní prvková s mostnicemi, s podélníky a příčníky.

Demolice bude pokračovat odstraněním masivních opěr z kvarcitového zdiva z lomového kamene, založené pravděpodobně na dřevěném pilotovém roštu. Úložné prahy jsou ze žulového kvádrového zdiva. Na jejich místě bude zřízeny nové železobetonové opěry s kamenným obkladem, které budou ukrývat hydraulický zdvižný mechanismus mostu. Nový ocelový most bude obdobného vizuálního provedení jako původní most a díky zdvižnému charakteru mostu nedojde k žádné změně úrovně ani polohy železniční tratě v blízkosti obytné zástavby obce. Opětovné zprovoznění železniční dopravy je plánováno na červenec 2020.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. se stavebními náklady 600 mil. Kč bez DPH. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Při provádění stavebních prací zhotovitel dodržuje požadavky všech předpisů týkajících se ochrany životního prostředí a nakládání s odpady.

Modernizace historického zdymadla Hořín na Vltavě je v poločase

24. 10. 2019

Praha, 24. října 2019 – Ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů dnes provedl staveništěm plavební komory Hořín Patricka Vankerckhovena z Evropské Komise, Marka Pastuchu z Ministerstva dopravy a další hosty, kde spatřili unikátně odhalené jádro původních konstrukcí. Proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka, která umožní plavbu větších lodí, je přesně na přelomu. Končí práce na bourání a rozebírání zdiva z roku 1905 a začíná betonáž a opětovné ukládání masivních kamenů. Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

„Rok 2019 je na vodních cestách zcela mimořádný, protože oproti minulým letům se intenzivně staví a upravuje infrastruktura tak, aby vodní doprava byla bezpečnější a měla lepší podmínky v konkurenci se silniční dopravou na přetížených komunikacích. Hlavní úsilí se soustředilo na modernizaci Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy jako napojení metropole na síť vodních cest Evropy,“ uvedl ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora projektu.

„Tento projekt je první stavbou na vodních cestách, která plní cíle dopravní politiky Evropské Unie na koridoru hlavní sítě TEN-T a odstraňuje strategická omezení definovaná Evropským koordinátorem Mathieu Groschem na dopravním koridoru Východ – východní Středomoří,“ řekl Patrick Vankerckhoven z Evropské Komise. „Věříme, že zlepšování plavebního stavu vodních cest bude pokračovat a Česká republika vyřeší i problematickou splavnost Labe, aby byly naplňovány cíle dosažení nízkoemisní a udržitelné dopravy v Evropě“, dodal.

Přestavba památkově chráněného zdymadla Hořín je stavbou, která nemá obdoby. Dnes je mimořádný okamžik, kdy končí bourací a rozebírací práce téměř 120 let starého zdiva a betonů a zahajují se betonáže i kamenné obklady nových konstrukcí. Jako první začalo vyzdívání širšího horního ohlaví, na dolním ohlaví s budoucím unikátním zdvižným mostem budou práce pokračovat za několik dní. Pod komorou na levém břehu už stroje vyvrtaly pilotovou stěnu a začíná její kotvení do skály.

„Rekonstrukce stavby přináší řadu překvapení, které pro nás předci připravili uvnitř masivních zdí, ale práce úspěšně pokračují tak, aby na jaře příštího roku těžké jeřáby osadily nová ocelová vrata,“ doplnil Jan Prokeš, vedoucí projektu Metrostavu a.s.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 378 mil. Kč a práce budou dokončeny na jaře 2021.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

Poklep na základní kámen odstartoval stavbu nového mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče

29. 8. 2019

Praha, 29. srpna 2019 – Ředitel Ředitelství vodních cest ČR Ing. Lubomír Fojtů a další hosté dnes poklepem na základní kámen odstartovali stavbu nového mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi na Pardubicku, který nahradí staré vojenské provizorium ze 2. světové války. Odstraní se tak jedna z překážek pro budoucí nerušenou plavbu lodí až do Pardubic a zlepší se spojení obou břehů pro automobilovou dopravu.

Před 17 dny se na silnici III. třídy č. 32219 ukončila éra provizorního vojenského mostu Bailey Bridge ze 2. světové války, který spojoval oba břehy Labe mezi obcemi Valy a Mělice u Přelouče pro pěší a cyklisty i pro provoz osobních automobilů.

„Strategický projekt splavnění Labe do Pardubic nepředstavuje jen výstavbu zdymadla v Přelouči, ale pro bezpečnou plavbu lodí je třeba rozšířit i most mezi Valy a Mělicemi.  Starý most měl mezi pilíři v řece jen úzké pole s nízko položenou mostovkou,“ řekl Ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby.

„Pro silniční hospodářství Pardubického kraje je výstavba dalšího labského mostu velkou událostí. To i s ohledem na skutečnost, že mosty přes Labe v Přelouči, Řečanech nad Labem a most Pavla Wonky v Pardubicích nejsou v dobrém technickém stavu. I most v Němčicích, který byl rekonstruován ke konci minulého století, je nyní na hranici únosnosti pro těžké nákladní automobily. Plnohodnotné parametry má labský most na silnici I/37 v Pardubicích. Výstavba mostu ve Valech u Přelouče umožní plnou dostupnost integrovaného záchranného systému a autobusovou dopravní obslužnost. Na stavbu mostu budou navazovat další stavby, které připravujeme. Je to průtah Mělic, kde v součinnosti s městem budou vybudovány chodníky, kanalizace a rekonstrukce silnice se zklidňujícími prvky v dopravě,“ uvedl Ing.  Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

„U této stavby je společným zadavatelem stát zastoupený Ředitelstvím vodních cest a Pardubický kraj zastoupený správou a údržbou silnic. Je to doklad funkční spolupráce těchto institucí a organizací,“ dodal.

„Společným financováním z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a Pardubického kraje je tak zároveň řešena kvalitní vodní cesta a špatný stav současného mostu,“ doplnil Ing. Lubomír Fojtů. „Nezapomínejme ani na povodně, kdy nový 196 m dlouhý most více než dvojnásobně rozšíří prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ dodal.

Nový ocelový most staví společnost firem SMP CZ a.s. a Metrostav a.s. a do provozu bude  uveden v červnu roku 2020. Konstrukce moderních tvarů bude s obloukem přes hlavní pole typu tzv. Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na Mělické straně a postupně po částech se bude vysouvat přes řeku. Během výsunu bude konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe, které se po dokončení odstraní a v řece pak nebude pohyb lodí ani proudění vody omezovat žádný pilíř. Vybetonovaná mostovka šířky 14 m ponese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,50 m.

Celkové náklady dosahují 258 mil. Kč včetně DPH.

 

Na plavebním kanále Vraňany - Hořín opět plují lodě

16. 8. 2019

Praha, 16. srpna 2019 – Dnes byla po 7 týdnech odstávky obnovena plavba lodí mezi Mělníkem a Prahou, kde probíhá stavba nových mostů přes vodní cestu. Pro jejich zakládání a přeložky inženýrských sítí bylo nutné plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka vypustit. Ředitelství vodních cest ČR zajistilo po dobu zastavení provozu náhradní přepravu menších sportovních lodí po silnici. Práce úspěšně pokračují tak, aby na konci příštího roku byly mosty dokončené a do Prahy mohly bezpečně proplouvat vysoké lodě.

Ředitelství vodních cest ČR v rámci komplexního zvýšení parametrů Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy rekonstruuje 10 mostů na podjezdnou výšku pro lodě až 7 m. Stavební práce začaly na jaře letošního roku prvními 5 mosty přes plavební kanál Vraňany – Hořín, z nichž budou dokonce tři mosty zdvižné. V úvodní fázi si probíhající stavební práce vyžádaly odstávku plavebního kanálu na 45 dnů v období od 1. července do 15. srpna roku 2019.

Plánované práce se podařilo zrealizovat, pode dnem kanálu byl vybudován multikanál pro vedení inženýrských sítí v Lužci, dva mosty byly demontovány a proběhlo zakládání nových mostů zasahující pod běžnou hladinu v kanále. Po celou dobu vypuštění kanálu byl nasazen maximální počet techniky i pracovníků, díky čemuž byly práce dokončeny v plánovaném termínu.

„Bezprostředně po vypuštění Vraňansko – Hořínského kanálu a v souvislosti s vysokými letními teplotami bylo nutné udržet stálou kvalitu mokřadních lokalit přímým čerpáním vody do mokřadů a tůní. Za dobu vypuštění plavebního kanálu nedošlo k úhynu ani k ohrožení cenných živočichů žijících v mokřadech podél plavebního kanálu,“ uvedl RNDr. Jiří Veselý zajišťující biologický dozor investora.

Po dobu odstávky vodní cesty zajistilo Ředitelství vodních cest ČR náhradní přepravu malých rekreačních lodí po souši mezi Kralupy nad Vltavou a Roudnicí nad Labem, která ale byla omezena jen na lodě do šířky 2,55 m. Na tuto novou službu si plavci zvykali postupně, nakonec se úspěšně přepravilo 18 lodí.

Podle původního plánu provozovatel vodní cesty s.p. Povodí Vltavy plavební kanál 16. srpna 2019 opět zprovoznil. První lodě se štěrkopískem pro Prahu hned poté propluly. Práce na mostech dále pokračují bez omezení plavby.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. se stavebními náklady 600 mil. Kč bez DPH a práce budou dokončeny v roce 2020. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Na tuto etapu pěti mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka bude navazovat ve druhém pololetí letošního roku druhá etapa zbývajících dvou mostů přes tento kanál. Následně v roce 2020 budou zvyšovány i tři mosty přes plavební kanál Trója – Podbaba v Praze. S těmito stavbami souvisí i samostatně budovaná úprava ohlaví plavební komory Hořín, která byla zahájena v červnu tohoto roku a práce zde intenzivně běží rozebíráním kamenných a betonových konstrukcí i zakládáním jímky.

 

První lodě opět proplouvají staveništěm nových mostů

 



Náhradní přeprava malých plavidel po souši – loď se právě vytahuje z vody v Roudnici n.L.

Vyrážíme po silnici směrem ku Praze!

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb