Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Na zdymadle Praha Štvanice začaly práce na modernizaci Vltavské vodní cesty do Prahy spolufinancova

12. 12. 2018

Praha, 12. prosince 2018 – Poklepáním na základový kámen dnes začala v centru Prahy u ostrova Štvanice modernizace tzv. rejd plavební komory, kdy zejména pomocí nové nábřežní zdi navazující na slavný Negrelliho viadukt budou mít lodě podstatně bezpečnější a pohodlnější zaplouvání do druhé nejvytíženější plavební komory v Praze. Jedná se o první vodocestný projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF v České republice, kdy společně s dalšími stavbami dojde ke zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

Praha, 12. prosince 2018 – Poklepáním na základový kámen dnes začala v centru Prahy u ostrova Štvanice modernizace tzv. rejd plavební komory, kdy zejména pomocí nové nábřežní zdi navazující na slavný Negrelliho viadukt budou mít lodě podstatně bezpečnější a pohodlnější zaplouvání do druhé nejvytíženější plavební komory v Praze. Jedná se o první vodocestný projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF v České republice, kdy společně s dalšími stavbami dojde ke zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

„Rok 2019 tak bude na Vltavě rokem, kdy se začne svými parametry Vltava vracet na mapu moderních evropských vodních cest, kam vždy patřila. Věřím, že se tak po dokončení prací  významně oživí nejen rekreační a osobní plavba, ale zejména nákladní vodní doprava opět najde své místo na dopravním trhu v centrální oblasti Čech,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

 Modernizaci rejd plavební komory Praha – Štvanice realizují dodavatelé Metrostav a.s. a EUROVIA CS, a. s. jako „Společnost pro PK Štvanice, Metrostav – Eurovia“ se stavebními náklady 132 mil. Kč včetně DPH a práce budou dokončeny do března 2020.

 „S ponorem zvýšeným ze současných 1,80 m na 2,20 m loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu. Těším se, že se tak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem. Příklady jiných metropolí Evropy ukazují, že to jde a i relativně pomalé lodě své místo v moderní logistice a dopravní obsluze měst mají,“ uvedl ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora projektu.

 Ředitelství vodních cest ČR jako investor s projektem zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy uspělo v roce 2017 u Evropské komise ve výzvě týkající se grantů na modernizaci hlavní transevropské dopravní sítě TEN-T, do níž je zařazena Vltava i Labe. Na rozdíl od většiny jiných programů EU je tento nástroj řízen přímo agenturou INEA Evropské Komise Generálního ředitelství pro mobilitu. Kromě modernizace rejd plavební komory Štvanice je druhou akcí zahrnutou do tohoto projektu stavba Úprava ohlaví plavební komory Hořín, kde začnou stavební práce na jaře příštího roku. Grant EU dosáhne 10,7 mil. EUR.

 „Jsme rádi, že můžeme být účastni tak mimořádného projektu a přispět ke zlepšení podmínek splavnosti na jedné z našich páteřních řek. Při modernizaci horní a dolní rejdy na ostrově Štvanice budeme stavební práce provádět s maximálním ohledem na životní prostředí, obyvatele a uživatele ostrova, jakož i provozovatele lodní dopravy,“ říká ing. Milan Veselský, ředitel šesté divize Metrostavu, která se specializuje na vodní díla.

 Plavební komora Praha – Štvanice je druhou nejvytíženější v České republice a v roce 2017 jí proplulo více než 10 tis lodí. „Jakmile se blížím k tomuto zdymadlu tvořícího reálnou bránu do Prahy, musím dávat velký pozor, protože plavební kanál je úzký a zastavit loď před komorou tam už nelze,“ uvedl Martin Myklín, kapitán největší kabinové lodě ELBE PRINCESS II plující pravidelně do Prahy. „Nové čekací stání a rozšířený vjezd tak plavbě do Prahy opravdu pomůže.“

 „Tato plavební komora je oříškem i pro malé rekreační lodě. Pokud se k plujete proti proudu a není ještě připravena, nezbývá vám nic jiného než kroužit na motoru uprostřed řeky, protože se nikde nevyvážete,“ dodal ing. Jiří Belinger z Asociace lodního průmyslu.

 V tzv. horní rejdě směrem do centra města bude vybudováno nové samostatné čekací stání pro malá plavidla celkové délky 40 m se 7 dalbami umožňující bezpečné vyčkávání rekreačních plavidel na proplavování mimo prostor pro velké osobní a nákladní lodě. U stávajících daleb pro velká plavidla dojde k prohloubení na hloubku 2,50 m, která umožní ponor lodí 2,20 m. V celé rejdě pak bude nové osvětlení a informační a komunikační zařízení.

 V dolní rejdě budou práce podstatně rozsáhlejší. Stávající úzký plavební kanál bez jakéhokoliv čekacího stání bude po proudu od Negrelliho železničního viaduktu rozšířen do levého břehu do ostrova Štvanice pomocí téměř 200 m dlouhé svislé štětové stěny. Nejen, že dojde k rozšíření manévrovacího prostoru v rejdě k bezpečnému zaplouvání do plavební komory, ale zejména vznikne samostatné čekací stání u stěny pro velké lodě délky až 137 m (maximální užitné délky na tomto úseku vodní cesty) a 20 m dlouhého stání pro rekreační lodě. Také zde bude instalováno osvětlení, světelná signalizace vjezdu do plavebního kanálu a informační systém.

 

Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy včetně rekonstrukce 10 mostů a prohloubení koryta na ponor 2,20 m s celkovými náklady kolem 2 mld. Kč bude dokončen v roce 2021 a kromě EU bude financován Státním fondem dopravní infrastruktury.

Spolufinancováno Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb