Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Ředitelství vodních cest ČR zahájilo výstavbu veřejného přístaviště pro malá plavidla v ústecké části Brná. Turisté zde budou mít možnost zdarma vyvázat svou loď až na dobu 48 hodin a z odběrných sloupků doplnit do lodí vodu či čerpat elektřinu. Projekt je součástí komplexní podpory rekreační plavby formou programu výstavby veřejných přístavišť na vodní cestě, který Ředitelství vodních cest ČR dlouhodobě realizuje. Více zde..
Státní plavební správa zveřejnila na svých stránkách analýzu končící plavební sezóny Více zde..
Právě vyšlo nové číslo časopisu Vodní cesty a plavba s úvodním slovem ministra dopravy. Dále se časopis věnuje mj. novému LNG terminálu pro ČR v Nizozemí, přípravě plavebního stupně Děčín, modernizaci Vltavské vodní cesty nebo uvolnění blokády ukrajinských přístavů. Více zde..

Tiskové zprávy

Obnovení plného provozu na kolínském mostu

26. 10. 2010

Kolín, 26. října 2010 – Na novém železničním mostu se dnes uskutečnily zátěžové zkoušky, tedy poslední velký krok nutný k tomu, aby se na most mohl vrátit provoz v plném rozsahu. Ukončení výluky je naplánováno na 1. 11. 2010.

Most byl rekonstruován z důvodu nedostatečné podjezdné výšky, která tvořila překážku v lodním provozu. Nový most splňuje požadavek na minimální podjezdnou výšku 5,25 m, což je jeden z povinných parametrů vodních cest zařazených do mezinárodní dopravní sítě TEN-T.

Šestnáct měsíců stačilo investorovi stavby Ředitelství vodních cest ČR a firmám Viamont DSP a. s., Eurovia CS, a.s. a EDS Holding, a.s., nejen ke zbourání přes sto let starého mostu a vybudování mostu nového, ale zároveň i k realizaci nutných doprovodných akcí, tedy rekonstrukci dvou železničních přejezdů, téměř tří kilometrů železničního spodku a svršku a nezbytné výstavbě protihlukových stěn. Na trati bylo instalováno nové trakční vedení a moderní zabezpečovací zařízení. Téměř 1,5 km železniční tratě v zástavbě města je tak kompletně obnoveno. Je důležité zdůraznit, že zvolený postup prací minimalizoval dopady na železniční dopravu. Po celou dobu stavby byla totiž v provozu vždy nejméně jedna kolej.

V rámci stavby byla také zrekonstruována nástupiště č. 4 a 5 železniční stanice Kolín hl. n. Zvýšená nástupištní hrana a nový výtah zlepší přístup k vlakům i pro méně pohyblivé cestující. Byla tak dokončena rozsáhlá rekonstrukce celé stanice.

Řidiči zcela jistě ocení nové celopryžové povrchy eliminující hluk a vibrace na železničních přejezdech v ulicích Starokolínská a Tovární. Zabezpečení přejezdů odpovídá nejmodernějším trendům v bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.

Projekt za 1,23 mld. Kč je realizován za významného přispění Evropská unie. 877 mil. Kč bude zaplaceno prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Zbylé náklady jsou uhrazené ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Končí připomínkování EIA k projektu děčínského jezu

15. 10. 2010

Praha, 15. října 2010 – Dnes končí měsíční lhůta připomínkového řízení k dokumentaci EIA záměru „Plavební stupeň Děčín“ (PSD). Ta běžela od poloviny září, přičemž v uvedeném období mohla veřejnost zasílat Ministerstvu životního prostředí své připomínky a komentáře k projektu. Do 25. října by měl být určen zpracovatel posudku, jehož úkolem bude v následujících třech měsících posoudit dokumentaci EIA a vypořádat všechny došlé připomínky k ní. Následně bude možné se vyjádřit i k tomuto posudku.

„Máme za sebou další etapu schvalovacího procesu projektu jezu v Děčíně, nicméně před námi je k jeho završení ještě dlouhý kus cesty. Považujeme proto za naši povinnost pokračovat v komunikaci a informování veřejnosti o všech aspektech tohoto záměru,“ vysvětluje Ing. Miroslav Šefara, ředitel ŘVC ČR. Následující aktivity investora projektu ŘVC ČR, budou zaměřeny na další pracovní setkání s nevládními organizacemi i zájmovými svazy, nebo odborné tematické diskuse. Plánována jsou rovněž setkání s občany v polabských městech a obcích, předjednané jsou již prezentace ve výborech Poslanecké sněmovny. „Účelem všech těchto setkání je především posun diskuze o jezu do věcné roviny. Snažíme se o to, aby se již pokud možno neobjevovaly nepřesné či mylné informace, které matou veřejnost a zcela zbytečně budí vášně,“ dodává Šefara.

“Na informační podporu plavebního stupně v Děčíně klademe důraz nejen v souvislosti s různými mylnými informacemi, které se dosud o záměru vyskytly. Považujeme si za čest předkládat k posouzení projekt dopravní stavby, jehož řešení je ve vztahu k ochraně životního prostředí naprosto unikátní,“ říká Šefara. Projekt totiž obsahuje velmi zásadní opatření mající za cíl zlepšení životního prostředí a zvýšení kvality života v dotčených oblastech. Nedílnou součástí projektu je rozsáhlá revitalizace území podél řeky Labe, které je v současnosti negativně ovlivněné lidskou činností.

O Ředitelství vodních cest ČR ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Kontakt: Ředitelství vodních cest ČR Václav Straka tiskový mluvčí E: straka@rvccr.cz T: 267 132 801 M: 602 368 719

Informační kampaň o děčínském jezu

8. 10. 2010

Praha, 8. října 2010 – Z iniciativy Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) probíhá v současnosti řada setkání, na nichž jsou představovány a vysvětlovány přínosy a dopady záměru „Plavební stupeň Děčín“ (PSD). Včera se tak v Praze konal kulatý stůl se zástupci nevládních neziskových organizací. Dnes pak proběhlo představení projektu a diskuze na Ministerstvu životního prostředí (MŽP). Cílem těchto setkání je snaha o maximálně otevřenou diskuzi a informovanost o Dokumentaci EIA v době, kdy se k ní veřejnost vyjadřuje. Zákonná lhůta pro uvedené připomínkové řízení končí v polovině tohoto měsíce.

„Považovali jsme za důležité setkat se s představiteli ekologických aktivistů i zástupci Ministerstva životního prostředí, vzájemně si vysvětlit stanoviska a zodpovědět některé zásadní otázky spojené s projektem stavby plavebního stupně v Děčíně,“ vysvětluje Ing. Miroslav Šefara, ředitel ŘVC ČR. Hlavním bodem diskuzí na probíhajících setkáních jsou perspektivy životního prostředí dotčeného území a závěry dokumentace EIA. Probírají se také parametry záměru a jeho různé varianty, nebo význam vodní dopravy a celkové dopravní situace v labském koridoru. „Účelem schůzek je především posun diskuze o jezu do věcné roviny, aby se již pokud možno neobjevovaly nepřesné či mylné informace, které pak zcela zbytečně budí vášně u veřejnosti,“ dodává Šefara.

Do diskuze u kulatého stolu se zapojily především nestátní iniciativy, které již v minulosti aktivně vstupovaly do debaty k projektu stavby děčínského jezu. Přítomni byli ale také zástupci Českého rybářského svazu či Ústavu územního rozvoje. V rámci diskuze byli zástupci aktivistů upozorněni na některé chybné informace, které prezentují veřejnosti. „Včerejší setkání bylo velice živé, i proto jej považuji za přínosné. V této souvislosti mne však docela mrzí, že se nedostavili zástupci celé řady pozvaných ekologických organizací,“ komentuje Šefara. ŘVC ČR připravuje další setkání a prezentace pro širokou i odbornou veřejnost, média, neziskové organizace i odborníky.

„Projekt je u nás zcela ojedinělý, neboť žádná dopravní stavba doposud nezohledňovala zájmy přírody tak jako tato. Nedílnou součástí záměru jsou totiž velmi významná opatření ke zlepšení stavu životního prostředí,“ říká RNDr. Jan Hodovský ze společnosti WELL Consulting, která zpracovávala studii vlivu plánované stavby na životní prostředí (EIA).

Měsíční připomínkové řízení ke studii EIA běží od poloviny září a skončí 15. října. Do tohoto data může veřejnost zasílat Ministerstvu životního prostředí své připomínky a komentáře k projektu.

Na děčínské radnici byl veřejnosti představen projekt Plavební stupeň Děčín

23. 9. 2010

Děčín, 22. září 2010 – Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) představilo dnes odpoledne v prostorách radnice v Děčíně projekt plánovaného jezu. Při prezentaci projektu plavebního stupně Děčín se přítomní seznámili s vlivem plánované stavby na život v dotčeném regionu. Přednášející ve svých příspěvcích vycházeli do značné míry ze studie EIA, kterou ŘVC ČR předložilo koncem minulého měsíce Ministerstvu životního prostředí.

„Jako nejvýznamnější přínos pro zdejší občany vidím vytváření nových pracovních příležitostí, která vzniknou nejen v oblasti vodní dopravy, ale i v navazujících oborech, jako například v cestovním ruchu,“ vysvětluje Ing. Jan Bukovský, vedoucí Oddělení rozvoje. Plánovaná stavba bude totiž mít pozitivní vliv nejen na nákladní a osobní plavbu, ale v rámci úprav bude například na levém břehu postavena i cyklostezka spojující Děčín s německou hranicí.

„Projekt obsahuje velmi významná opatření ke zlepšení životního prostředí a zvýšení kvality života v dotčených oblastech. Tímto svým záměrem je u nás zcela ojedinělý, žádná dopravní stavba doposud nezohledňovala zájmy životního prostředí tak jako tato,“ vysvětluje RNDr. Jan Hodovský ze společnosti WELL Consulting, která zpracovávala studii vlivu plánované stavby na životní prostředí (EIA). V rámci stavby totiž proběhne také rozsáhlá revitalizace území podél řeky Labe, které je v současnosti negativně ovlivněné lidskou činností.

Navrhovaná opatření se příznivě promítnou nejen do vzhledu břehů a nábřeží přímo v Děčíně, kde mimo jiné vzniknou odpočinkové zóny, ale podpoří i zachování a rozvoj cenných částí přírodního prostředí. Velkou proměnou projde zejména ústí říčky Ploučnice, jehož úprava povede mimo jiné ke zvýšení protipovodňové ochrany okolní zástavby. Důležitým ekologickým prvkem stavby jezu je vodní elektrárna jako nový zdroj obnovitelné energie. Ekonomická návratnost stavby jezu je 10 let, elektrárny pak dokonce jen 8 let.

Plavební stupeň Děčín v neposlední řadě významným způsobem podpoří zachování tradiční lodní dopravy po Labi a její další rozvoj. Na druhou stranu povede k omezení pozemní nákladní dopravy, především té silniční. “Konkurenční tlak sníží ceny u železniční a silniční dopravy, což povede ke zlevnění exportu i importu a následnému snížení nákladů a cen,“ uzavírá Bukovský.

Od poloviny září běží měsíční připomínkové řízení ke studii EIA, které skončí 15. října. Do tohoto data může veřejnost zasílat Ministerstvu životního prostředí své připomínky a komentáře k projektu.

Více informací o projektu včetně kompletního znění dokumentace EIA k záměru Plavebního stupně Děčín a nových vizualizací díla naleznete na www.rvccr.cz

O Ředitelství vodních cest ČR ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Veřejná prezentace projektu Plavební stupeň Děčín

21. 9. 2010

Děčín, 21. září 2010 – Představení projektu Plavebního stupně Děčín proběhne zítra v odpoledních hodinách na děčínském magistrátu.

Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) jakožto investor představí ve středu spolu s primátorem statutárního města Děčín projekt jezu, který by se měl stavět na okraji města u Loubí. „Považujeme za samozřejmé uspořádat první veřejnou prezentaci tohoto plavebního stupně právě zde, neboť stavba se místních obyvatel týká zcela bezprostředně,“ vysvětluje Ing. Miroslav Šefara, ředitel ŘVC ČR. Představení plánovaného jezu proběhne ve velké zasedací místnosti magistrátu (budova B1, ulice 28. října 1155/2, Děčín I) od 17:00 hodin.

Studii o vlivu plánované stavby na životní prostředí (EIA) předložilo ŘVC ČR Ministerstvu životního prostředí již minulý měsíc. Od poloviny září běží měsíční připomínkové řízení, které skončí 15. října. Do tohoto data může veřejnost zasílat ministerstvu své připomínky a komentáře k projektu. “Očekáváme velký zájem o děčínský plavební stupeň nejen ze strany různých sdružení, ale i jednotlivých občanů. Projekt je totiž zcela ojedinělý,“ komentuje Šefara.

Plavební stupeň Děčín bude kromě podpory dopravy pozitivně působit i na životní prostředí a přírodu v dotčeném území. V tomto ohledu se v oblasti dopravních staveb v České republice jedná o unikátní řešení. Kromě plavební komory s pohyblivým jezem by měla být vybudována i malá vodní elektrárna, která vyrobí elektrickou energii odpovídající spotřebě zhruba poloviny všech domácností v Děčíně. Nedílnou součástí projektu jsou také rybí přechody při obou březích řeky a biokoridory kolem jezu. Zároveň bude provedena řada revitalizačních úprav nad plavebním stupněm i níže směrem ke státní hranici. Toto kombinované plavebně-revitalizační řešení bylo vytvořeno ve spolupráci s řadou odborníků. Jeho filosofii významně podporoval i bývalý ministr životního prostředí, ekolog Ing. Ivan Dejmal, který se na přípravě podílel.

Více informací o projektu včetně kompletního znění dokumentace EIA k záměru Plavebního stupně Děčín a vizualizací chystaného díla naleznete na www.rvccr.cz

O Ředitelství vodních cest ČR ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy, realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Stavby na Vltavě zpřístupní veřejnosti

15. 9. 2010

České Budějovice, 15. září 2010 – Na severním okraji Českých Budějovic, v Českém Vrbném, postupně vyrůstá komplexní areál určený pro sportovní i osobní plavbu. V pátek 17.9. od 14 hodin zde budou moci zájemci za doprovodu odborníků navštívit stavby plavební komory a ochranného přístavu. Navíc v areálu vodáckého centra na ně bude čekat další kulturní a sportovní program.

Investor stavby – Ředitelství vodních cest ČR a dodavatelé – akciové společnosti Metrostav a HOCHTIEF CZ ve spolupráci se statutárním městem České Budějovice pořádají v pátek 17.9. Den otevřených dveří na stavbách v Českém Vrbném. Na návštěvníky bude od 14:00 čekat nejen bohatý kulturní a sportovní program v areálu vodáckého centra, ale i možnost zúčastnit se prohlídek stavby plavební komory a ochranného přístavu. Prohlídky povedou odborní pracovníci investora, takže se zájemci dozví spoustu zajímavých informací o probíhajících stavbách i celkovém záměru projektu Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou.

Na financování projektu se výrazně podílí i Evropská unie, která prostřednictvím Operačního programu Doprava přispěje z Evropského fondu pro regionální rozvoj na projekt 85% z celkové částky. Zbylé náklady budou uhrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

První plavba na Vltavě

25. 8. 2010

České Budějovice, 25. srpna 2010 – Na levém břehu Vltavy u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích bylo dnes slavnostně otevřeno přístaviště Lannova loděnice. První zájemci si tak mohli vyzkoušet cestu lodí po zbrusu nové části vodní cesty.

Investor stavby – Ředitelství vodních cest ČR a dodavatel – akciová společnost HOCHTIEF CZ za účasti zástupců města a státu slavnostně otevřeli první z řady mol, která umožní bezbariérový přístup pasažérů k lodím. 60 metrů dlouhé plovoucí molo umožňuje ve dvou výškových úrovních vyvázání jak lodí pravidelné osobní dopravy, tak i individuálních turistů. Lodi zde mohou stát zdarma, avšak nikoliv neomezeně dlouho. Provoz přístaviště se řídí provozním řádem, který vyhlašuje provozovatel přístaviště – Povodí Vltavy, státní podnik.

Z vody se nyní tyčí 6 vysokých dalb z ocelových trub o průměru 72 cm. Železné konstrukce jsou ukotveny 9 m hluboko pode dnem řeky tak, aby zajistily bezpečné vedení plovoucího mola i za takových povodní, jaké zažilo město v roce 2002. Celková výška každé dalby je 17 m. Nad vodní hladinou tak v desetimetrových rozestupech ční, podle aktuální výšky hladiny vody, až 6,4 m vysoké konstrukce, po kterých 6 pontonů tvořících plovoucí molo stoupá či klesá tak, aby bylo vždy připraveno pro zakotvení lodí.

Nezbytnou součástí výstavby vodní cesty je i obratiště lodí pod Jiráskovým jezem, které vzniklo prohrábkou dna na plavební hloubku 1,6 m a navázalo na protipovodňovou prohrábku Povodí Vltavy, s.p.. To umožní v podjezí bezpečné otáčení až 44 metrů dlouhých lodí. Zároveň bylo stabilizováno podjezí Jiráskova jezu pomocí ocelových štětových stěn a těžkých kamenných záhozů.

Výstavba přístaviště Lannova loděnice a obratiště pod Jiráskovým jezem je součástí projektu „Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou“, který má za cíl podpořit rozvoj cestovního ruchu a vznik nových pracovních míst v Jihočeském kraji.

Na financování projektu se výrazně podílí i Evropská unie, která prostřednictvím Operačního programu Doprava přispěje z Evropského fondu pro regionální rozvoj na projekt 85% z celkové částky. Zbylé náklady budou uhrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dokumentace EIA na Plavební stupeň Děčín byla předložena Ministerstvu životního prostředí

24. 8. 2010

Praha, 24.8.2010 – Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC ČR) dnes učinilo významný krok v přípravě Plavebního stupně Děčín, když Ministerstvu životního prostředí předložilo dokumentaci týkající se posouzení vlivů na životní prostředí (EIA). „Dnešek je pro nás završením více než pětiletého procesu, který byl zahájen usnesením vlády č. 337 z března 2005, které jasně určilo, že zlepšení plavebních podmínek dolního Labe má být řešeno Plavebním stupněm Děčín,“ komentuje předložení dokumentace EIA ředitel ŘVC ČR Ing. Miroslav Šefara. Proces EIA byl zahájen 24. října 2005 tzv. oznámením. Od té doby ŘVC ČR coby investor intenzivně pracovalo na nalezení takového řešení stavby, které bude výhodné jak pro plavbu, tak i pro životní prostředí.

Také Ministerstvo dopravy vnímá záměr na vybudování Plavebního stupně Děčín jako strategické rozšíření možností dopravy v jednom z klíčových dopravních koridorů pro Českou republiku, kterým spojení do velkých námořních přístavů v Severním moři nepochybně je. Ministr dopravy JUDr. Vít Bárta už 6. srpna při své pracovní cestě do Ústeckého kraje lokalitu zamýšleného plavebního stupně navštívil a mimo jiné řekl: „Diskuze není o tom, jestli jez máme postavit nebo ne. Pojďme se bavit o tom, jaké kroky je nyní nutné učinit k tomu, abychom jednou stavěli. Jednoznačné je to, že vodní cesty jsou nejlevnější formou přepravy a snížení nákladní silniční přepravy je strategická věc, které se chci věnovat.“

Dokumentace EIA, na které několik let pracovala řada předních českých odborníků, má bezmála 1300 stran a hodnotí několik variant řešení záměru na vybudování Plavebního stupně Děčín. Součástí hodnocení je i varianta nulová popisující zachování stávajícího stavu. Dokumentace ve svých závěrech doporučuje k realizaci variantu 1B – Plavební stupeň Děčín se zmírňujícími a revitalizačními opatřeními, která je klasickým a v naší zemi neobvyklým řešením WIN-WIN prosazovaným politikou Evropských společenství. Posouzení zároveň jednoznačně dokladuje, že zachování současného stavu ve variantě 0 není výhodné.

Doplňkové informace

Plavební stupeň Děčín je záměrem, jehož realizace zajistí spolehlivé napojení prvních českých přístavů na Labi k severomořským námořním přístavům v Německu a Beneluxu. Vybudována by měla být plavební komora s pohyblivým jezem, malá vodní elektrárna, která vyrobí elektrickou energii odpovídající spotřebě zhruba poloviny všech domácností v Děčíně, oboustranné rybí přechody a pozemní biokoridory kolem stupně. Zároveň bude provedena řada revitalizačních úprav ve zdrži i pod stupněm směrem ke státní hranici. Toto kombinované plavebně-revitalizační řešení bylo vytvořeno ve spolupráci s řadou odborníků, do jeho přípravy byl významně zapojen i bývalý ministr životního prostředí, ekolog Ing. Ivan Dejmal.

Plavební stupeň Děčín významným způsobem podpoří zachování a rozvoj plavby po Labi, která je vedle již dnes prakticky naplněného železničního spojení směrem na sever Evropy jedinou kapacitní rezervou, která může převzít alespoň část ekologicky i ekonomicky nejméně příznivé silniční dopravy (jedna loď, pro kterou je Plavební stupeň v Děčíně dimenzován, může nahradit několik desítek kamionů). Spolehlivost labské vodní cesty je klíčová pro celou řadu firem v regionu, ať již pro výrobce lodí či rozměrných objektů, které nelze k zákazníkům dopravit jinak než právě lodí, ale také pro producenty chemických či zemědělských materiálů v sypké či tekuté formě, jejichž zboží je kvůli vyšším nákladům železnice na zahraničních trzích nekonkurences­chopné.

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Dokončení plavební komory se blíží

19. 8. 2010

České Vrbné, 19. srpna 2010 – Zítra proběhne na plavební komoře České Vrbné montáž první z dvojice vrat, která budou zajišťovat hladké proplutí lodí přes zdymadlo.

Plavební komora České Vrbné se nachází u pravého břehu Vltavy na jezu České Vrbné. Je 45 metrů dlouhá a 6 metrů široká. Lodím umožní překonat sedmimetrový rozdíl hladin. Výstavba plavební komory, která byla zahájena v březnu loňského roku zemními pracemi, nyní vstoupila do závěrečné fáze.

V rámci projektu Ředitelství vodních cest ČR „Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou“ vstupuje výstavba plavební komory České Vrbné do závěrečné fáze. Pracovníci firmy Metrostav, která je generálním dodavatelem stavby dokončili hlavní betonáže zdí a zítra namontují dolní vrata této nové plavební komory o rozměrech 11,2×6 m a hmotnosti 20 t. Začíná tak montáž strojní technologie.

V horním ohlaví budou osazena klapková vrata (4,1×6 m, váha 9,5 t) s nepřímým plněním jednostranným krátkým obtokem a v dolním ohlaví pak desková jednokřídlá vrata s přímým prázdněním. V obou rejdách, tvořených štětovými stěnami, budou umístěna čekací stání pro malá a návrhová plavidla. Z velínu plavební komory bude možné novým řídicím systémem ovládat plavební i jezové prvky včetně vjezdu do přístavu. Plavební komora včetně rejd bude osvětlena. Čekací stání umožní vyvázaní návrhového plavidla (44 m) a malého plavidla (20 m).

Projekt „Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Hluboká nad Vltavou“ je realizován za výrazné podpory Evropské unie. 85% z celkových nákladů staveb je spolufinancováno prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Zbylých 15% financuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Stavba nového mostu v Kolíně je v poločase

6. 7. 2010

Kolín, 6. července 2010 – Necelé čtyři měsíce od chvíle, kdy začaly bourací práce na kolínském železničním mostu, hlásí Ředitelství vodních cest ČR a firmy Viamont DSP a. s., Eurovia CS, a.s. a EDS Holding, a.s., že nová polovina mostu září nad Labem. Stavbaři se tak mohou pustit do zbourání a stavby té druhé. Provoz na železniční trati zůstane zachován. Vlaky budou jezdit i nadále pouze po jedné koleji.

Práce na rekonstrukci stávajícího dvoukolejného železničního mostu přes Labe z roku 1908 pokročily do další fáze. Od večera 6. července budou vlaky překonávat Labe po jedné koleji na novém mostě a stavbaři se tak budou moci pustit do druhé poloviny stavby, při které opět nejprve rozeberou původní přes 100 let starou konstrukci mostu koleje druhé a následně vystaví most úplně nový. Dříve instalované výhybky umožní zachování železniční dopravy bez výrazného omezení provozu, neboť vlaky v době výstavby již budou využívat novou kolej.

„Vlaková doprava nebude výrazně omezena díky zvolenému postupu, kdy bude v provozu vždy jedna z kolejí. Cestující se tak nemusí obávat, že o své spoje přijdou“ řekl Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Od dnešního dne mohou cestující také využívat kompletně zrekonstruované nástupiště č. 5, které nyní splňuje nároky moderní osobní železniční dopravy na pohodlné a bezpečné cestování. Nástupištní hrana je pro snadný nástup a výstup 550 mm nad temenem kolejnice. Zároveň nechybí bezbariérové přístupy nebo informační systém. Nástupiště č. 4, které jako poslední ještě nebylo zmodernizováno, se od srpna postupně uzavře a bude přebudováno obdobně jako pětka. Dokončuje se tak komplexní rekonstrukce železniční stanice Kolín hlavní nádraží jako významného dopravního uzlu.

Starý most nevyhovuje svou podjezdnou výškou 4,35 m současným požadavkům na parametry vodní cesty. Bude proto nahrazen novým moderním mostem s podjezdnou výškou 5,25 m. Rekonstrukce mostu probíhá vždy na jedné jeho polovině. Investor minimalizuje dopad rekonstrukce na železniční provoz díky výhybkám, které umožní zkrátit nezbytně nutné převedení dvoukolejného provozu na jednokolejný pouze na prostor rekonstruovaného mostu. Zhotovitel stavby i ŘVC ČR úzce spolupracují se Správou železniční dopravní cesty, s.o., která zároveň v rámci stavby zajišťuje technický dozor a koordinaci.

Při rekonstrukci bude upraveno přes 2900 m železničního spodku a svršku, postaveno nové trakční vedení a trať se dočká i moderního zabezpečovacího zařízení. Budou také zrekonstruovány dva železniční přejezdy v ulicích Starokolínská a Tovární. Přejezdy budou zabezpečené nejmodernější technologií a jejich povrch bude celopryžový, čímž se výrazně sníží hlučnost silničního provozu.

V rámci stavby byla také realizována protihluková opatření na ochranu přilehlých obytných objektů v podobě protihlukových stěn v délce téměř 1000 metrů. Tím byla snížena hluková zátěž v okolí trati.

Projekt za 1,23 mld. Kč podpoří i Evropská unie. 877 mil. Kč bude zaplaceno prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Zbylé náklady budou uhrazené ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb