Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Ve dnech 24. a 25.srpna proběhne výměna přístavního můstku pro osobní lodě v Ústí nad Labem - Vaňově za nový moderní s atraktivním designem. Srdečně Vás zveme v pátek 28.8. v 16:00 a 17:00 na projížďky lodí pro veřejnost z tohoto nového přístaviště Více zde..
ŘVC umístilo v přístavech Hluboká nad Vltavou a Petrov veřejnou nabíječku na 4 elektrokola. K dobití kola nepotřebujete mít vlastní nabíječku, ale v kapitanátu Vám půjčí kabely pro připojení téměř všech běžných druhů elektrokol. Více zde..
Praha, 30. června 2020 – Dnes končí výluka železniční dopravy na trati z Vraňan do Lužce nad Vltavou a 1. července ráno projede první pravidelný osobní vlak. Za 8 měsíců přerušeného provozu původní 115 let starý most nahradil nový, který bude na české železnici první zdvižný. Pro první lodě se bude zvedat v dubnu 2021, spolu s dalšími dvěma mosty a vjezdem do zdymadla Hořín. Pro cestující dnes začíná sloužit nová zastávka v Lužci nad Vltavou s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem, vlak již nebude pravidelně jezdit přes nechráněný železniční přejezd v ulici Mělnická. Více zde..

Tiskové zprávy

Předseda vlády zahájil výstavbu rekreačního přístavu Veselí nad Moravou

21. 1. 2020

Veselí nad Moravou, 21. ledna 2020 – Předseda vlády Andrej Babiš a ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů dnes zahájili práce na stavbě rekreačního přístavu Veselí nad Moravou. Původní přístav, ve kterém rekreační plavba na Baťově kanále v 90. letech 20. století začínala, se rozroste na trojnásobek dnešní kapacity, bude vybaven moderním zázemím a novinkou bude servisní centrum pro ekologické služby plavidlům včetně tankovací stanice pohonných hmot.  

V roce 2000 zde byl městem Veselí nad Moravou vybudován první přístav a turistické lodě začaly brázdit vody obnoveného Baťova kanálu. Po dvaceti letech je Baťův kanál páteří turistického ruchu regionu a 90 tisíc návštěvníků ročně dokládá, že obnova vodní cesty byl úspěšný projekt. Velikost přístavu ale dnes zdaleka neodpovídá nárůstu počtu lodí a v sezóně je přístav beznadějně obsazen.

„Když před půl rokem pan předseda vlády navštívil Baťův kanál, plavili jsme se na palubě lodi z přístavu Petrov, který ihned po svém dokončení našel své uživatele a v sezóně je přístav plný různých lodí. Ředitelství vodních cest urychlilo přípravné práce a dnes se setkáváme při zahájení stavby dalšího přístavu, tentokrát Veselí nad Moravou. Původní přístav rozšíříme a pozvedneme jej na novou, moderní úroveň,“ řekl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby a provozovatele přístavu. „Ředitelství vodních cest klade velký důraz na ekologii, a proto bych chtěl vyzdvihnout, že v přístavu bude servisní centrum pro lodě, které se zde nejen zbaví odpadů, ale také bezpečně natankují pohonné hmoty, poprvé pistolí jako u klasické čerpací stanice a ne z kanystru“, dodal.

„V přístavu bude místo pro stání až 33 rekreačních plavidel, což je trojnásobek oproti dnešnímu stavu. Bude zde tak moci zastavit i přenocovat více návštěvníků města a věřím, že zde najde své místo i více půjčoven lodí,“ uvedl Lubomír Fojtů. „Všichni jistě ocení nová mola s bezpečným přístupem a vyvázáním lodí, kdy každá bude mít k dispozici připojení na elektřinu a vodu. Mola budou rovněž přizpůsobena pro bezpečnou ochranu lodí i za nejvyšších povodní,“ doplnil.

Stavbu realizuje společnost firem IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s. a LABSKÁ, strojní a stavební společnost s.r.o. Celkové stavební náklady ve výši 69,8 mil. Kč bez DPH financuje Státní fond dopravní infrastruktury.

„Cílem Ředitelství vodních cest bylo zachovat provoz přístavu během plavební sezóny. Proto dnes probíhá první etapa prací při vypuštěném plavebním kanále tak, aby do května byla hotová nová prodloužená přístavní zeď i modernizovaný sjezd pro spouštění lodí,“ doplnil Lubomír Fojtů. „Poté své místo najde nové plovoucí molo a po plavební sezóně od října 2020 do dubna 2021 vyroste provozní budova servisního centra s tankovací stanicí pohonných hmot.“

 

 

Ministr dopravy Vladimír Kremlík navštívil staveniště plavební komory Hořín u Mělníka

17. 1. 2020

Praha, 17. ledna 2020 – Ministr dopravy Vladimír Kremlík si dnes prohlédl staveniště plavební komory Hořín u Mělníka. Tato stavba je největším současným realizovaným projektem Ředitelství vodních cest České republiky. Po dokončení v roce 2021 plavební komora umožní plavbu vysokých lodí do Prahy. Unikátní je svým zdvižným mostem zachovávající původní ráz technické památky z roku 1905. Ministr dopravy dále zdůraznil, že investice do infrastruktury vodních cest budou pokračovat i v letošním roce, kdy se zahájí stavba nového přístavu a plavební komory na Baťově kanále a dalších více než 10 přístavišť na Labi i Vltavě.

„Jsem rád, že na naší dopravní infrastruktuře nemáme jenom klasické stavby dálnic a železnic, ale také naprosto unikátní stavbu zdymadla, které po 115 letech Ředitelství vodních cest upravuje na parametry moderní dopravní cesty. Dnes jsem viděl, jak naši stavaři umí propojit historické konstrukce s novou technologií a těším se, že za rok touto plavební komorou propluji pod zdviženým mostem,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. „Silnice i železnice jsou dnes stále více zatíženy dopravou a proto jsem pevně přesvědčen, že vodní cesta v koridoru Labe a Vltavy má v dopravní soustavě státu své místo. Pomůže nejen mezinárodní dopravě nákladů, ale také více stavebnin a jiného zboží popluje po Vltavě do Prahy. Jsem přesvědčen, že v letošním roce vláda schválí Koncepci vodní dopravy a pohnou se tak kupředu projekty nejen na Vltavě, ale také zdymadlo u Děčína a další projekty na Labi,“ dodal.

Na přestavbě památkově chráněného zdymadla Hořín již běží práce na betonování a vyzdívání nových konstrukcí širších ohlaví, s maximálním využíváním původních kamenů z rozebraného 120 let starého zdiva. Také se už kompletují nová ocelová vrata a připravují se na jejich osazení do ohlaví plavební komory. Na jaře pak budou vrcholit práce tak, aby 11. června 2020 opět mohly velké lodě proplout plavební komorou. Na konci hlavní plavební   sezóny se 12. října 2020 opět plavební komora uzavře, aby kameníci mohli dokončit veškeré obklady zdí a uvedl se do provozu nový zdvižný most. V březnu 2021 pak bude zcela hotovo.

„V roce 2020 dokončíme rozestavěné stavby modernizace rejd plavební komory Štvanice v Praze, zvýšení ponorů na Vltavě a v červnu i nový most přes Labe mezi Valy a Mělicemi. Snažíme se, aby také několik nově zahajovaných staveb přístavišť pro rekreační plavbu na Labi a Vltavě bylo dokončeno a co nejdříve mohly sloužit plavbě,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Z nových staveb v lednu letošního roku zahajujeme na Baťově kanále stavbu přístavu ve Veselí nad Moravou a věřím, že po plavební sezóně začneme stavět i dlouho očekávanou plavební komoru Rohatec prodlužující vodní cestu do Hodonína. Vedle nyní běžících staveb 5 nových mostů překlenujících Vltavskou vodní cestu na jaře začnou práce na dalších 4 mostech, aby v roce 2022 již podjezdná výška lodě neomezovala,“ dodal.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 410 mil. Kč a práce budou dokončeny na jaře 2021.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

První část ocelové nosné konstrukce nového mostu mezi Valy a Mělicemi u Přelouče byla vysunuta nad L

13. 12. 2019

Valy, 13. prosince 2019 – Dnes bylo zahájeno vysunování nové ocelové konstrukce mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče. Hydraulické listy po 16 cm krocích posouvají 170 tunovou konstrukci ze břehu nad hladinu Labe na provizorní podpěry. V sobotu 62 m dlouhá část překlene řeku a na břehu bude pokračovat svařování dalšího dílu. Nový most bude smontován v únoru 2020 a práce budou pokračovat tak, aby první auta přejela přes Labe v červnu 2020.

„Nedílnou součástí projektu splavnění Labe do Pardubic je i rozšíření mostu mezi Valy a Mělicemi.  Starý most měl mezi pilíři v řece jen úzké pole s nízko položenou mostovkou a pro bezpečnou plavbu lodí se tak nahrazuje mostem novým,“ řekl Ing. Jan Bukovský, zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby. Stavbaři Společnosti SMP CZ, a.s. + Metrostav, a.s. včetně jejich subdodavatelů i během zimních měsíců usilovně pracují na výstavbě nové ocelové mostní konstrukce mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi.

Ocelová konstrukce o celkové délce 194 m a hmotnosti 645 tun přes hlavní pole nad řekou je typem tzv. Langerova trámu. Sestavuje se postupně po třech částech nosné konstrukce bez oblouku z jednotlivých dílů převozitelných silniční nákladní dopravou na mělickém předpolí, odkud se budou dvě její části postupně vysouvat přes Labe směrem na Valy do jejich finální pozice. Po druhém vysunutí se třetí část nosné konstrukce domontuje už na své pozici na mělické straně. Ocelová konstrukce je montážně podepřena a vysouvána na těžké a prostorové skruži na obou březích a po provizorních věžových bárkách beraněných v korytě řeky Labe, které se po dokončení ocelové konstrukce a betonáži spřažené desky odstraní.

Ve dnech 13.-14. prosince 2019 se vysune smontovaná valská část nosné konstrukce o délce 62 m a hmotnosti 170 tun nad řeku Labe. Vysouvání bude prováděno za pevnou podporu pilíře dvěma dutými hydraulickými lisy se zdvihem 166mm. Tato operace bude prováděna pouze v denních hodinách a měla by trvat celkem přibližně 10-14 hodin.

Po dokončení prvního výsunu začnou okamžitě práce na montáži druhého taktu a na konci ledna 2020 bude vysunuto společně namontované hlavní pole přes řeku délky 82,1 m s připojenou valskou částí. Třetí etapa délky 50,3 m překlenující záplavové území na mělické straně se pak v únoru domontuje a připojí k vysunutým dvěma etapám. Po provedení výsuvu nosné konstrukce bude v únoru a březnu 2020 vybetonována směrem od valské strany spřahující železobetonová deska mostovky (3 betonážní takty) a budou osazeny ocelové dílce oblouku výšky 15 m.

Aby bylo možné nový most používat pro silniční dopravu i pro jako spojení obou břehů pro pěší a cyklisty budou následovat práce na nové silnici na předpolích s opěrnými zdmi a odvodněním, veřejnými chodníky, osvětlením na mostě i na obou březích a konečně i vegetačními úpravami kolem celé stavby. Práce budou dokončeny v červnu 2020.

Celkové náklady dosahují 258 mil. Kč včetně DPH.

Těžký jeřáb dnes demontoval starý železniční most přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou

5. 11. 2019

Lužec nad Vltavou, 5. listopadu 2019 – Vysokotonážní jeřáb o nosnosti 550 tun dnes snesl celý 115 let starý ocelový železniční most přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Ředitelství vodních cest ČR zde buduje projekt na zvýšení podjezdné výšky pro lodě pod mosty na Vltavě, který umožní doplutí moderních vysokých lodí do Prahy. Původní most do června roku 2020 nahradí nový zdvižný, první svého druhu v České republice, dálkově ovládaný z téměř 6 km vzdálené plavební komory Hořín.

„Práce na odstraňování omezení výšky lodí pod mosty mezi Mělníkem a Prahou úspěšně pokračují. Nové mosty, které postavíme do roku 2021, svou podjezdnou výškou 7 m oproti současným pouze 4,50 m umožní proplutí moderních velkých osobních lodí i lodí přepravujících objemný náklad,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Jsem přesvědčen, že zlepšené parametry Vltavy pomohou vnitrozemské plavbě uspět v konkurenci s těžkou silniční dopravou a přispět k ekologickému zásobování metropole,“ dodal.

Dnes dopoledne vysokotonážní příhradový jeřáb LIEBHERR LG 1550 s protizávažím o nosnosti 550 tun snesl ocelovou nosnou konstrukci jednopolového mostu o hmotnosti 83 t s délkou přemostění 27,310 m přes plavební kanál a přemístil ji na břeh, kde bude rozřezána a odvezena do šrotu. Stávající konstrukce byla jako celek zavěšena na jeřáb pomocí úvazků.

V pátek 1. listopadu byla zahájena výluka železniční dopravy a cestující jsou dopravováni autobusy. Tento den začalo rozebírání železničního svršku a montáž těžkého jeřábu. Původní jednokolejný železniční most z roku 1905, kdy byl postaven plavební kanál, se nachází na trati Vraňany – Lužec nad Vltavou. Nosná konstrukce je tvořena dvěma příhradovými nýtovanými prostě uloženými hlavními nosníky svislicové soustavy se zkříženými diagonálami o rozpětí 26,8 m. Mostovka je dolní prvková s mostnicemi, s podélníky a příčníky.

Demolice bude pokračovat odstraněním masivních opěr z kvarcitového zdiva z lomového kamene, založené pravděpodobně na dřevěném pilotovém roštu. Úložné prahy jsou ze žulového kvádrového zdiva. Na jejich místě bude zřízeny nové železobetonové opěry s kamenným obkladem, které budou ukrývat hydraulický zdvižný mechanismus mostu. Nový ocelový most bude obdobného vizuálního provedení jako původní most a díky zdvižnému charakteru mostu nedojde k žádné změně úrovně ani polohy železniční tratě v blízkosti obytné zástavby obce. Opětovné zprovoznění železniční dopravy je plánováno na červenec 2020.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. se stavebními náklady 600 mil. Kč bez DPH. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Při provádění stavebních prací zhotovitel dodržuje požadavky všech předpisů týkajících se ochrany životního prostředí a nakládání s odpady.

Modernizace historického zdymadla Hořín na Vltavě je v poločase

24. 10. 2019

Praha, 24. října 2019 – Ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů dnes provedl staveništěm plavební komory Hořín Patricka Vankerckhovena z Evropské Komise, Marka Pastuchu z Ministerstva dopravy a další hosty, kde spatřili unikátně odhalené jádro původních konstrukcí. Proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka, která umožní plavbu větších lodí, je přesně na přelomu. Končí práce na bourání a rozebírání zdiva z roku 1905 a začíná betonáž a opětovné ukládání masivních kamenů. Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

„Rok 2019 je na vodních cestách zcela mimořádný, protože oproti minulým letům se intenzivně staví a upravuje infrastruktura tak, aby vodní doprava byla bezpečnější a měla lepší podmínky v konkurenci se silniční dopravou na přetížených komunikacích. Hlavní úsilí se soustředilo na modernizaci Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy jako napojení metropole na síť vodních cest Evropy,“ uvedl ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora projektu.

„Tento projekt je první stavbou na vodních cestách, která plní cíle dopravní politiky Evropské Unie na koridoru hlavní sítě TEN-T a odstraňuje strategická omezení definovaná Evropským koordinátorem Mathieu Groschem na dopravním koridoru Východ – východní Středomoří,“ řekl Patrick Vankerckhoven z Evropské Komise. „Věříme, že zlepšování plavebního stavu vodních cest bude pokračovat a Česká republika vyřeší i problematickou splavnost Labe, aby byly naplňovány cíle dosažení nízkoemisní a udržitelné dopravy v Evropě“, dodal.

Přestavba památkově chráněného zdymadla Hořín je stavbou, která nemá obdoby. Dnes je mimořádný okamžik, kdy končí bourací a rozebírací práce téměř 120 let starého zdiva a betonů a zahajují se betonáže i kamenné obklady nových konstrukcí. Jako první začalo vyzdívání širšího horního ohlaví, na dolním ohlaví s budoucím unikátním zdvižným mostem budou práce pokračovat za několik dní. Pod komorou na levém břehu už stroje vyvrtaly pilotovou stěnu a začíná její kotvení do skály.

„Rekonstrukce stavby přináší řadu překvapení, které pro nás předci připravili uvnitř masivních zdí, ale práce úspěšně pokračují tak, aby na jaře příštího roku těžké jeřáby osadily nová ocelová vrata,“ doplnil Jan Prokeš, vedoucí projektu Metrostavu a.s.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 378 mil. Kč a práce budou dokončeny na jaře 2021.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

Poklep na základní kámen odstartoval stavbu nového mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče

29. 8. 2019

Praha, 29. srpna 2019 – Ředitel Ředitelství vodních cest ČR Ing. Lubomír Fojtů a další hosté dnes poklepem na základní kámen odstartovali stavbu nového mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi na Pardubicku, který nahradí staré vojenské provizorium ze 2. světové války. Odstraní se tak jedna z překážek pro budoucí nerušenou plavbu lodí až do Pardubic a zlepší se spojení obou břehů pro automobilovou dopravu.

Před 17 dny se na silnici III. třídy č. 32219 ukončila éra provizorního vojenského mostu Bailey Bridge ze 2. světové války, který spojoval oba břehy Labe mezi obcemi Valy a Mělice u Přelouče pro pěší a cyklisty i pro provoz osobních automobilů.

„Strategický projekt splavnění Labe do Pardubic nepředstavuje jen výstavbu zdymadla v Přelouči, ale pro bezpečnou plavbu lodí je třeba rozšířit i most mezi Valy a Mělicemi.  Starý most měl mezi pilíři v řece jen úzké pole s nízko položenou mostovkou,“ řekl Ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby.

„Pro silniční hospodářství Pardubického kraje je výstavba dalšího labského mostu velkou událostí. To i s ohledem na skutečnost, že mosty přes Labe v Přelouči, Řečanech nad Labem a most Pavla Wonky v Pardubicích nejsou v dobrém technickém stavu. I most v Němčicích, který byl rekonstruován ke konci minulého století, je nyní na hranici únosnosti pro těžké nákladní automobily. Plnohodnotné parametry má labský most na silnici I/37 v Pardubicích. Výstavba mostu ve Valech u Přelouče umožní plnou dostupnost integrovaného záchranného systému a autobusovou dopravní obslužnost. Na stavbu mostu budou navazovat další stavby, které připravujeme. Je to průtah Mělic, kde v součinnosti s městem budou vybudovány chodníky, kanalizace a rekonstrukce silnice se zklidňujícími prvky v dopravě,“ uvedl Ing.  Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

„U této stavby je společným zadavatelem stát zastoupený Ředitelstvím vodních cest a Pardubický kraj zastoupený správou a údržbou silnic. Je to doklad funkční spolupráce těchto institucí a organizací,“ dodal.

„Společným financováním z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a Pardubického kraje je tak zároveň řešena kvalitní vodní cesta a špatný stav současného mostu,“ doplnil Ing. Lubomír Fojtů. „Nezapomínejme ani na povodně, kdy nový 196 m dlouhý most více než dvojnásobně rozšíří prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ dodal.

Nový ocelový most staví společnost firem SMP CZ a.s. a Metrostav a.s. a do provozu bude  uveden v červnu roku 2020. Konstrukce moderních tvarů bude s obloukem přes hlavní pole typu tzv. Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na Mělické straně a postupně po částech se bude vysouvat přes řeku. Během výsunu bude konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe, které se po dokončení odstraní a v řece pak nebude pohyb lodí ani proudění vody omezovat žádný pilíř. Vybetonovaná mostovka šířky 14 m ponese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,50 m.

Celkové náklady dosahují 258 mil. Kč včetně DPH.

 

Na plavebním kanále Vraňany - Hořín opět plují lodě

16. 8. 2019

Praha, 16. srpna 2019 – Dnes byla po 7 týdnech odstávky obnovena plavba lodí mezi Mělníkem a Prahou, kde probíhá stavba nových mostů přes vodní cestu. Pro jejich zakládání a přeložky inženýrských sítí bylo nutné plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka vypustit. Ředitelství vodních cest ČR zajistilo po dobu zastavení provozu náhradní přepravu menších sportovních lodí po silnici. Práce úspěšně pokračují tak, aby na konci příštího roku byly mosty dokončené a do Prahy mohly bezpečně proplouvat vysoké lodě.

Ředitelství vodních cest ČR v rámci komplexního zvýšení parametrů Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy rekonstruuje 10 mostů na podjezdnou výšku pro lodě až 7 m. Stavební práce začaly na jaře letošního roku prvními 5 mosty přes plavební kanál Vraňany – Hořín, z nichž budou dokonce tři mosty zdvižné. V úvodní fázi si probíhající stavební práce vyžádaly odstávku plavebního kanálu na 45 dnů v období od 1. července do 15. srpna roku 2019.

Plánované práce se podařilo zrealizovat, pode dnem kanálu byl vybudován multikanál pro vedení inženýrských sítí v Lužci, dva mosty byly demontovány a proběhlo zakládání nových mostů zasahující pod běžnou hladinu v kanále. Po celou dobu vypuštění kanálu byl nasazen maximální počet techniky i pracovníků, díky čemuž byly práce dokončeny v plánovaném termínu.

„Bezprostředně po vypuštění Vraňansko – Hořínského kanálu a v souvislosti s vysokými letními teplotami bylo nutné udržet stálou kvalitu mokřadních lokalit přímým čerpáním vody do mokřadů a tůní. Za dobu vypuštění plavebního kanálu nedošlo k úhynu ani k ohrožení cenných živočichů žijících v mokřadech podél plavebního kanálu,“ uvedl RNDr. Jiří Veselý zajišťující biologický dozor investora.

Po dobu odstávky vodní cesty zajistilo Ředitelství vodních cest ČR náhradní přepravu malých rekreačních lodí po souši mezi Kralupy nad Vltavou a Roudnicí nad Labem, která ale byla omezena jen na lodě do šířky 2,55 m. Na tuto novou službu si plavci zvykali postupně, nakonec se úspěšně přepravilo 18 lodí.

Podle původního plánu provozovatel vodní cesty s.p. Povodí Vltavy plavební kanál 16. srpna 2019 opět zprovoznil. První lodě se štěrkopískem pro Prahu hned poté propluly. Práce na mostech dále pokračují bez omezení plavby.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. se stavebními náklady 600 mil. Kč bez DPH a práce budou dokončeny v roce 2020. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Na tuto etapu pěti mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka bude navazovat ve druhém pololetí letošního roku druhá etapa zbývajících dvou mostů přes tento kanál. Následně v roce 2020 budou zvyšovány i tři mosty přes plavební kanál Trója – Podbaba v Praze. S těmito stavbami souvisí i samostatně budovaná úprava ohlaví plavební komory Hořín, která byla zahájena v červnu tohoto roku a práce zde intenzivně běží rozebíráním kamenných a betonových konstrukcí i zakládáním jímky.

 

První lodě opět proplouvají staveništěm nových mostů

 



Náhradní přeprava malých plavidel po souši – loď se právě vytahuje z vody v Roudnici n.L.

Vyrážíme po silnici směrem ku Praze!

Most přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče se dnes definitivně zavírá

12. 8. 2019

Praha, 12. srpna 2019 – Dnes se definitivně uzavírá pro veškerou dopravu most přes Labe mezi Valy a Mělicemi na Pardubicku, který tvořilo vojenské provizorium Bailey Bridge z 2. světové války. Pro pěší spojuje po dobu stavby oba břehy dnes otevřená dočasná bezbariérová pěší lávka. Za rok zde vyroste nový moderní silniční most, který nebude překážkou ani pro lodě plující v budoucnu až do Pardubic ani pro průchod povodní.

Původní most přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče na silnici III. třídy č. 32219 se dnes uzavírá pro veškerou dopravu a zítra jej začnou stavbaři rozebírat. Jedná se o vojenské provizorium Bailey Bridge z 2. světové války, které spojovalo oba břehy pro pěší a cyklisty i pro provoz osobních automobilů. Automobily jezdí již od 11. června objížďkou, pro pěší dnes začne sloužit nová provizorní lávka šířky 2 m z ocelových nosníků s dřevěnou mostovkou. I po dobu stavby tak budou mít občané z Mělic nepřetržitě k dispozici spojení na vlak a autobus do obce Valy a oba břehy tak nebudou odříznuty.

„Starý most měl jen nízké a úzké pole pro plavbu lodí, po dokončení strategického projektu splavnění Labe do Pardubic by tak neumožňoval bezpečnou plavbu moderních lodí. Zároveň je most ve špatném technickém stavu a Pardubický kraj jako majitel mostu proto přispěl ze svého rozpočtu na stavbu nového,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby. „V neposlední řadě se odstraní i překážka povodním, protože nový most svou délkou 196 m více než dvojnásobně rozšíří prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ dodal.

Bezprostředně po demontování dosavadního mostu začnou pracovníci zhotovitele, jímž je Společnost Valy – Mělice, SMP – METROSTAV, montovat most nový. Konstrukce bude ocelová s obloukem přes hlavní pole typu tzv. Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na Mělické straně a po částech vysouvat přes řeku. Během výsunu bude konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe, které se po dokončení odstraní a v řece pak nebude pohyb lodí ani proudění vody omezovat žádný pilíř. Vybetonovaná mostovka šířky 14 m ponese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,50 m. Do provozu bude stavba uvedena v červnu roku 2020.

Celkové náklady dosahují 258 mil. Kč a ze 77 % stavbu financuje Státní fond dopravní infrastruktury, zbývající část hradí Pardubický kraj.

Provizorní lávka pro pěší 

Provizorní lávka pro pěší

Provizorní lávka pro pěší, v pozadí původní most

Provizorní lávka pro pěší, v pozadí původní most

Vizualizace nového mostu 

Vizualizace nového mostu

Stavbaři prohlubují Vltavu u Karlova mostu

9. 7. 2019

Zvyšování plavebních hloubek na Vltavě vstoupilo do další fáze.

Praha, 9. července 2019 – Speciální stavební stroje již od ledna v Praze prohlubují koryto Vltavy, aby bylo možné na lodě nakládat těžší náklady. Projekt je součástí komplexního zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy. Přeprava nákladů po vodních cestách je v Evropě pokládána za jeden z nejekologičtějších způsobů a projekty řešící zlepšování dopravní infrastruktury pro vodní dopravu jsou pravidelně podporovány z fondů Evropské unie.

„Stavba je zaměřena na zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě, tedy na podporu nákladní vodní dopravy na Vltavě, aby opět tak jako v minulosti podporovala ekonomický rozvoj České republiky,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „S ponorem zvýšeným ze současných 1,80 m na 2,20 m loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu. Je to cesta, jak dostat část těžké kamionové dopravy ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem. Otevírá se tak prostor pro rozsáhlé využití nákladní vodní dopravy v projektech citylogistiky tak, jak je tomu v ostatních velkých evropských městech. Tyto projekty významně přispívají ke snížení emisního zatížení měst“ dodal.

Nyní se stavba dostává do fáze, kdy budou sedimenty odstraňované v archeologicky významné lokalitě u Karlova mostu. Stavbaři tak musí postupovat s největší opatrností a za stálého dozoru památkářů a archeologů. Sací bagry a potápěči budou v příštích dnech k vidění střídavě pod druhým a třetím mostním obloukem, kde budou odkrývat pozůstatky dřívější stavební činnosti.

„V rámci záchranného archeologického výzkumu probíhajícího od sklonku roku 2018 na stavbě "Zvýšení ponorů na vltavské vodní cestě" pod vedením oprávněné společnosti ARCHAIA z.ú., byly v trase stavebního záměru zjištěny pozůstatky dřevěných a zděných konstrukcí, které můžeme bezpečně spojit jak s pozůstatky románského Juditina mostu z 2. poloviny 12. století, tak patrně s dalšími stavebními aktivitami, které se k mostním konstrukcím vázaly (stavba staršího mostu, výstavba a konstrukce Juditina mostu, konstrukce mostního provizoria, mladší opravy Karlova mostu). Pozůstatky konstrukcí byly identifikovány prostřednictvím průzkumných ponorů potápěčů, pomocí podvodního dronu i speciálního sonaru. V současné době probíhá za nepřetržitého dohledu archeologů odsávání naplaveného materiálu v okolí zachycených konstrukcí.“ řekl k situaci u Karlova mostu ředitel společnosti PhDr. Petr Juřina, Ph.D.

Stavbu Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě – říční část, realizují dodavatelé Labská, strojní a stavební společnost s.r.o., ATH STAV, s.r.o., HYDROSERVIS CZ s.r.o. a Evropská vodní doprava – Sped, s.r.o., jako „Společnost Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě“ se stavebními náklady 127 mil. Kč bez DPH a práce budou dokončeny do konce roku 2019. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Na 43 km vodní cesty z Mělníka do přístavu Praha – Radotín v místech, kde dnes není k dispozici plavební hloubka 2,50 m, bude koryto na tuto hloubku prohloubeno. Práce budou probíhat ve zdržích všech jezů, a to vždy jen v dílčích úsecích, kde je dnes nižší hloubka. Vytěženo bude celkově asi 130 tis. m3 materiálu, z toho nejvíce 43 tis. m3 ve zdrži zdymadla Klecany (plavební komora Roztoky).

Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy včetně rekonstrukce 10 mostů, modernizace rejd plavební komory Praha – Štvanice a dalších úprav na ponor 2,20 m s celkovými náklady kolem 2 mld. Kč bude dokončen v roce 2021 a kromě financování Státním fondem dopravní infrastruktury je podpořen i prostředky z fondu CEF Evropské unie.

foto ke stažení 1 foto ke stažení 2

Začaly práce na proměně historického zdymadla Hořín na Vltavě

18. 6. 2019

Praha, 18. června 2019 – Symbolickým poklepáním na ocelové pachole pro vyvazování lodí dnes byla zahájena velká proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka. Kameníci začali rozebírat zdivo z roku 1905, aby se vjezd do plavební komory rozšířil a nově jim propluly i moderní vysoké lodě. Za rok se tyto kameny vrátí zpět na unikátní novou konstrukci zdvižného mostu, který zachová původní památkově chráněný vzhled zdymadla. Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

„Modernizace Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy se dnes dostává do své vrcholné fáze, kdy začínáme odstraňovat úzký profil dolního ohlaví na plavební komoře Hořín. Je pozoruhodné, že mimořádně zdařilé zdymadlo nadčasově navržené architektem Františkem Sanderem i po 114 letech odpovídá potřebám současné transevropské dopravní sítě TEN-T. Jediným limitem omezujícím proplouvání lodí je nízká podjezdná výška, která často zabrání lodím dosáhnout Prahy. Na lodích se musí demontovat nástavby i kormidelny a plavba je tak velmi obtížná,“ uvedl ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora projektu. „Jsem rád, že se podařilo s architekty a památkáři nalézt přijatelné stavební řešení a po řadě let diskuzí se dnes rozbíhají stavební práce. Společně s probíhající přestavbou dalších mostů na plavebním kanále do Vraňan bude úzké místo podjezdné výšky v roce 2021 odstraněno a provozovatelé vodní dopravy se tak dočkají moderní Vltavské vodní cesty,“ dodal.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 378 mil. Kč včetně DPH a práce budou dokončeny do března 2021.

„Podjezdná výška na dolním ohlaví plavební komory, která dnes často klesá i pod 4,5 m, bude novým pohyblivým mostem zvýšena na 7,0 m. Moderní osobní lodě s více palubami i nákladní lodě s kontejnery tak budou moci bezpečně plout z Labe až do Prahy. Zároveň bude ohlaví plavební komory rozšířeno z 11 m na 12 m, což je druhý parametr evropských vodních cest. Tímto naplníme cíl dobrého plavebního stavu vodních cest. Věřím, že se pak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem,“ upřesnil ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice svým cílem dosáhnout dobrý plavební stav hlavní transevropské dopravní sítě TEN-T na Vltavské vodní cestě uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR.

„Těší nás, že můžeme svými znalostmi, zkušenostmi a technologickým vybavením přispět ke zlepšení užitných parametrů plavební komory Hořín pro uživatele lodní dopravy. Při úpravě horní a dolní rejdy plavební komory budeme stavební práce provádět s maximálním ohledem na životní prostředí, obyvatele a skutečnost, že plavební komora je technickou památkou,“ říká ing. Milan Veselský, ředitel šesté divize Metrostavu, která se specializuje na vodní díla.

Práce budou probíhat jen v rámci velké plavební komory, kdy stávající dolní ohlaví bude rozebráno a most bude nahrazen unikátním zdvižným ocelovým mostem obloženým původním kamenem. Pro proplutí vysokých lodí se bude celý most pomocí hydraulických válců až o 4 m zdvihat. V normálním stavu pak bude zdymadlo vypadat jako dnes a charakter technické památky nebude narušen, naopak bude sloužit i nadále. Pro rozšíření vjezdu z 11 m na 12 m bude v tzv. dolní rejdě vybudována svislá stěna obložená kamenem a rozšíří se i stávající horní vrata plavební komory.

Po celou dobu provádění stavebních prací bude zachováno propojení pro pěší a cyklisty přes zdymadlo. Od včerejšího dne je v provozu přívoz, který nahrazuje právě rozebíraný most. Plavební provoz velkou plavební komorou pak bude přerušen od 1. července 2019 do března 2020.

Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy včetně rekonstrukce 10 mostů a prohloubení koryta na ponor 2,20 m s celkovými náklady kolem 2 mld. Kč bude dokončen v roce 2021 a kromě EU je financován Státním fondem dopravní infrastruktury.

Vizualizace stavby se zdvižným mostem v horní poloze:

Vizualizace dolního ohlaví se zdviženým mostem

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb