Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Právě probíhá mezinárodní jednání projektu RIS COMEX na téma říční informační služby a navigace na vnitrozemských vodních cestách Evropy. Experti z 13 zemí řeší v Praze vývoj a využití elektronických bójí. Výrazný posun v bezpečnosti plavby, usnadnění práce kapitánů a navigátorů. Od klasických bójí k chytrým, které mohou vysílat informace do navigačních systémů lodí, až po operativní řízení provozu pomocí virtuálních bójí. Velmi blízká budoucnost plavby. Více zde..
Právě vychází nejnovější číslo časopisu. Jeho elektronickou verzi naleznete na Více zde..
Již tento pátek začíná třídenní výstava For Boat 2019 v pražských Letňanech. Přijďte na náš stánek v hale 2. Máme pro Vás připraveny informace o právě probíhajícím zvyšování parametrů Vltavské vodní cesty, výhled do budoucnosti, i modely Plavebního stupně Děčín a Zdvihadla Slapy. Děti si budou moci postavit jez na modelu, na kterém ČVUT zkoumalo navrženou slalomovou dráhu pro LOH v Riu. Více zde..

Tiskové zprávy

ZLODĚJ SE DO PRAŽSKÉHO KOTVIŠTĚ ZNOVU NEPODÍVÁ

3. 2. 2014

Praha, 29. 1. 2014 – Přičinlivý zloděj v průběhu prosince a ledna ukradl téměř 1320 metrů kabelů elektroinstalace z kotevního stání lodí na nábřeží Dr. E. Beneše v Praze.  Ve středu 15. 1. 2014 si na lupiče počíhali policisté a úspěšně ho zadrželi. Na samotném zadržení zlodějů, které provedli strážníci poříčního útvaru Městské policie Praha, se rovněž aktivně podíleli zaměstnanci Ředitelství vodních cest ČR, Ministerstva dopravy a policisté kriminální služby a vyšetřování Policie ČR. Opravu poškozeného kotviště zajistí Ředitelství vodních cest ČR. Začátek plavební sezóny by ohrožen být neměl. Celková škoda podle odhadu přesáhla milion korun.

 Kotevní stání u nábřeží Dr. E. Beneše je velmi důležité pro osobní lodní dopravu v centru Prahy. Proto jsme rádi, že byl viník rychle dopaden a kotviště tak stihneme uvést do plně funkčního stavu před začátkem plavební sezóny,“ komentuje událost Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, které kotviště vlastní a provozuje. Zároveň tím bylo zabráněno i podstatně větším dalším škodám, které zloději mohli způsobit. Samotné krádeže přitom podle všeho byly pro zloděje technicky velmi náročné, protože stavba pluje na hladině Vltavy.

 Ředitelství vodních cest ČR tak v těchto dnech kromě opravy poničené elektroinstalace pracuje na odstraňování poškození vzniklých během povodní v červnu 2013 a připravuje také nový organizační model provozu, který kotevní stání osobních lodí více zatraktivní.  

 O Ředitelství vodních cest ČR

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách. Dále zabezpečuje provoz vybrané přístavní infrastruktury.

Kontakt:
 
Ředitelství vodních cest ČR
Ing. Jan Bukovský, Ph.D.
vedoucí oddělení realizace, tiskový mluvčí
E: bukovsky@rvccr.cz
T: 225 131 741
M: 602 772 631

Ředitelství vodních cest ČR mění směr, chce se více otevřít lidem

20. 12. 2013

Praha, 20. 12. 2013 - Nové vedení Ředitelství vodních cest ČR připravilo sérii změn, které zefektivní chod úřadu. Kromě zajištění provozních úspor ve výši 4,5 milionu korun ročně a stěhování sídla společnosti do budovy Ministerstva dopravy, je dalším krokem větší otevření úřadu veřejnosti.

Ředitelství vodních cest ČR bylo spolu s mnoha jinými úřady kritizováno kvůli laxnímu plnění povinností plynoucích ze zákona č. 106 o svobodném přístupu k informacím. „Jsme si vědomi toho, že Ředitelství vodních cest v minulosti nebylo zrovna vzorem otevřeného úřadu a hodláme to změnit. Již nyní se snažíme vyřešit všechny dotazy, které se v minulosti nevyřídily, a na nové žádosti odpovídat co nejdříve. Takto se nashromáždila řada žádostí nevyřízených dle představ žadatelů, probíhají řízení o stížnostech a museli jsme udělat nejprve řádnou inventuru celé agendy,“ uvádí tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Ing. Jan Bukovský. Nezastírá ale, že vyřizování mnohdy několikastránkových žádostí je pro úřad, který prošel personálním zeštíhlením, časový problém. „Snažíme se vše vyřizovat v zákonné lhůtě sedmi dní, ale vzhledem k počtu dotazů to ne vždy stíháme. Věříme ale, že díky pozitivnímu přístupu bude žádostí postupně ubývat,“ uzavírá Bukovský. 

O Ředitelství vodních cest ČR

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Kontakt:

Ředitelství vodních cest ČR
Ing. Jan Bukovský, Ph.D.
vedoucí oddělení realizace, tiskový mluvčí
E: bukovsky@rvccr.cz
T: 267 132 801
M: 602 772 631 

ŘVC čeká stěhování, nové vedení našlo úspory ve výši 4,5 milionu ročně

16. 10. 2013

Praha, 16.10.2013 - Ředitelství vodních cest přistoupilo ke změnám v organizační struktuře a revizi provozních nákladů společnosti. Tyto kroky přinesou jen v roce 2014 úsporu přesahující 4,5 milionu korun. Novinkou je rovněž stěhování úřadu do budovy Ministerstva dopravy.  

„Naší hlavní prioritou je zefektivnění činnosti úřadu a pokračování v přípravě a realizaci strategických projektů v oblasti vodní dopravy,“ uvádí ředitel ŘVC Lubomír Fojtů. „Při analýze dosavadního fungování ŘVC jsme odhalili prostor pro výrazné úspory, především v personální oblasti a otázce nakládání se svěřeným majetkem.“

Jednou z novinek je přesun sídla do prostor Ministerstva dopravy. Tento krok přinese jednak výraznou finanční úsporu, a zároveň také umožní efektivnější koordinaci jednotlivých aktivit. „Je to zcela logický krok, ke kterému mělo dojít už dávno. Nevidím důvod, proč by mělo ŘVC platit nájemné soukromým subjektům, když může využívat prostory ministerstva. Fungování pod jednou střechou navíc přispěje k lepší komunikaci s dalšími složkami resortu, což je pro rozvoj vodní dopravy klíčové,“ komentuje změny Fojtů.  Ještě v průběhu října plánuje ŘVC  vypsat výběrová řízení na volné pracovní pozice, které doposud byly nestandardně řešeny službami samostatných technických pracovníků v roli projektových manažerů nebo jiných specialistů pomocí externích dodavatelů ŘVC. 

O Ředitelství vodních cest ČR

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Kontakt:

Ředitelství vodních cest ČR
Ing. Jan Bukovský, Ph.D.
vedoucí oddělení realizace, tiskový mluvčí

E: bukovsky@rvccr.cz
T: 267 132 801
M: 602 772 631

Fakty a mýty o Evropských dotacích 2

19. 9. 2011

Praha 19.9.2011 – Ředitelství vodních cest ČR opakovaně upozorňuje na některá nepravdivá tvrzení, která se objevují v médiích v souvislosti s financováním staveb za pomoci evropských dotací.

ŘVC ČR nesouhlasí se zkreslováním informací ohledně financování svých staveb z fondů Evropské unie. Dnes se objevily informace, že evropští úředníci definitivně odmítli financovat některé stavby. Tato zpráva se nezakládá na pravdě. Sporné stavby jsou dále v šetření a žádné definitivní rozhodnutí dosud nepadlo. Je pravděpodobné, že původně dohodnutá výše dotace bude snížena, ale nelze s jistotou říkat o kolik, popř. že nebude vyplacena vůbec.

Další dnešní zcela nepravdivou informací je tvrzení, že evropské financování projektu Splavnění Vltavy ztroskotalo proto, že se jedná o stavbu určenou pro turistickou plavbu a tím stavba nesplnila jakousi evropskou normu. Nesmyslnost tohoto tvrzení je evidentní. Parametry budované vodní cesty jsou od prvopočátku dány a s nimi bylo schváleno i její financování. V Operačním programu Doprava se přímo píše, že dotace je možné využít na výstavbu a modernizaci vodních cest regionálního významu, kde je zřejmá návaznost na zvýšení ekonomické výkonnosti cestovního ruchu, např. záměr na zajištění průběžné splavnosti Vltavy v úseku Třebenice – České Budějovice.

V případě nepřidělení dotací na konkrétní projekt nepřichází Česká republika o žádné peníze. Dotaci je možné čerpat na jiný projekt lépe splňující požadavky EU.

Ředitel ŘVC ČR Ing. Jiří Blažek k tomu řekl: „Nepopíráme, že se v minulosti staly chyby, ale vadí nám, že se stále objevují nepravdivé informace, které mají za cíl dezinformovat veřejnost a poškodit Ředitelství vodních cest, vodní dopravu a potažmo i Ministerstvo dopravy. My jsme udělali všechny kroky vedoucí k maximální nápravě chyb mých předchůdců. Teď vše závisí na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, návrhu Ministerstva dopravy na korekci dotací a případném rozhodnutí Evropské komise. Nevím o tom, že by některá z těchto institucí již jakkoliv rozhodla. Nabízím všem novinářům, kteří chtějí o této problematice objektivně a pravdivě informovat veřejnost, možnost podiskutovat jak se mnou, tak s mými spolupracovníky.“

Pardubice chtějí oživit Labe

14. 7. 2011

Pardubice / Praha, 15. července 2011 – Jednání na pardubické radnici jasně ukázalo, že Pardubice chtějí své Labe oživit. Na schůzce, kterou inicioval magistrát, konstatovali zástupci města, podnikatelů a Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR), že Labe v Pardubicích má významný potenciál pro rozvoj cestovního ruchu a volnočasových aktivit.

V Evropě tolik oblíbená rekreační plavba musí dorazit i do Pardubic. Je velká škoda, že Pardubice nemají svůj přístav a přístaviště. Rekreační lodě tak nemají kde v tomto městě zakotvit a region přichází o pracovní místa navázaná na provoz tohoto odvětví turismu. Nezanedbatelný přínos pro region, ale i pro celou Českou republiku, by byl i v ekonomické rovině. Vodní turistika se vyznačuje bezpečím a klidem. Je prokázáno, že návštěvníci, kteří připlouvají po vodě, nikam nespěchají, a tak se v regionu zdrží déle. Logicky pak využijí více nabízených služeb a více utratí.

Na jednání se ukázalo, že s novým ředitelem přichází do ŘVC i nová koncepce. Ředitel ŘVC ČR Ing. Jiří Blažek říká: „Chceme, aby řeky, stejně jako ostatní přírodní zdroje této republiky, byly využívány ku prospěchu lidí. Řeka je nejbezpečnější, nejpřírodnější a historicky nejstarší dopravní cestou. Musíme najít taková řešení, která vhodně skloubí existenci říčních biotopů, vodního hospodářství, energetiky, turistů i dalších případných zájemců o její využití.“ Zároveň ale Blažek dodává: „Je potřeba, aby si všichni uvědomili, že se bude vždy jednat o kompromisy, které nebudou vyhovovat extrémistům! Je na politicích, aby ukázali, že demokracie je o plnění vůle většiny, nikoliv jednotlivce.“

Společný projekt města a ŘVC je na úplném začátku. Jeho financování a přesné technické provedení bude otázkou dalších jednání. Co ale je jasné již nyní, a to je velmi důležité, že se nejedná o „záchvat“ pár jednotlivců z Prahy, ale o dlouhodobou vizi regionu, který si váží své řeky a který se jejím prostřednictvím chce napojit na širokou síť evropských vodních cest. Nový přístav by měl vzniknout na pravém břehu Labe nad stávajícím jezem.

Labe je zařazeno Evropskou unií do sítě významných dopravních cest TEN-T a z hlediska zákona č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě je dopravně významnou vodní cestou.

O Ředitelství vodních cest ČR ŘVC ČR je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Organizační změny na Ředitelství vodních cest ČR

30. 6. 2011

Praha, 30. června 2011 – Po výměně na postu ředitele dochází na Ředitelství vodních cest ČR k dalším organizačním změnám. Organizaci opouštějí pracovníci spojovaní se vznikem chyb, za které je ŘVC ČR kritizováno jak ze strany Evropského účetního dvora, tak ze strany Ministerstva dopravy.

Jiří Blažek, kterého ministr dopravy Radek Šmerda jmenoval do funkce se slovy „Je to krizový manažer, který má široké zkušenosti ve státní správě a u něhož vítám fakt, že chce razantně přistoupit k nápravě chyb, které jsme v hospodaření Ředitelství vodních cest objevili.“, přichází k dnešnímu dni s reorganizací Ředitelství vodních cest. ŘVC v posledních měsících čelí obviněním z chyb při realizaci státních zakázek, u kterých mají být čerpány dotace Evropských fondů. Jednání České republiky s evropskými kontrolními orgány dále pokračuje a na jejich konečný výsledek si budeme muset počkat. Situaci okolo ŘVC a čerpání evropských dotací je ale nutné uklidnit, a proto ho opouštějí pracovníci, kteří jsou s touto nepříjemnou situací spojováni. Ředitel Blažek k tomu řekl: „Mým hlavním cílem je navrátit firmě důvěryhodnost v očích obchodních partnerů, investorů a veřejnosti. Nová organizační struktura toho bude zárukou, neboť obsahuje kontrolní mechanismy, které podobné chyby v budoucnu vyloučí.“

Ing. Jiří Blažek na ŘVC přišel z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, kde zastával pozici náměstka pro provoz a majetek. Před tím působil v Pozemkovém fondu ČR a na Ministerstvu zemědělství.

O Ředitelství vodních cest ČR ŘVC ČR je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Šéfem Ředitelství vodních cest ČR se stal Jiří Blažek z Pelhřimova

16. 6. 2011

Praha / Pelhřimov 16. června 2011 – Do čela Ředitelství vodních cest byl včera ministrem dopravy jmenován Jiří Blažek, který v konkurenci devíti uchazečů předložil ministerstvu nejlepší plán, jak vyvést firmu z krize.

Jiří Blažek pochází z Pelhřimova. Ministr dopravy od tohoto zkušeného manažera z Vysočiny očekává především bezodkladnou analýzu a nápravu pochybného hospodaření, které za sebou nechalo předchozí vedení. Blažek na ŘVC přechází z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, kde zastával pozici náměstka pro provoz a majetek. Před tím působil v Pozemkovém fondu ČR a na ministerstvu zemědělství.

„Mým hlavním cílem bude navrátit firmě důvěryhodnost v očích obchodních partnerů, investorů a veřejnosti. Některé kroky nebudou příjemné, ale jsou nutné pro celkovou nápravu situace na Ředitelství vodních cest,“ řekl Blažek bezprostředně po svém jmenování.

„Je to krizový manažer, který má široké zkušenosti ve státní správě a u něhož vítám fakt, že chce razantně přistoupit k nápravě chyb, které jsme v hospodaření Ředitelství vodních cest objevili“ uvedl na adresu nového ředitele ministr dopravy Radek Šmerda.

O Ředitelství vodních cest ČR ŘVC ČR je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Česká dopravní stavba a technologie roku 2010

10. 6. 2011

Praha, 10. června 2011 – Včera byly slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže Česká dopravní stavba a technologie roku. Na Ředitelství vodních cest zavládlo velké uspokojení, když tři z jejich nominovaných staveb získaly ocenění.

Nejvyššího ocenění se dostalo stavbě přístaviště Lannova loděnice v centru Českých Budějovic. Přístaviště se stalo zajímavou dominantou u levého břehu Vltavy pod Dlouhým mostem. Bylo slavnostně otevřeno v loňském roce a tvoří koncový bod obnovované vltavské vodní cesty, která se zítra otevře pro plavbu až do Hluboké nad Vltavou. Zbylé dva úseky projektu „Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou“ budou dány do provozu v roce 2013.

Pozornosti odborníků z České komory autorizovaných inženýrů a techniků neunikla ani stavba v České republice unikátního sklopného mostu, který umožňuje vjezd do přístavu České Vrbné lodím o výšce až 5,25 m. Varianta sklopného mostu byla zvolena proto, aby byla zároveň zachována i původní komunikace pro pěší a cyklisty. Ochranný přístav České Vrbné je významný bezpečnostním prvkem nové vodní cesty pro případ povodní.

Cenu časopisu Silnice a železnice získal i železniční most v Kolíně. Tato cena byla udělena za ojedinělé kolejové řešení.

Ředitelství vodních cest ČR děkuje všem dodavatelům, kteří se na těchto stavbách podíleli.

Všechny oceněné stavby byly postaveny za výrazné podpory Evropské unie, která na ně přispěla prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Slavnost na Vltavě

8. 6. 2011

České Budějovice, 8. června 2011 – Na Vltavě se chystá slavnostní otevření vodní cesty v úseku České Budějovice – Hluboká nad Vltavou. Ředitelství vodních cest ČR tak završí svou činnost na 1. úseku obnovené vltavské vodní cesty.

V sobotu 11.6.2011 od 12:00 je připraven na Českém Vrbném program pro malé i velké příznivce vody. Připraveny jsou prohlídky plavební komory, jezu, ochranného přístavu i unikátního sklopného mostu. To vše s poutavým výkladem odborníků. Ve 13 hod. proběhne v přístavu České Vrbné slavnostní akt, při kterém investor staveb – Ředitelství vodních cest ČR za účasti zástupců Ministerstva dopravy a dodavatelů staveb symbolicky předá řeku zpět do rukou zástupců měst České Budějovice a Hluboká nad Vltavou. Završí tak svoji snahu o obnovení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Hluboká nad Vltavou, který je prvním ze tří úseků projektu Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou. Od tohoto okamžiku bude 8,9 km dlouhá vodní cesta otevřena veřejnosti k plavbě, včetně plavební komory a přístavu. Začne tak první plavební sezóna v obnovené historii plavby v jihočeské metropoli.

Stavební ruch na Vltavě neutichá, jen se posouvá dále směrem k Týnu nad Vltavou. Tam by měli stavbaři dokončit práce v roce 2013, kdy se počítá s plným zprovozněním obnovené vodní cesty až k Orlíku. Region tak získá nové pracovní příležitosti, lákadlo pro turisty i zdroj budoucích příjmů.

Na financování projektu se výrazně podílí i Evropská unie, která přispěje prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Část nákladů uhradí Státní fond dopravní infrastruktury.

V rámci doprovodné akce, která je organizována ve vodáckém areálu, budou moci zájemci shlédnout ukázky činnosti Městské policie, Hasičského záchranného sboru a Vodní záchranné služby. Na děti bude čekat skákací hrad, trampolína a další hry. Dospělé i děti potěší i hudební produkce nebo třeba vyjížďka na dračí lodi či malým motorovým člunem. V odpoledních hodinách začne jezdit pro tento den za zvýhodněnou cenu mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou i velká osobní loď.

Více informací o projektu naleznete na www.rvccr.cz a www.vltavaopen.cz

EIA pro děčínský jez vstupuje do další etapy

27. 5. 2011

Praha, 27. května 2011 – Ředitelství vodních cest ČR dnes obdrželo od Ministerstva životního prostředí požadavek na doplnění dokumentace hodnocení vlivu stavby Plavební stupeň Děčín na životní prostředí.

Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) předložilo v srpnu loňského roku Ministerstvu životního prostředí ČR (MŽP) dokumentaci týkající se posouzení vlivu záměru Plavební stupeň Děčín na životní prostředí (EIA). MŽP v uplynulých měsících dalo v souladu se zákonem prostor pro vyjádření oponentů, zhodnotilo došlé připomínky a požádalo ŘVC o doplnění některých skutečností. To tak učiní v nejbližších měsících.

ŘVC pokračuje v přípravě projektu, který má za úkol zajistit České republice spolehlivý přístup k mořským přístavům. Vodní doprava je jedním z nejekologič­tějších způsobů přepravy a zároveň je i levná. Má tak nezanedbatelný vliv na cenu dováženého zboží i na konkurenceschopnost českého vývozu. Konkrétní termín začátku stavby prozatím nebyl stanoven.

Více informací o projektu včetně kompletního znění dokumentace EIA k záměru Plavebního stupně Děčín a vizualizací díla naleznete na www.rvccr.cz

O projektu Plavební stupeň Děčín

Plavební stupeň Děčín je záměrem, jehož realizace zajistí spolehlivé napojení prvních českých přístavů na Labi k severomořským námořním přístavům v Německu a Beneluxu. Vybudována by měla být plavební komora s pohyblivým jezem, malá vodní elektrárna, která vyrobí elektrickou energii odpovídající spotřebě zhruba poloviny všech domácností v Děčíně, oboustranné rybí přechody a pozemní biokoridory kolem stupně. Zároveň bude provedena řada revitalizačních úprav ve zdrži i pod stupněm směrem ke státní hranici ke zlepšení ekologické situace v této oblasti.

O Ředitelství vodních cest ČR ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb