Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

V Praze o vodních cestách pro 21. století

2. 4. 2019

Praha, 1. dubna 2019 – V Praze se dnes schází téměř 100 expertů z Evropské Unie, České republiky, Slovenska, Německa, Polska i Rakouska diskutovat o budoucnosti vodních cest transevropské dopravní sítě TEN-T. Tento den před 21 lety bylo rovněž obnoveno Ředitelství vodních cest ČR. Na konferenci pořádané pod záštitou ministra dopravy Ing. Dana Ťoka naváže ve dnech 2. a 3. dubna výstava „Vodní cesty pro 21. století“, v rámci níž bude možné mimořádně v Praze navštívit zadokolesový motorový remorkér BESKYDY, jediný svého druhu v aktivní službě. Další zastávkou výstavy bude 7. dubna Mělník.

Praha, 1. dubna 2019 – V Praze se dnes schází téměř 100 expertů z Evropské Unie, České republiky, Slovenska, Německa, Polska i Rakouska diskutovat o budoucnosti vodních cest transevropské dopravní sítě TEN-T. Tento den před 21 lety bylo rovněž obnoveno Ředitelství vodních cest ČR. Na konferenci pořádané pod záštitou ministra dopravy Ing. Dana Ťoka naváže ve dnech 2. a 3. dubna výstava „Vodní cesty pro 21. století“, v rámci níž bude možné mimořádně v Praze navštívit zadokolesový motorový remorkér BESKYDY, jediný svého druhu v aktivní službě. Další zastávkou výstavy bude 7. dubna Mělník.

Vodní cesty v českých zemích mají 1000-letou tradici. Už v roce 1057 byl na Labi zmiňován rozvinutý plavební ruch, císař Karel IV. věnoval plavbě velkou pozornost a dokonce roku 1821 podpisem Labských plavebních akt vznikla první mezinárodní správa vodní cesty. Dnes nejvýznamnější Rýnská komise vznikla o 47 let později. Splavňování řeky probíhalo ruku v ruce s jejím plavebním využitím, ale bez zdymadel byla plavba stále komplikovaná. Roku 1895 tak c.k. ministerstvo vnitra rozhodlo o schválení projektu výstavby souvislé soustavy zdymadel na Labi a Vltavě. První zdymadlo dokončené 1898 v Roztokách u Prahy slouží plavbě dodnes a dokonce jeho parametry i po 120 odpovídají evropské mezinárodní vodní cestě TEN-T.

Ředitelství pro stavbu vodních cest má svou tradici od roku 1902, kdy bylo založeno ve Vídni a pokračovalo i po osamostatnění státu v Praze. Do roku 1949, kdy bylo zrušeno, bylo postaveno 28 zdymadel a byl tak vytvořen základ dnešního splavného Labe a Vltavy.

„Dnes je to přesně 21 let, kdy tehdejší ministr dopravy a spojů prof. Petr Moos obnovil organizaci Ředitelství vodních cest ČR s cílem zajistit moderní síť vodních cest, která se schopná naplnit očekávání dynamicky se rozvíjejícího dopravního trhu,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Na dnešní konferenci se bude hovořit nejen o tom, jak mají moderní vodní cesty vypadat, aby dobře sloužily provozu vodní dopravy a ta pomohla odlehčit přetížené silnice, ale také o moderních trendech ekologizace vodní dopravy, využívání informačních technologií i inovativního lodního parku a logistických operací,“ dodal.

Ve dnech 2. a 3. dubna 2019 bude v Praze u nábřeží Edvarda Beneše výstava „Vodní cesty pro 21. století“, v rámci níž bude možné mimořádně v Praze navštívit zadokolesový motorový remorkér BESKYDY, jediný svého druhu v aktivní službě v Evropě. Již 60 let pomáhá vléci nákladních lodě v době nízkých vodních stavů na Labi. V nákladovém prostoru tlačného člunu bude dále ojedinělá výstava o 1000 letech historie vodních cest v českých zemích a jejich budoucnosti.

Výstava i remorkér budou přístupné veřejnosti vždy od 11:00 do 18:00 hodin s odborným výkladem pracovníky Muzea Děčín a Ředitelství vodních cest, vstup je zdarma.

Další zastávka výstavy se uskuteční v neděli 7. dubna 2019 na přístavišti v Mělníku, rovněž mezi 11:00 a 18:00 hodinou.

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb