Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Praha, 30. června 2020 – Dnes končí výluka železniční dopravy na trati z Vraňan do Lužce nad Vltavou a 1. července ráno projede první pravidelný osobní vlak. Za 8 měsíců přerušeného provozu původní 115 let starý most nahradil nový, který bude na české železnici první zdvižný. Pro první lodě se bude zvedat v dubnu 2021, spolu s dalšími dvěma mosty a vjezdem do zdymadla Hořín. Pro cestující dnes začíná sloužit nová zastávka v Lužci nad Vltavou s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem, vlak již nebude pravidelně jezdit přes nechráněný železniční přejezd v ulici Mělnická. Více zde..
Praha, 24. června 2020 – Ve čtvrtek 25. června budou pro silniční provoz otevřeny dva nové mosty přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka, které nahradily původní nízké. Ve Vraňanech bude doprava převedena ze souběžného mostního provizoria, sloužícího během stavby nového mostu. Po jeho odstranění bude možné dokončit úpravy okolí do definitivního stavu. V Lužci nad Vltavou nový most na místní komunikaci nahradí původní 120 let starý most, který je konci své životnosti. I přes zprovoznění mostů pro silniční dopravu budou práce pokračovat a během 6 měsíců budou oba doplněny zdvihacími mechanismy, které umožní proplutí až 7 m vysokých lodí. Více zde..
Praha, 19. června 2020 – Po 12 měsících stavebních prací se v sobotu do velké plavební komory Hořín opět vrací lodě. Stavba ještě zdaleka nekončí, kameníci stále pracují na obkládání unikátního zdvižného mostu, který zachová původní ráz technické památky z roku 1905. V říjnu se plavební komora opět uzavře a budou probíhat dokončovací práce, aby v dubnu 2021 bylo vše hotové a první vysoké lodě vypluly pod sérií zdvižných mostů do Prahy. Více zde..

Vltava - Úprava plavební úžiny Chvatěruby

Základní informace

Lokalita
stavba
v přípravě
stavba
v realizaci
stavba
dokončena
Zhotovitel
OHL ŽS a.s

Burešova 938/17, 660 02 Brno

Správce a provozovatel
Povodí Vltavy, státní podnik

Holečkova 8, 150 24 Praha 5

Středočeský kraj, Dolany, Chvatěruby
Vltava - Úprava plavební úžiny Chvatěruby
Říční km
23.98
Zahájení realizace stavby
01. 12. 2008
Ukončení realizace stavby
31. 12. 2010
Projektant
Viamont DSP a.s.,

Železničářská 1386/29, 400 03 Ústí nad Labem


HYDROPROJEKT CZ a.s.

Táborská 31, 140 16 Praha 4


Povodí Vltavy, státní podnik

Holečkova 8, 150 24 Praha 5

Finanční prostředky
Finanční prostředky
Státní fond dopravní infrastruktury 52,665 mil.
EU - Operační program Doprava 298,435 mil.

Účel projektu

Popis účelů
Úpravou koryta řeky Vltavy v úseku plavební úžiny Chvatěruby (od ř. km 23,980 po ř. km 26,700) zajistit zákonem dané parametry dopravně významné využívané vodní cesty IV. třídy. Eliminovat negativní vlivy tohoto úseku vodní cesty na celou Vltavskou vodní cestu, která je v úseku Třebenice – Mělník součástí Transevropské dopravní sítě (TEN-T) s označením E20-06. Zabezpečit splavnost úžiny při nízkých průtocích do 40 m3/s, kdy při minimální provozní hladině na jezu Miřejovice (167,60 m n.m.) nebyly zajištěny dostatečné plavební hloubky ani v šířce pro jednolodní provoz, i při průtocích nad 250 m3/s, kdy vzhledem k vysokým rychlostem proudění, dosahujících při tomto průtoku až 1,71 m/s, nebylo možné úžinou bezpečně proplout. Plavba tak musela být přerušena, přestože na zbylé části úseku Vltavy mezi Mělníkem a Prahou je možno plout až do průtoku 450 m3/s. Při průtoku 450 m3/s dosahovaly rychlosti proudění v chvatěrubské úžině až 2,44 m/s. Rozšířením plavební dráhy v celém rozsahu tohoto úseku splnit minimální předepsané parametry šířky a poloměrů oblouků plavební dráhy a s tím související nejmenší plavební hloubky. Stavebními technologiemi zajistit odstranění skalní výchozů do dna u pravého břehu, prohloubení dna, korekce pravého i levého břehu, odtěžení do profilu řeky značně vystupujícího "poloostrova Kocanda" a korekci koncentračních staveb na levém břehu řeky. Těmito úpravami umožnit v souladu s dohodou AGN proplutí plavidel až třídy Va.
Základní parametry v bodech
  • úprava plavební dráhy
    • délka úseku 2,72 km
    • nejmenší plavební hloubka 3,3 m
    • šířka přímé plavební dráhy 50 m
    • nejmenší poloměr zakřivení plavební dráhy 650 m
  • kompenzační opatření v oblasti životního prostředí
    • 5 940 m2 nových tůní
    • náhradní výsadba 280 stromů a 150 ks křovin
  • přeložka vodovodní shybky v délce 2 x196 m
  • úprava plavebního značení

Popis projektu

Popis projektu
Není uveden
Stav projektu
100%
100%
Zahájení projektu
01. 12. 2008
Dokončení projektu
31. 12. 2010
Ke stažení

Ostatní

Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb