Aktuality
Rekonstrukce železničního mostu Nymburk
Základní informace
v přípravě
v realizaci
dokončena
Železničářská 1386/29, 400 03 Ústí nad Labem
Prvního pluku 367/5, 186 00 Praha 8
01. 01. 2007
01. 01. 2008
Železničářská 1386/29, 400 03 Ústí nad Labem
Ing. Ivan Šír
Statika staveb - mosty
Gočárova 504, 500 02 Hradec Králové
Státní fond dopravní infrastruktury | 13,66 mil. | |
EU - Operační program Doprava | 77,41 mil. |
Účel projektu
- zvednutí nosné konstrukce o 1080 mm
- rekonstrukce spodní stavby mostu
- výšková úprava trati Poříčany - Nymburk v délce 788 m
- rekonstrukce dvou úrovňových železničních přejezdů
- rekonstrukce přístupových ramp a lávky na mostě pro pěší a cyklisty
- úprava trakčního vedení v celém úseku rekonstrukce
- přeložky sdělovacích, silových, zabezpečovacích vedení a závěsného optického kabelu
- instalace plavebního značení a tyčových radarových odražečů
Popis projektu
Labská vodní cesta má reálnou šanci stát se do roku 2013 významnou konkurenceschopnou dopravní trasou. V současné době lze po této vodní cestě přepravovat veškeré druhy hromadných substrátů, ale pro přepravu nadměrných nákladů, kontejnerů, případně nových osobních vozů jsou parametry v některých místech labské vodní cesty nedostačující. Limitující podjezdná výška u některých nízkých mostů na Labi nad Mělníkem umožňuje přepravu kontejnerů pouze v jedné vrstvě – vodní doprava se tím stává drahou a nekonkurenceschopnou proti jiným druhům dopravy.
Projekt „Rekonstrukce železničního mostu Nymburk“ je součástí komplexního investičního záměru „Zabezpečení podjezdných výšek 5,25 m do přístavu Chvaletice“, kterým se odstraní dlouholetý problém nízké podjezdné výšky omezující labskou lodní dopravu. Volná výška 5,25 m pod mosty je celoevropským minimálním standardem umožňujícím významnější uplatnění vodní dopravy zejména v kombinovaných přepravách kontejnerů do námořních přístavů. Tento projekt tak přímo naplňuje jednu z priorit Dopravní politiky ČR. Nymburský projekt zajistil zvýšení podjezdné výšky mostu z původních 4,30 metrů na 5,25 metrů. Při následné instalaci zdvihacího zařízení je v budoucnu počítáno se zvýšením na 7,0 m, což je cílový parametr podjezdné výšky na celém Labi.
Projekt byl spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Operačního programu Doprava, oblast podpory 6.2 Rozvoj a modernizace vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T a mimo TEN-T.
Stavba byla složena z následujících částí:
- zvednutí nosné konstrukce o 1080 mm
- rekonstrukce spodní stavby mostu
- výšková a směrová úprava trati Poříčany – Nymburk v délce 788 m
- rekonstrukce dvou železničních přejezdů
- rekonstrukce přístupových ramp pro pěší a cyklisty na most
- úprava trakčního vedení v celém úseku
- přeložky sdělovacích,silových, zabezpečovacích vedení a závěsného optického kabelu
Původní most na jednokolejné elektrifikované trati Poříčany – Nymburk byl tvořen ocelovou nosnou konstrukcí postavenou v roce 1958 na původní spodní stavbě pravděpodobně z roku 1883. Nosná konstrukce mostu byla v původní poloze překážkou v plavebním profilu řeky Labe, kdy podjezdná výška nad maximální plavební hladinou byla pouze 4,30 m. Pro zajištění požadovaného plavebního profilu výšky 5,25 m se současně s úpravou opěr a pilířů provedlo zvednutí nosné konstrukce o 1080 mm. Stávající spojitá nosná konstrukce mostu o rozpětí 4× 42,0 m byla zvednuta a uložena na nová ložiska na ocelové obetonované podpůrné konstrukce spočívající na původní spodní stavbě. Na konstrukci mostu byla provedena kompletní obnova protikorozní ochrany, vyměněn železniční svršek, podlahy a pojistné úhelníky. Mostní opěry a pilíře byly upraveny na novou výšku nivelety převáděné elektrifikované trati Poříčany – Nymburk.
Vzhledem ke krátké době výluky byly pro úpravy spodní stavby a pro zvýšení tělesa náspu využity prefabrikované železobetonové dílce. V obou předpolích mostu došlo spolu se zvýšením náspů až o 1 m ke kompletní výměně kolejových roštů a obou železničních přejezdů. Nově uplatněné pružné upevnění kolejnic přispěje ke snížení hlukové zátěže a vibrací z provozu vlaků.
Zvednutí mostu a obou předpolí vyvolalo nutnost přeložení a úpravy sdělovacích, silových a zabezpečovacích vedení včetně závěsného optického kabelu v místě stavby. V celém úseku rekonstrukce bylo upraveno trakční vedení a osazeny nové trakční stožáry. Stávající stezka pro pěší a cyklisty byla před mostem výškově upravena tak, aby navázala na novou úroveň mostu.
Součástí stavby byla i stavební příprava pilířů druhého pole pro možnou budoucí zástavbu zdvižného zařízení pro zdvihání druhého pole mostu až na podjezdnou výšku 7 m. Na pilířích mostu v řece jsou v obou směrech osazeny radarové odražeče.
01. 01. 2007
01. 01. 2008