Aktuality
VD Nymburk - rekonstrukce zdí plavební komory
Základní informace
v přípravě
v realizaci
dokončena
Národní 10, 113 19 Praha 1
Víta Nejedlého 951, 500 03 Hradec Králové
01. 08. 2008
20. 12. 2009
Víta Nejedlého 951, 500 03 Hradec Králové
Státní fond dopravní infrastruktury | 8,595 mil. | |
EU - Operační program Doprava | 48,705 mil. |
Účel projektu
- Náhrada kamenného líce zdí plavební komory lícem ze železobetonových panelů.
- Vystrojení zdí plavební komory:
- 4 ks žebříků
- 14 ks pacholat
- 28 ks úvazných trnů
- 20 ks odrazných trámců
- Modernizace elektroinstalace včetně rozvaděčů, osvětlení a řídícího systému ovládání.
Popis projektu
Cílem projektu bylo zvýšit spolehlivost plavebního provozu na plavební komoře Nymburk a tím i zvýšit zabezpečenost plavebního provozu na celé labské vodní cestě.
Pro rekonstrukci zdí plavební komory byl zvolen již osvědčený způsob řešení, který byl použit na komorách v Brandýse nad Labem, Kolíně, Klavarech, Poděbradech, Lysé nad Labem a Čelákovicích.
Práce probíhaly v době odstávky, kdy byl lodní provoz na plavební komoře zastaven. Vzhledem k tomu, že odstávka na Labi mohla trvat pouze čtyři týdny, bylo nutné provést rekonstrukci plavební komory na dvě etapy. V první etapě, v podzimní odstávce roku 2008, proběhla rekonstrukce levé strany. V následující podzimní odstávce roku 2009 proběhla rekonstrukce pravé strany plavební komory.
Z hlediska parametrů měla stavba charakter modernizace, která neměnila rozměry plavební komory a zlepšila technické podmínky provozu. Stavba zahrnovala kromě vlastní rekonstrukce zdí komory v její střední části i výstavbu nových plat komory na obou stranách. Zároveň byla provedena modernizace elektroinstalace a řídícího systému včetně automatizace provozu plavební komory.
Kamenný obklad spolu se zvětralou částí betonu za rubem obkladu byl ve střední části komory ubourán a po odtěžení odbouraného materiálu nahrazen obkladními železobetonovými panely. Panely byly osazeny ve dvou řadách nad sebou, spodní řada byla v místech plnících a prázdnících obtoků opatřena otvory. Prostor za panely byl zabetonován.
Obkladní panely byly namontovány včetně úvazných prvků, odrazných trámců a výklenků pro žebříky. V závěru montáže bylo dobudováno plato plavební komory včetně vázacích prvků. Nové povrchy zdí z betonových panelů prodloužily životnost komory a zmenšily plochy průsaku, odrazné trámce ochrání hladké líce zdí před poškozením plavidly. Plavební komora byla dovybavena úvaznými prvky a žebříky splňujícími současné nároky plavby.
Plavební komora byla z části opatřena novou elektroinstalací včetně rozvaděčů, osvětlení a řídícího systému ovládání komory. Rozvody elektroinstalace byly uloženy v PE chráničkách, na směrových lomech a v uzlech byly osazeny šachty.
01. 08. 2008
20. 12. 2009