Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Ředitelství vodních cest ČR v rámci zakázek na stavby infrastruktury vodních cest kompletně přechází na smlouvy mezinárodního standardu FIDIC. Ministerstvo dopravy nyní schválilo obchodní podmínky tzv. zelené knihy FIDIC pro menší stavby vodních cest. Navázalo tak na obchodní podmínky tzv. červené knihy FIDIC užívané Ředitelstvím vodních cest ČR pro velké stavby od počátku letošního roku, na jejichž základě se dnes již realizují dvě stavby modernizace Vltavské vodní cesty. Více zde..
Právě vychází nové číslo časopisu, které se mj. věnuje studii proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe a zahájení prací na zvyšování parametrů Vltavské vodní cesty. Více zde..
V sobotu 17.11.2018 od 10:00 do 16:00 Vás zveme na den otevřených dveří v prostorách Ministerstva dopravy. U nás uvidíte modely vodních děl, již postavené stavby i ty plánované. Bohatý program ale připravuje i Ministerstvo dopravy a jeho další podřízené organizace. Více zde..

Seznam staveb

Říční informační služby

V roce 1998 Evropská Komise zahájila rozvoj konceptu tzv. Říčních informačních služeb (RIS – River Information Services). RIS je koncept harmonizovaných informačních služeb, které podporují řízení dopravy a přepravních proudů na vodní cestě včetně propojení s jinými dopravními módy. Celý koncept RIS představuje široký balík informačních služeb pokrývající provoz jak vodní cesty, tak i souvisejících přepravních činností a služeb.

Základní cíle RIS

  • zvýšení bezpečnosti vnitrozemské plavby. RIS přispívá ke zkvalitnění záchranných operací a umožňuje průběžný monitoring dopravní situace na vodní cestě včetně přepravy nebezpečného zboží.
  • zvýšení efektivnosti vodní dopravy. RIS pomůže optimalizovat řízení přepravního řetězce snazší výměnou informací mezi loděmi, plavebními stupni a přístavy.
  • lepší využití možností vodní cesty na základě kvalitnějších informací o aktuálních plavebních podmínkách.
  • ochrana životního prostředí plynoucí z dostatečné informovanosti při řešení kalamitních situací.

Harmonizace RIS v Evropě a tím i v ČR

Implementace Říčních informačních služeb v ČR nepředstavovala ve své podstatě novou informační službu, neboť v Evropě již nyní existuje několik veřejných i komerčních systémů, které se řešením problematiky telematiky ve vodní dopravě zabývají. Problémem ale byla absence harmonizace jak na národní úrovni, tak i na úrovni celoevropské. Z tohoto důvodu se Evropská Komise rozhodla řešit koncept RIS na jednotné evropské bázi, kdy budou harmonizovány veškeré formáty pro výměnu informací, přičemž konkrétní navzájem kompatibilní aplikace budou ponechány na národních orgánech a komerčních aktivitách. Velkou předností tohoto konceptu je propojení informační základny veřejných organizací a komerčních subjektů, které vede ke snížení objemu duplicitních informací, efektivnější výměně dat a jejich lepší kvalitě při zajištění odpovídající ochrany obchodního tajemství.

Přijatá Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/44/ES ze dne 7. září 2005 o harmoni­zovaných říčních informačních službách (RIS) na vnitrozemských vodních cestách ve Společenství definovala požadavek zavedení RIS v harmonizované podobě na všech evropských vodních cestách kategorie IV. a vyšší.

V České republice byl systém Říčních informačních služeb implementován prostřednictvím projektu „Telematický systém vodní dopravy na labsko-vltavské vodní cestě“ a funguje na stránkách Labskovltavského dopravního informačního systému LAVDIS

stavba v přípravě
stavba v realizaci
stavba
Úsek
Stav
Druh stavby
Finanční prostředky
Celkem zobrazeno 3 staveb
Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb