Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Přijďte si prohlédnout unikátní zadokolesový remorkér BESKYDY a výstavu o 1000 letech vodních cest a budoucnosti v 21. století ve dnech 2. a 3.4. od 11 do 18 hodin v Praze na nábřeží Ed. Beneše a nově i v neděli 7.4. od 11 do 18 hodin v Mělníce pod zámkem. Více zde..
Zveme všechny příznivce plavby a krásných lodí na prohlídku ZKMR BESKYDY a výstavy o plavbě ve dnech 2. a 3.4. od 11 do 18 hodin na přístaviště Praha - Nábřeží Ed. Beneše. Vstup zdarma. Odborný výklad zajištěn pracovníky Muzea Děčín a ŘVC ČR. Více zde..
Právě probíhá mezinárodní jednání projektu RIS COMEX na téma říční informační služby a navigace na vnitrozemských vodních cestách Evropy. Experti z 13 zemí řeší v Praze vývoj a využití elektronických bójí. Výrazný posun v bezpečnosti plavby, usnadnění práce kapitánů a navigátorů. Od klasických bójí k chytrým, které mohou vysílat informace do navigačních systémů lodí, až po operativní řízení provozu pomocí virtuálních bójí. Velmi blízká budoucnost plavby. Více zde..

Seznam staveb

Říční informační služby

V roce 1998 Evropská Komise zahájila rozvoj konceptu tzv. Říčních informačních služeb (RIS – River Information Services). RIS je koncept harmonizovaných informačních služeb, které podporují řízení dopravy a přepravních proudů na vodní cestě včetně propojení s jinými dopravními módy. Celý koncept RIS představuje široký balík informačních služeb pokrývající provoz jak vodní cesty, tak i souvisejících přepravních činností a služeb.

Základní cíle RIS

  • zvýšení bezpečnosti vnitrozemské plavby. RIS přispívá ke zkvalitnění záchranných operací a umožňuje průběžný monitoring dopravní situace na vodní cestě včetně přepravy nebezpečného zboží.
  • zvýšení efektivnosti vodní dopravy. RIS pomůže optimalizovat řízení přepravního řetězce snazší výměnou informací mezi loděmi, plavebními stupni a přístavy.
  • lepší využití možností vodní cesty na základě kvalitnějších informací o aktuálních plavebních podmínkách.
  • ochrana životního prostředí plynoucí z dostatečné informovanosti při řešení kalamitních situací.

Harmonizace RIS v Evropě a tím i v ČR

Implementace Říčních informačních služeb v ČR nepředstavovala ve své podstatě novou informační službu, neboť v Evropě již nyní existuje několik veřejných i komerčních systémů, které se řešením problematiky telematiky ve vodní dopravě zabývají. Problémem ale byla absence harmonizace jak na národní úrovni, tak i na úrovni celoevropské. Z tohoto důvodu se Evropská Komise rozhodla řešit koncept RIS na jednotné evropské bázi, kdy budou harmonizovány veškeré formáty pro výměnu informací, přičemž konkrétní navzájem kompatibilní aplikace budou ponechány na národních orgánech a komerčních aktivitách. Velkou předností tohoto konceptu je propojení informační základny veřejných organizací a komerčních subjektů, které vede ke snížení objemu duplicitních informací, efektivnější výměně dat a jejich lepší kvalitě při zajištění odpovídající ochrany obchodního tajemství.

Přijatá Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/44/ES ze dne 7. září 2005 o harmoni­zovaných říčních informačních službách (RIS) na vnitrozemských vodních cestách ve Společenství definovala požadavek zavedení RIS v harmonizované podobě na všech evropských vodních cestách kategorie IV. a vyšší.

V České republice byl systém Říčních informačních služeb implementován prostřednictvím projektu „Telematický systém vodní dopravy na labsko-vltavské vodní cestě“ a funguje na stránkách Labskovltavského dopravního informačního systému LAVDIS

stavba v přípravě
stavba v realizaci
stavba
Úsek
Stav
Druh stavby
Finanční prostředky
Celkem zobrazeno 3 staveb
Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb