Po vodě – ekologicky, levně a v pohodě
  • SILNIČNÍ MOST PODĚBRADY
  • Plavební komora Hořín
  • Hluboká nad Vltavou

Aktuality

Praha, 30. června 2020 – Dnes končí výluka železniční dopravy na trati z Vraňan do Lužce nad Vltavou a 1. července ráno projede první pravidelný osobní vlak. Za 8 měsíců přerušeného provozu původní 115 let starý most nahradil nový, který bude na české železnici první zdvižný. Pro první lodě se bude zvedat v dubnu 2021, spolu s dalšími dvěma mosty a vjezdem do zdymadla Hořín. Pro cestující dnes začíná sloužit nová zastávka v Lužci nad Vltavou s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem, vlak již nebude pravidelně jezdit přes nechráněný železniční přejezd v ulici Mělnická. Více zde..
Praha, 24. června 2020 – Ve čtvrtek 25. června budou pro silniční provoz otevřeny dva nové mosty přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka, které nahradily původní nízké. Ve Vraňanech bude doprava převedena ze souběžného mostního provizoria, sloužícího během stavby nového mostu. Po jeho odstranění bude možné dokončit úpravy okolí do definitivního stavu. V Lužci nad Vltavou nový most na místní komunikaci nahradí původní 120 let starý most, který je konci své životnosti. I přes zprovoznění mostů pro silniční dopravu budou práce pokračovat a během 6 měsíců budou oba doplněny zdvihacími mechanismy, které umožní proplutí až 7 m vysokých lodí. Více zde..
Praha, 19. června 2020 – Po 12 měsících stavebních prací se v sobotu do velké plavební komory Hořín opět vrací lodě. Stavba ještě zdaleka nekončí, kameníci stále pracují na obkládání unikátního zdvižného mostu, který zachová původní ráz technické památky z roku 1905. V říjnu se plavební komora opět uzavře a budou probíhat dokončovací práce, aby v dubnu 2021 bylo vše hotové a první vysoké lodě vypluly pod sérií zdvižných mostů do Prahy. Více zde..

Seznam staveb

Říční informační služby

V roce 1998 Evropská Komise zahájila rozvoj konceptu tzv. Říčních informačních služeb (RIS – River Information Services). RIS je koncept harmonizovaných informačních služeb, které podporují řízení dopravy a přepravních proudů na vodní cestě včetně propojení s jinými dopravními módy. Celý koncept RIS představuje široký balík informačních služeb pokrývající provoz jak vodní cesty, tak i souvisejících přepravních činností a služeb.

Základní cíle RIS

  • zvýšení bezpečnosti vnitrozemské plavby. RIS přispívá ke zkvalitnění záchranných operací a umožňuje průběžný monitoring dopravní situace na vodní cestě včetně přepravy nebezpečného zboží.
  • zvýšení efektivnosti vodní dopravy. RIS pomůže optimalizovat řízení přepravního řetězce snazší výměnou informací mezi loděmi, plavebními stupni a přístavy.
  • lepší využití možností vodní cesty na základě kvalitnějších informací o aktuálních plavebních podmínkách.
  • ochrana životního prostředí plynoucí z dostatečné informovanosti při řešení kalamitních situací.

Harmonizace RIS v Evropě a tím i v ČR

Implementace Říčních informačních služeb v ČR nepředstavovala ve své podstatě novou informační službu, neboť v Evropě již nyní existuje několik veřejných i komerčních systémů, které se řešením problematiky telematiky ve vodní dopravě zabývají. Problémem ale byla absence harmonizace jak na národní úrovni, tak i na úrovni celoevropské. Z tohoto důvodu se Evropská Komise rozhodla řešit koncept RIS na jednotné evropské bázi, kdy budou harmonizovány veškeré formáty pro výměnu informací, přičemž konkrétní navzájem kompatibilní aplikace budou ponechány na národních orgánech a komerčních aktivitách. Velkou předností tohoto konceptu je propojení informační základny veřejných organizací a komerčních subjektů, které vede ke snížení objemu duplicitních informací, efektivnější výměně dat a jejich lepší kvalitě při zajištění odpovídající ochrany obchodního tajemství.

Přijatá Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/44/ES ze dne 7. září 2005 o harmoni­zovaných říčních informačních službách (RIS) na vnitrozemských vodních cestách ve Společenství definovala požadavek zavedení RIS v harmonizované podobě na všech evropských vodních cestách kategorie IV. a vyšší.

V České republice byl systém Říčních informačních služeb implementován prostřednictvím projektu „Telematický systém vodní dopravy na labsko-vltavské vodní cestě“ a funguje na stránkách Labskovltavského dopravního informačního systému LAVDIS

stavba v přípravě
stavba v realizaci
stavba
Úsek
Stav
Druh stavby
Finanční prostředky
Celkem zobrazeno 3 staveb
Ředitelství vodních cest České republiky bylo zřízeno Ministerstvem dopravy a spojů ČR 1.dubna 1998 a je organizační složkou státu zřízenou Ministerstvem dopravy, dle ust. § 51 odst 1., zák. č. 219/2000 Sb