Přístaviště Hodonín - zvýšení přístavní kapacity ve zdrži jezu Hodonín

Přístaviště Hodonín - zvýšení přístavní kapacity ve zdrži jezu Hodonín

Jihomoravský, Hodonín
- Morava
|
101.95 Říční km
V přípravě

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.10.2025
Ukončení realizace stavby
30.04.2026
Zhotovitel
Správce a provozovatel
Ředitelství vodních cest ČR
Projektant
Projekční sdružení Přístaviště Hodonín: Provod – inženýrská společnost, s.r.o. a Vodní cesty, a.s.

Účel projektu

Řešení vyčerpané kapacity veřejné přístavní infrastruktury.

Zvýšení atraktivity města Hodonín pro plavbu.

Zvýšení nedostatečné přístavní kapacity stávajícího přístaviště v Hodoníně v souvislosti s dokončením realizace plavební komory Rohatec, která napojí město Hodonín na celý Baťův kanál. Výstavbou nového přístaviště pro 8 malých plavidel dojde ke zvýšení kapacity na dvojnásobek.

Přístaviště je veřejného charakteru.

  • Pevné molo přístaviště užitné délky 47 m ke kterému budou přikotveny 4 plovoucí výložníky pro stání až 8 plavidel
  • Terasy a pobytové schodiště.
  • Úprava bermy a schodiště veslařského klubu.

Popis projektu

Přístavní hrana je navržena jako svislá stěna z beraněných ocelových štětovnic délky 6,5 m. Stěna bude vedena podél břehu v délce 47 metrů + cca 3 metry zavázání na každou stranu, aby mohl být užitný úsek mola pro plavbu ukončen kamenným záhozem. Levá i pravá strana hrany bude zavázána pokračujícím železobetonovým trámcem nad štětovnicemi v délce cca 3 metrů do nábřežní hrany. Koruna štětovnic bude převázána železobetonovým trámcem, jež je propojen v jeden celek s železobetonovou pochozí deskou.

K vyvázání plavidel jsou navrženy čtyři sklopné plovoucí výložníky (plovoucí mola), které jsou čelní stranou kotveny do budované nábřežní hrany. Výložníky budou upevněny ke konstrukci mola tak, že se v případě potřeby dají sklopit směrem po proudu a zajistit. Světlá kolmá vzdálenost mezi výložníky je 9,0 m. Pochozí plocha výložníku je tvořena prkny z masivního tropického dřeva Garapa. Na prvním a posledním výložníku je navrženo poziční osvětlení konce výložníku.

Výložníky budou mít zajištěnu ochranu proti splaví. Ocelová konstrukce o délce 1,9 metru bude také opticky oddělovat začátek stání přístaviště od okolí.

Vyvazovací prvky jsou navrženy: celkem 7 kusů křížových pacholat na nábřežní hraně a 8 úvazných prvků typu rohatinka na výložnících.

Na nábřežní hranu navazují trojstupňové terasy sloužící k sezení a zpevnění břehu. Středem teras povede schodiště spojující nábřežní hranu, jednotlivé úrovně teras a korunu hráze s cyklostezkou. Povrch bude tvořit pochozí plocha a tzv. opěrky – betonové bloky.

Přístaviště bude osvětleno pomocí světel umístěných ve schodišťových stupních schodiště, které procházejí terasou. Jedná se o osvětlení se světelným zdrojem LED. Schodiště bude tvořeno betonovými prefabrikáty a je navrženo v první a ve třetí úrovni terasy.

V ploše navrhovaného přístaviště před nábřežní hranou bude provedena prohrábka dna k zajištění minimální plavební hloubky 1,5 m. V místech betonového opevnění břehu bude opevnění rozrušeno a vytěženo, případně rozhrnuto v korytě jako opevnění záhozem. Součástí budou zavazovací kužely z těžkého kamenného záhozu, opevňující vzniklou plochu mezi prohrábkou dna a stávající úrovní dna před a za nábřežní hranou.

V rámci stavby bude upraven úsek bermy mezi stávající a novou nábřežní hranou. Úprava spočívá ve sjednocení šířky bermy a jejího výškového řešení v celém mezilehlém prostoru mezi přístavními hranami. V místě se rovněž nachází přístupové schodiště klubu. To bude doplněno jedním schodišťovým ramenem. Navrhované komplexní úpravy zabezpečí možnost využití daného prostoru dle potřeb veslařů a zároveň rozšíření možnosti rekreační plavby ve městě Hodonín.

Na projekt zvýšení kapacity stávajícího přístaviště bude navazovat stavba nového veřejného přístavu Hodonín napojeného na řeku Moravu plavebním kanálem.

Stav projektu

Zahájení projektu
01.10.2025
Dokončení projektu
30.04.2026
0%
100%