Pomocí vysílání korekčních dat DGPS umožnit upřesnění polohy na území České republiky především plavidlům na vodních cestách třídy IV a vyšší.
Při použití systému zpřesnění polohy pomocí korekčních dat vysílaných na středovlnné frekvenci ve formátu IALA lze dosáhnout zpřesnění určené polohy s chybou 0,5 až 2 metry. Standardně dosahovaná přesnost při určení polohy pouze s pomocí družicového navigačního systému bývá v průměru s chybou +/- 6 m, v extrémech ale i přes 50 m.
Pomocí vysílání korekčních dat DGPS umožnit upřesnění polohy na území České republiky především plavidlům na vodních cestách třídy IV a vyšší.
Při použití systému zpřesnění polohy pomocí korekčních dat vysílaných na středovlnné frekvenci ve formátu IALA lze dosáhnout zpřesnění určené polohy s chybou 0,5 až 2 metry. Standardně dosahovaná přesnost při určení polohy pouze s pomocí družicového navigačního systému bývá v průměru s chybou +/- 6 m, v extrémech ale i přes 50 m.
Součástí zavedení říčních informačních služeb (RIS) dle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/44/ES bylo vytvoření podmínek pro aktivní využívaní palubních navigačních systémů Inland ECDIS – v ČR realizováno v rámci systému LAVDIS. Tyto systémy vyžadují polohová data s poměrně vysokou přesností. Využívají se družicové navigační systémy GPS. Při používání polohových signálů GPS bez korekčních signálů dochází k chybám v určení polohy běžně v rozsahu až 50 m, což znemožňuje efektivní a bezpečné využití pro navigaci na palubě lodí. Pro zpřesnění polohových dat se používá tzv. diferenciální GPS (DGPS), která využívá korekčních signálů přijímaných z jiné tzv. referenční stanice, jenž se nachází ve známé poloze a na které lze identifikovat velikost chyby GPS.
Na vodních cestách EU je zaváděn systém korekčních signálů standardu IALA, který slouží na moři a je plně kompatibilní. Koreční signály jsou vysílány na středovlnné frekvenci 283,5 – 325 kHz ze sítě vysílačů s dosahem 200 – 300 km.
V současnosti jsou v prostoru labsko-vltavské vodní cesty k dispozici korekční signály technologie EGNOS a ve velmi omezeném rozsahu signál standardu IALA dosahující z Německa a Rakouska.
Při použití DGPS standardu IALA je dosahováno přesnosti určení polohy s chybou 0,5 – 2 m (dle vzdálenosti od vysílače) včetně automatické kontroly korektnosti polohových dat bez ohledu na terénní podmínky. Významně se tak zlepší bezpečnost plavby a zjednoduší operativní rozhodování vůdce plavidla o optimálním vedení plavidla. V kombinaci s radarem se při snížené viditelnosti podstatně zvýší přehlednost radarového obrazu, významně omezí navigační chyby a celkově zjednoduší průjezd plavebně obtížnými úseky.
Technické řešení přijaté v ČR vychází z projektu opakovaně realizovaného a odladěného v SRN, kde je v provozu 7 DGPS stanic standardu IALA, přičemž čistě pro vnitrozemskou vodní dopravu slouží 4 (Mauken, Iffezheim, Bad Abbach, Koblenz).
Stožár vysílače DGPS byl v České republice umístěn na ostrově mezi plavebním kanálem a řekou Labe v Obříství. Vysílací anténa výšky 25 m je samonosné konstrukce vyvinuté firmou WSV v SRN. V systémové místnosti na zdymadle byly umístěny dvě 19“ rackové skříně s kompletní technologií vysílací stanice a na střeše objektu 3 přijímací antény GPS.
Pro zajištění spolehlivého provozu a maximální přesnosti korekčních dat se předpokládá osazení dvou externích monitorovacích stanic DGPS na plavebních komorách Střekov a Týnec nad Labem.
Systém nevyžaduje stálou obsluhu. Pro operativní řešení možných poruchových stavů a vyhodnocování funkce vysílače slouží kontrolní pracoviště umístěné na Povodí Labe, s.p. v Hradci Králové.
V současné době jsou korekční data z vysílače DGPS využívána plavidly vybavenými transpondéry AIS - více viz portál LAVDIS - systém AIS.