Aktuality
Modernizace ochranného stání v Hřensku
Základní informace
v přípravě
v realizaci
dokončena
Kunětická 2679, 530 09 Pardubice
30. 04. 2020
31. 12. 2020
![]() |
Státní fond dopravní infrastruktury | 16,7 mil. Kč |
Účel projektu
- Možnost vyvázání při vyčkávání plavidel na přípřež remorkérem BESKYDY organizovanou dále proti proudu směrem do Děčína a Ústí n.L., kde jsou při nižších vodních stavech obtížné plavební podmínky
- Za povodní představuje poslední místo ochrany plavidel, pokud při nástupu povodně již nejsou schopna doplout proti proudu do nejbližšího ochranného přístavu v Děčíně-Rozbělesích
Ochranné stání je veřejné. Je součástí komplexního řešení modernizace vodních cest s cílem zvýšit bezpečnost a spolehlivost plavebního provozu i ochrany okolí na Labské vodní cestě doplněním sítě ochranných stání pro plavidla.
Cíl projektu:
- Poskytnout možnost bezpečného vyvázání čtyřem plavidlům o rozměrech 137 x 11,5 m během povodňových událostí.
- 8 daleb v těsné blízkosti státní hranice s Německem při pravém břehu
- původní dalby byly zachovány a zvýšeny o 4,75 m
- v úrovni každé podesty jsou umístěné vyvazovací prvky
- každá dalba je tvořena šesticí ocelových sloupů propojených ocelovými podestami
- sloupy z řady směrem do koryta byly navýšeny na požadovanou výšku 2,8 m nad úroveň hladiny odpovídající povodním v roce 2002 (tj. 128,33 m n. m.) dvojicí ocelových trub se třemi podestami s vyvazovacími prvky
- dalby jsou v horní části spojeny vysokopevnostním řetězem, který je ukotven v železobetonovém bloku umístěném ve dně toku a slouží k přenosu zatížení mezi dalbami
- železobetonový blok je ukotven ke dnu šikmými pilotami
- nové plavební značení nainstalováno v souladu s Řádem plavební bezpečnosti
Popis projektu
Od 30.4. 2020 - výroba jednotlivých stavebních prvků
Od poloviny srpna 2020 - příprava podmínek pro montáž na místě (montážní plošina)
Od začátku září 2020 - vlastní montáž navyšovaných částí ocelových trubek, instalace spojovacího řetězu, lávky
Základním technickým řešením stavby byla modernizace stávajícího stání, spočívající v navýšení stávajících daleb nad úroveň Qextrem, které umožní bezpečné vyvazování 4 návrhových plavidel.
Původní konstrukce daleb byla tvořena šesticí ocelových trubek DN 530. Trubky jsou pevně propojeny ocelovými podestami ve čtyřech úrovních. V prostoru uvnitř takto tvořeného šesti-úhelníku je otvor 1,1 x 0,6 m, skrz který je veden ocelový žebřík. Každé z pater je vybaveno svařovaným pacholetem na straně směrem do toku. Dvě krajní trubky DN 530 – směrem do toku, jsou vyvýšeny o 1,4 m nad úroveň horní podesty. Ostatní trubky jsou vyvýšeny o 0,3 m nad úroveň horní podesty.
Navýšení trubek z řady směrem do koryta bylo provedeno ocelovou trubkou DN 530, dl. 4,8 m, až na požadovanou výšku 2,8 m nad kritickou hladinu. Kritickou hladinou se rozumí úroveň hladiny z povodňové události z roku 2002. Navýšení trubek z řady směrem ke břehu bylo provedeno ocelovou trubkou DN 530, dl. 4,9 m, až do výšky horní podesty, tj. 1,8 m nad kritickou hladinu. Umístěné trubky jsou vyplněny cementovou zálivkou. Celá čtveřice trubek je ve čtyřech úrovních propojena ocelovými podestami. Vrchní podesta se nachází 1,0 m pod horní hranou navýšené řady trubek směrem do koryta. Další tři patra jsou odstupňovány po 1,3 m od patra nad. Pochozí plochu podesty tvoří plech s oválnými výstupky. V příčné ose každého patra - směrem do toku, je umístěno ocelové pachole. Pachole slouží k vyvazování plavidel. Ocelový žebřík spojuje svrchní, nově navržené patro s horním patrem stávající konstrukce. Žebřík vede po boční straně dalby proti směru proudění.
Dalby jsou v horní části spojeny vysokopevnostním řetězem, který je ukotven v železobetonovém bloku umístěném ve dně toku a slouží k přenosu zatížení mezi dalbami.
30. 04. 2020
31. 12. 2020