Aktuality
VD Lobkovice, modernizace vystrojení plavební komory
Základní informace
v přípravě
v realizaci
dokončena
Kunětická 2679, 530 09 Pardubice
Víta Nejedlého 951, 500 03 Hradec Králové
01. 07. 2009
01. 12. 2009
Lidická 960/81, 602 00 Brno
Státní fond dopravní infrastruktury | 3,465 mil. | |
EU - Operační program Doprava | 19,635 mil. |
Účel projektu
- modernizace vystrojení plavební komory tak, aby byly zajištěny příslušné parametry dané stávající platnou legislativou a požadavky na aktuální standardy a parametry definované Státní plavební správou.
- zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti plavebního provozu v důsledku zvýšení plavební bezpečnosti při proplavování plavební komorou a zvýšení technické úrovně plavební komory, která bude mít za následek prodloužení životnosti zdí plavební komory a snížení nároků na jejich údržbu.
- snížení rizika úniku olejové náplně hydraulických pohonů do vodního toku a umožnění efektivního využití ekologicky odbouratelných hydraulických olejů, které v případě úniku do vodního toku snižují na minimální úroveň negativní dopady na životní prostředí.
- 14 ks pacholat na platě
- 28 ks úvazných trnů ve stěnách
- 4 ks žebříků
- 20 ks odrazných trámců
2. Modernizace pohonů plavební komory
- 8 ks hydraulických agregátů ovládání vzpěrných vrat a segmentových uzávěrů obtoků
- 4 ks hydraulických válců segmentových uzávěrů obtoků
Popis projektu
Komora byla vybudována v letech 1914 – 1922 a je situována u pravého břehu Labe v průpichu odděleném od jezu 50 m širokým ostrovem. V horním i dolním ohlaví jsou vzpěrná vrata ovládaná hydraulickými servoválci. Dlouhé boční obtoky jsou hrazeny segmentovými uzávěry taktéž s hydraulickým pohonem.
V důsledku špatné kvality betonu a výskytu agresivní spodní vody v okolí plavební komory, které zapříčinily zhoršenou stabilitu stěn komory, byla v letech 1976 –1977 provedena rozsáhlá oprava těchto zdí. Před modernizací v roce 2009 byla plavební komora vybavena 6 žebříky a 28 vázacími prvky včetně pacholat na platě plavební komory. Plavební komora nebyla vybavena svislými odraznými trámci. Vystrojení neodpovídalo požadavkům na bezpečnost plavidel při proplavování a nebylo tudíž vyhovující.
V průběhu roku 2009 bylo modernizováno stávající vystrojení plavební komory a její hydraulické pohony. Zásah do stávajících zdí plavební komory byl minimální a modernizace proběhla tak, aby byla umožněna realizace v rámci jedné plavební odstávky. Převážná část prací tak proběhla v době podzimní odstávky, kdy je pravidelně zastaven lodní provoz na labských plavebních komorách.
V rámci modernizace vystrojení plavební komory došlo k osazení nových vázacích prvků, žebříků a odrazných trámců. Plavební komora byla nově vybavena 42 ks vázacích prvků, z toho 14 pacholat bylo osazeno na platě a 28 ks vázacích trnů bylo umístěno ve dvou výškových úrovních ve stěnách. Stávající pacholata na platě byla odstraněna, vázací trny byly ponechány z důvodu technologie výstavby a možnosti jejich využití pro malá plavidla. Modernizovány byly i 4 stávající žebříky. Dva žebříky byly prodlouženy 1,0 m pod minimální dolní plavební hladinu a 2 žebříky byly prodlouženy až na dno plavební komory. Žebříky ve středu plavební komory byly zrušeny a nahrazeny vázacími prvky. Na stěny plavební komory bylo osazeno 20 nových odrazných trámců. Užitná šířka plavební komory 12,0 m nebyla touto úpravou dotčena a odrazné trámce chrání zdi komory před poškozením plavidly.
V rámci modernizace pohonů plavební komory byly původní hydraulické agregáty ovládání vzpěrných vrat a segmentových uzávěrů obtoků plavební komory demontovány a nahrazeny novými. Původní hydraulický olej byl nahrazen ekologicky odbouratelným.
01. 07. 2009
01. 12. 2009