Cílem staveb I. úseku celého projektu je obnovit splavnost Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou pro rekreační plavbu. Po dokončení, které se předpokládá v roce 2010, spojí tento úsek v délce 8,9 km dvě velká centra turistického ruchu Jihočeského kraje po vodní cestě a umožní tak rozvoj další oblasti dopravy – plavby po řece.
1. Zajištění plavební hloubky 1,6 m ve zdrži jezu Hluboká n/Vlt.
2. Koncové přístaviště Lannova loděnice
3. Modernizace jezu České Vrbné
4. Plavební komora České Vrbné
5. Ochranný přístav České Vrbné
6. Zajištění plavební hloubky 1,6 m ve zdrži jezu České Vrbné včetně obratiště
Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Operačního programu Doprava, oblast podpory 6.2 Rozvoj a modernizace vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T a mimo TEN-T.
Projekt se skládá ze souboru na sebe navazujících staveb:
Požadovaná hloubka 1,6 m byla zajištěna prohrábkou dna v délce 4 km pod jezem České Vrbné. Minimální šířka plavební dráhy je 20 m. Tento parametr je dodržen v celé délce úpravy, vyjma úseku mezi železničním mostem a ústím Dehtářského potoka, kde to nedovoluje stávající šířka koryta. Plavební dráha je v tomto úseku užší, proto zde vznikne plavební úžina vyznačená plavebním značením. Hladina je trvale udržována jezem Hluboká nad Vltavou dokončeným v roce 1935 a její výška se prohrábkou dna řeky nezměnila.
Stavba byla zahájena v září 2008 a dokončena v roce 2009.
V prostoru bývalé Lannovy loděnice pod Dlouhým mostem bude vybudováno přístaviště pro krátkodobé stání návrhových osobních lodí a malých plavidel celkové délky 60 m. Bude tak zajištěn bezpečný nástup a výstup cestujících v centru města.
Stavba byla zahájena v srpnu 2009 a dokončena v březnu 2010.
Jez uvedený do provozu v roce 1968 slouží jako stabilizační stupeň koryta s energetickým využitím spádu ve vodní elektrárně umístěné na levém břehu. Na jezu byly současné hydrostatické sektory nahrazeny podpíranými klapkami šířky 22,5 m a hrazené výšky 3 m. V této souvislosti došlo ke stavebním úpravám přelivné plochy a stávajících pilířů včetně nátoku do elektrárny. Smyslem změn je využít spolehlivější hradící konstrukce, udržovat plavební hladinu bez nutných rozsáhlých úprav ve zdrži, zlepšit manévrovací prostor pro správu řeky při zimním režimu (ledochod) a při povodňových situacích.
Stavba byla zahájena v září 2008 a dokončena v roce 2009.
Plavební komora o spádu 7 m umožní plavidlům překonání jezu České Vrbné – tedy přechod z horní zdrže do dolní a naopak. Dispozičně je vysunuta do horní vody, aby lépe spolupůsobila s okolní krajinou. Je zde navržena osvědčená železobetonová polorámová konstrukce. V horním ohlaví budou osazena klapková vrata s nepřímým plněním jednostranným krátkým obtokem a v dolním ohlaví pak desková jednokřídlá vrata s přímým prázdněním. V obou rejdách, tvořených štětovou stěnou, budou umístěna čekací stání pro malá a návrhová plavidla. Návrh plavební komory byl ověřován na matematickém a fyzikálním modelu. Z velínu plavební komory bude možné novým řídícím systémem ovládat plavební i jezové prvky včetně vjezdu do ochranného přístavu České Vrbné.
Stavba byla zahájena v květnu 2009 a dokončena v červnu 2011.
V prostoru nad současným jezem, v místě původního koryta řeky zaniklého stavbou jezu v roce 1968, bude na levém břehu vybudován ochranný přístav pro 23 malých plavidel a min. 2 osobní lodě. Jeho hlavní funkce spočívá v zajištění prostoru pro bezpečné stání plavidel za vysokých vodních stavů i mimo plavební sezónu a také vytvoření zázemí, potřebného v rámci běžného provozu plavidel. Bazén má trojúhelníkový půdorys opatřený sjezdem pro spouštění plavidel a servisním centrem. Přístavní hrana je tvořena svislou stěnou z ocelových štětovnic a pevným molem šířky 3 m, podél které bude možné krátkodobé i dlouhodobé stání malých plavidel. Přemostění vjezdu do bazénu bude řešeno zdvižným mostem, aby bylo zajištěno zaplouvání lodí bez nutnosti rozsáhlých výškových úprav okolí vjezdu.
Stavba byla zahájena v listopadu 2009 a dokončena v červnu 2011.
V rámci výstavby ochranného přístavu České Vrbné v blízkosti Českých Budějovic byl pro přemostění vjezdového objektu vybudován nový silniční most. Aby byla zajištěna dostatečná podjezdná výška pro lodě 5.25 m a zároveň byly zajištěny přijatelné sklonové poměry na komunikaci, která je zároveň cyklotrasou, bylo pro toto přemostění třeba navrhnout pohyblivý most. Jako optimální varianta byl zvolen jednostranně sklopný most s protizávažím.
Požadovaná plavební hloubka 1,6 m byla zajištěna prohrábkou dna a vybudováním obratiště pod Jiráskovým jezem. Toto obratiště umožňí otáčení lodí délky až 43 m. Zahloubení dna si vyžádalo zajištění stabilizace vývaru stávajícího jezu a vorové propusti. Stavba navázala na protipovodňovou prohrábku koryta řeky, kterou v dalším části zdrže jezu České Vrbné realizovalo Povodí Vltavy, s.p.
Stavba byla zahájena v dubnu 2009 a dokončena v témže roce.