Modernizace ochranného stání v Hřensku

Modernizace ochranného stání v Hřensku

Ústecký kraj, Hřensko
- Dolní Vltava
|
729.00 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
30.04.2020
Ukončení realizace stavby
31.12.2020
Zhotovitel
Labská strojní a stavební společnost s.r.o.
Kunětická 2679, 530 09 Pardubice
Správce a provozovatel
Ředitelství vodních cest ČR
Projektant
AQUATIS a.s.

Financování

Státní fond dopravní infrastruktury
16,7 mil. Kč

Účel projektu

Ochranné stání zajišťuje:

  • Možnost vyvázání při vyčkávání plavidel na přípřež remorkérem BESKYDY organizovanou dále proti proudu směrem do Děčína a Ústí n.L., kde jsou při nižších vodních stavech obtížné plavební podmínky
  • Za povodní představuje poslední místo ochrany plavidel, pokud při nástupu povodně již nejsou schopna doplout proti proudu do nejbližšího ochranného přístavu v Děčíně-Rozbělesích


Ochranné stání je veřejné. Je součástí komplexního řešení modernizace vodních cest s cílem zvýšit bezpečnost a spolehlivost plavebního provozu i ochrany okolí na Labské vodní cestě doplněním sítě ochranných stání pro plavidla.

Cíl projektu:

  • Poskytnout možnost bezpečného vyvázání čtyřem plavidlům o rozměrech 137 x 11,5 m během povodňových událostí. 

Ochranné stání pro velká plavidla

  • 8 daleb v těsné blízkosti státní hranice s Německem při pravém břehu
  • původní dalby byly zachovány a zvýšeny o 4,75 m
  • v úrovni každé podesty jsou umístěné vyvazovací prvky
  • každá dalba je tvořena šesticí ocelových sloupů propojených ocelovými podestami
  • sloupy z řady směrem do koryta byly navýšeny na požadovanou výšku 2,8 m nad úroveň hladiny odpovídající povodním v roce 2002 (tj. 128,33 m n. m.) dvojicí ocelových trub se třemi podestami s vyvazovacími prvky
  • dalby jsou v horní části spojeny vysokopevnostním řetězem, který je ukotven v železobetonovém bloku umístěném ve dně toku a slouží k přenosu zatížení mezi dalbami
  • železobetonový blok je ukotven ke dnu šikmými pilotami
  • nové plavební značení nainstalováno v souladu s Řádem plavební bezpečnosti

Popis projektu

Základním technickým řešením stavby byla modernizace stávajícího stání, spočívající v navýšení stávajících daleb nad úroveň Qextrem, které umožní bezpečné vyvazování 4 návrhových plavidel.

Původní konstrukce daleb byla tvořena šesticí ocelových trubek DN 530. Trubky jsou pevně propojeny ocelovými podestami ve čtyřech úrovních. V prostoru uvnitř takto tvořeného šesti-úhelníku je otvor 1,1 x 0,6 m, skrz který je veden ocelový žebřík. Každé z pater je vybaveno svařovaným pacholetem na straně směrem do toku. Dvě krajní trubky DN 530 – směrem do toku, jsou vyvýšeny o 1,4 m nad úroveň horní podesty. Ostatní trubky jsou vyvýšeny o 0,3 m nad úroveň horní podesty.

Navýšení trubek z řady směrem do koryta bylo provedeno ocelovou trubkou DN 530, dl. 4,8 m, až na požadovanou výšku 2,8 m nad kritickou hladinu. Kritickou hladinou se rozumí úroveň hladiny z povodňové události z roku 2002. Navýšení trubek z řady směrem ke břehu bylo provedeno ocelovou trubkou DN 530, dl. 4,9 m, až do výšky horní podesty, tj. 1,8 m nad kritickou hladinu. Umístěné trubky jsou vyplněny cementovou zálivkou. Celá čtveřice trubek je ve čtyřech úrovních propojena ocelovými podestami. Vrchní podesta se nachází 1,0 m pod horní hranou navýšené řady trubek směrem do koryta. Další tři patra jsou odstupňovány po 1,3 m od patra nad. Pochozí plochu podesty tvoří plech s oválnými výstupky. V příčné ose každého patra - směrem do toku, je umístěno ocelové pachole. Pachole slouží k vyvazování plavidel. Ocelový žebřík spojuje svrchní, nově navržené patro s horním patrem stávající konstrukce. Žebřík vede po boční straně dalby proti směru proudění.

Dalby jsou v horní části spojeny vysokopevnostním řetězem, který je ukotven v železobetonovém bloku umístěném ve dně toku a slouží k přenosu zatížení mezi dalbami.

Stav projektu

Zahájení projektu
30.04.2020
Dokončení projektu
31.12.2020
0%
100%