Modernizace rejd plavební komory Kořensko

Modernizace rejd plavební komory Kořensko

Jihočeský, Týn nad Vltavou
- Horní Vltava
|
200.20 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
05.09.2016
Ukončení realizace stavby
21.06.2017
Zhotovitel
Metrostav a.s.
Koželužská 2450/4 Praha 8, 180 00
Správce a provozovatel
Ředitelství vodních cest ČR
Povodí Vltavy, státní podnik
Holečkova 8, 150 24 Praha 5
Projektant
TRANSCONSULT s. r. o.
Nerudova 37, 500 02 Hradec Králové

Financování

Státní fond dopravní infrastruktury
49,07 mil. Kč

Účel projektu

  • Realizace moderního čekacího stání pro rekreační i osobní plavidla v horní a dolní rejdě plavební komory Kořensko.
  • Zvýšení bezpečnosti i komfortu pro osobní i rekreační plavidla.
  • Odběrné sloupky pro odběr elektřiny pro osobní a rekreační plavidla.
  • Celková modernizace elektro a řídicích systémů plavební komory.
  • Dolní a horní rejda s čekacím stáním pro malá i návrhová plavidla
    • Dolní rejda - 11 daleb tvořících 91 m dlouhé stání, propojené lávkou
    • Horní rejda – 65,36 m svislé nábřežní zdi se stáním pro osobní lodě a pevné molo z ocelových sloupů délky 39 m propojené lávkou tvořící stání pro malá plavidla
  • Přístupová komunikace délky 118 m se sjezdem do vody
  • Elektroobjekty – 3 odběrné sloupky a osvětlení plavební komory
  • Modernizace řídícího systému (ovládání technologie vodního díla, kamerový systém, komunikační zařízení)
  • Nové plavební značení

Popis projektu

Horní rejda poskytuje čekací stání pro návrhové plavidlo I. třídy (44 x 5,6 m) a malá plavidla (do 20 m) a je řešena jako štětovnicová stěna o délce 65,36 m a celkové výšce 6,95 m, z toho 1 m nad úrovní maximální hladiny. Jsou provedeny také prohrábky před lícem nábřežní zdi pro zajištění plavební hloubky 1,60 m.

Čekací stání pro malá plavidla navazuje v horní vodě na stání pro návrhové plavidlo a je řešeno jako pevné molo o délce 39 m z ocelových sloupů propojených obslužnou lávkou. Podlaha lávky je na úrovni 0,5 m nad úrovní maximální plavební hladiny a obsahuje 10 úvazných tyčí a třemi žebříky. Napájení, informační a sdělovací zařízení je umístěno na nábřežní zdi.

Došlo také k úpravě břehového svahu s opevněním záhozem z lomového kamene a provedení prohrábek dna pro zajištění plavební hloubky 1,60 m.

Dolní rejda navazuje na stávající nábřežní zeď na levém břehu při vjezdu do plavební komory. Objekt zahrnuje čekací stání pro malá plavidla i návrhové plavidlo I. třídy.

Pro obě stání v dolní rejdě je užita konstrukce pevných mol, sestávajících z 11 ocelových sloupů (dalb), propojených obslužnou lávkou. Délka stání je 91,08, což umožňuje vyvázání jednoho návrhového plavidla I. třídy a malých plavidel v užitné délce 24,0 m. Sloupy jsou provedeny z ocelových trubek ø 406/25 celkové délky 10,0 m a založené ve skalním podloží.

Sloupy jsou vybaveny vázacími trny pro návrhová plavidla a dále vázacími tyčemi umožňujícími vyvázání plavidel návrhových i malých. Trny jsou provedeny ve čtyřech etážích, vázací tyče jsou průběžné s přesahem 0,5 m pod úroveň minimální plavební hladiny. U každého sloupu je umístěn výstupní žebřík.

Stání je provedeno na úroveň maximální provozní hladiny ve zdrži VD Orlík, podlaha obslužné lávky je 0,5 m nad úrovní maximální provozní hladiny. Kolmo na směr toku je stání opatřeno přístupovou lávkou s šířkou průchozího prostoru 1,1 m, umožňující výstup na břeh. Bylo provedeno také opevnění břehového svahu záhozem z lomového kamene.

Přístupová komunikace o délce 117,9 m vede od areálu Povodí Vltavy k hraně čekacího stání horní rejdy včetně sjezdu do vody z hrany stání s využitím spodní části původního sjezdu s betonovou vozovkou. V místě křížení s nově provedenou přístupovou komunikací došlo k úpravě původní kanalizace.

Součástí projektu bylo realizováno také vybavení plavební komory a čekacích stání na VD Kořensko elektrickým zařízením, které sestávají z venkovního osvětlení, odběrných sloupků, informačního zařízení a napájení zařízení. Nově bylo vybudováno osvětlení příjezdové komunikace k horní rejdě a osvětlení stání v horní a dolní rejdě. Dále byly vyměněny stožáry osvětlení plavební komory za nové a doplněn jeden nový stožár.

V horní rejdě byly na nábřežní zdi instalovány 2 odběrné sloupky a v dolní rejdě byl instalován jeden sloupek, které umožňují připojení plavidel na elektrickou energii pomocí přístavní karty ŘVC.

V rámci stavby bylo vybudováno integrované komunikační zařízení, které umožňuje telefonickou komunikaci mezi velínem a určenými body celého vodního díla. Nový řídicí systém umožňuje ovládání technologie celého vodního díla, vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými funkčními celky a dohled nad provozem dalšího zařízení budovaného v rámci modernizace horní a dolní rejdy. Celkově byl zmodernizován stávající kamerový systém. Pro informaci posádek plavidel, komunikaci s nimi a dohled nad provozem na vodním díle bylo instalováno informační zařízení, které obsahuje informační LED panely, reproduktory hlasitého rozhlasu, komunikační hlásky a kamery. Došlo také k úpravě plavebního značení.

Stav projektu

Zahájení projektu
05.09.2016
Dokončení projektu
21.06.2017
0%
100%