Přístaviště Sudoměřice – Výklopník

Přístaviště Sudoměřice – Výklopník

Jihomoravský, Sudoměřice
- Morava
|
2,543 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.11.2011
Ukončení realizace stavby
30.04.2012
Zhotovitel
IDS - Inženýrské a dopravní stavby stavby Olomouc a.s.
Albertova 21, Nová Ulice, 779 00 Olomouc
Správce a provozovatel
Ředitelství vodních cest ČR
Projektant
B-Projekting, spol. s r.o.
tř. T. Bati 299, 764 22 Zlín-Louky

Financování

Státní fond dopravní infrastruktury
9,03 mil. Kč

Účel projektu

Celkové zlepšení komfortu a bezpečnosti uživatelů Baťova kanálu výstavbou bezbariérového přístaviště.

Zajištění stání pro osobní loď.

Vyřešení kritické situace vyčerpané kapacity stávajícího přístaviště v blízkosti technické památky Výklopník a umožnění plného rozvoje rekreační plavby.

Přístaviště je veřejného charakteru.

Popis projektu

 

Přístaviště Sudoměřice - Výklopník se nachází na pravém břehu Baťova kanálu, který je veden po vodním toku Radějovky, v místě, kde byl v roce 1939 vybudován objekt, který sloužil k překládání lignitového uhlí, jež bylo přiváženo po železniční trati z nedalekého dolu Tomáš v Ratíškovicích. Z tohoto místa byl lignit přepravován loděmi do elektrárny v Otrokovicích. Dnes je objekt Výklopníku prohlášen technickou památkou.

Přístaviště je třístupňové o celkové délce 45 m a šířce koruny 3,0 m. Mezi stupni jsou přechodové rampy v podélném sklonu v poměru 1:12 o délkách 2,5 m. Molo je vybaveno úvaznými prvky – pacholaty a rohatinkami, a to na každém úseku po dvou kusech. Korunu mola tvoří železobetonová deska tl. 200 mm, uložená na podkladní vrstvě ze štěrkodrti a železobetonový trámec, pevně spojený se zhlavím opěrné štětové stěny. 

Hlavní opěrnou konstrukcí přístavního mola je svislá stěna z ocelových štětovnic délky 8,0 zaberaněných do podloží. Na obou koncích mola v místech zavázání do břehu jsou umístěna svodidla.

Na koruně mola je vsazen do konstrukce průběžný varovný pás o šířce 400 mm a ve vzdálenosti 900 mm od přístavní hrany, provedený z profilovaných dlaždic, zajišťující bezpečnost bezbariérového užívání osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.

Přístup na přístavní molo je navržen schodištěm z koruny hráze na korunu mola na středním výškovém stupni. Šířka schodiště je 3,0 m a je opatřeno zábradlím. Ke schodišti přiléhá výstupní úroveň rampy, která spojuje výškové úrovně koruny hráze a korunu mola v nejvyšším stupni na jeho konci. Podélný sklon rampy splňuje podmínky bezbariérového užívání.

Vyvazovací prvky jsou pacholata a rohatinky, umístěná na přístavišti - celkem 6 ks pacholat (tzv. baťovský typ) a 6 ks rohatinek. Prvky jsou osazeny v osové vzdálenosti 600 mm od přístavní hrany.

Zpevnění břehu bylo provedeno kamennou rovnaninou hmotnosti do 200 kg. Zpevnění dna koryta řeky před přístavní hranou bylo provedeno kamenným záhozem hmotnosti do 200 kg, uloženým pod úrovní plavební hloubky na úrovni 1,50 m pod min. plavební hladinou a v korytě do břehu pod vodní hladinou.

Náhradní výsadba stromů byla zajištěna v rozsahu 5 ks jilmu, 5 ks dubu letního, 4 ks ovocných stromů (švestka, jabloň, hrušeň, ořešák), 5 ks řešetláku počistivého a 5 ks klokoče zpeřeného.

Základní parametry v bodech:

  • Pevné molo délky 45 m a šířky 3 m ve třech výškových úrovních pro malá plavidla a plavidlo osobní lodní dopravy
  • Bezbariérový přístup
  • Výstupní schodiště uprostřed mola

Stav projektu

Zahájení projektu
01.11.2011
Dokončení projektu
30.04.2012
0%
100%