Vodní tok Labe je od ř. km 773,5 (Kunětice) po ř. km 951,2 (Přelouč) zařazen mezi dopravně významné, využívané vodní cesty. Zároveň je Labská vodní cesta součástí koridoru hlavní sítě TEN-T Orient/Východní středomoří v úseku Hambug - Drážďany - Praha - Pardubice. Účelem projektu je zajištění dobré splavnosti a rozložení dopravního zatížení koridoru širším využíváním vnitrozemské vodní dopravy, k čemuž přispívá úprava parametrů vodní cesty na třídu Va. U mostů to znamená zajištění minimální podjezdné výšky 7m. Vybudování nového přemostění Labe na komunikaci 3. třídy číslo 32219 mezi obcemi Valy a Mělice parametry, které umožní efektivní využití kombinované dopravy. Minimální podjezdná výška 7 m a řešení bez mostní podpory v korytě řeky zvýší bezpečnost plavby a zlepší průchod povodní. Současně se odstraní i nevyhovující provizorní mostní konstrukce Bailey Bridge z rou 1987, která zužovala plavební profil na 15,2 m, omezovala podjezdnou výšku na 3,48 m a umožňovala průjezd pouze osobních automobilů.
Silniční most:
Doprovodné stavby:
Pro zvětšení plavebního profilu na parametry TEN-T s požadovanou výškou 7 m probíhá v průřezu Valy nad Labem – Mělice výstavba nové trasy silniční spojnice č. 32219. Další charakteristikou této proměny je zkapacitnění průtoku říčního profilu o 47 %. Novostavba nahradí původní trasu s dosavadním provizorním mostem Bailey Bridge, který zde byl postaven po 2. světové válce ze zanechaných zásob spojeneckých armád. Použitá sestava původní nosné konstrukce měla délku přibližně 86 m.
Na jmenovaném 480 m dlouhém novém úseku jsou ve výstavbě dva mosty. Hlavní stavební objekt trasy, most přes Labe, spoluvytváří 194,6 m dlouhý, dvakrát vysouvaný spojitý ocelový dvoutrám o pěti polích se spřaženou spolupůsobící deskou mostovky. V hlavním poli je tato dolní mostovka následně doplněna obloukem a táhly. Na uvedené spojnici leží i druhý nový most. Tato rámová konstrukce přes Živanickou svodnici je integrovaným mostem o rozpětí 8,2 m.
Pro potřebu snesení vojenského mostního provizoria byla přes koryto Labe vystavěna dočasná lávka pro pěší souběžně s původní trasou. Lávka zajišťuje veřejný pěší provoz přes řeku včetně potřeb stavby. Dále bylo třeba zahloubit jeden jízdní pruh podjezdu koridorové trati ve Valech nad Labem. Stalo se tak pro potřebu zpřístupnění valského břehu pro těžkou stavební mechanizaci. Výstavba nové trasy silniční spojnice probíhá za dlouhodobé uzavírky.
Zajímavostí díla je například založení obou mostů na beraněných prefabrikovaných železobetonových pilotách. Další je betonáž úložných prahů pilířů mostu přes Labe pouze samozhutnitelným betonem. Technologicky nejvýznamnějším počinem celé realizace je pak dvojí výsun nosné ocelové konstrukce, která bude následně doplněna o spolupůsobící spřaženou desku betonovanou na ztraceném bednění z UHPC. V tomto stavu však nosná konstrukce není kompletní a pokračuje montáží oblouku s táhly v poli přes Labe. V hlavním poli tak získává podobu Langerova trámu.
Součástí stavby silniční trasy jsou mimo jiné také přeložky inženýrských sítí vč. optických kabelových tras ČD-Telematika a CETIN, metalických kabelových tras CETIN, ČEZ-D a veřejného osvětlení a nové vodovodní a kanalizační připojení přilehlé provozní budovy.
Stavba je financována ze 77 % z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a zbývající část financuje Pardubický kraj.