Silniční most přes Labe v Poděbradech

Silniční most přes Labe v Poděbradech

Středočeský kraj, Poděbrady
- Střední Labe
|
904.10 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.01.2007
Ukončení realizace stavby
31.12.2008
Zhotovitel
Michlovský s. r. o.
Kvítková 3687/52, Zlín
Stavby silnic a železnic, a. s.
Národní třída 10, Praha 1
Správce a provozovatel
Středočeský kraj
Zborovská 11, 150 21 Praha 5
Projektant
VPÚ DECO PRAHA a. s.
Podbabská 1014/20, 160 00 Praha 6

Financování

EU - Operační program infrastruktury
55,12 mil.
Státní fond dopravní infrastruktury
82,68 mil.

Účel projektu

Odstranění překážky v podobě nízkého mostu v rámci komplexního zabezpečení podjezdných výšek 5,25 m na labské vodní cestě do přístavu Pardubice. Nová nosná konstrukce mostu radikálně snížené stavební výšky spolu s úpravou nivelety komunikace umožní realizaci plavebního profilu cílové výšky 7,0 m pod mostem.

  • demolice železobetonové nosné konstrukce mostu délky 98 m
  • úprava původní spodní stavby (2 opěry, pilíř v korytě) 
  • nová ocelová dvoupolová nosná konstrukce šířky 15,4 m s oboustrannými chodníky pro pěší a cyklistický provoz
  • výšková úprava komunikace kategorie MS 9/50
  • přeložky inženýrských sítí mimo most (shybka podvrtem pod korytem Labe)
  • instalace plavebního značení a tyčových radarových odražečů

Popis projektu

Stávající most byl postaven v roce 1953 - 1954 na původní spodní stavbě předchozí mostní konstrukce z roku 1889. Jeho stavební výška je 2,46 m. Podjezdná výška pod mostem je při maximální plavební hladině 4,18 m. Předmětem demolice bude zejména prefabrikovaná železobetonová nosná konstrukce, příslušenství mostu a železobetonové úložné prahy nabetonované na spodní stavbě. Spodní stavba je masivní z kvádrového zdiva z pískovce s betonovou výplní. Pro demolici nosné konstrukce stávajícího mostu je uvažována doprava vybouraných hmot vodní cestou. Nová ocelová nosná konstrukce o dvou polích ve formě spojiténo nosníku, s rozpětím polí 2 x 48 m, je uložena prostřednictvím nových železobetonových prahů na sanované a upravené kamenné spodní stavbě. Je tvořena dvěma hlavními plnostěnnými ocelovými nosníky s dolní ortotropní mostovkou a oboustranně vyloženými konzolami pro chodník. Vzdálenost hlavních nosníků je 9,50 m. Tím je dosaženo maximálně stlačené stavební výšky 0,70 m. To spolu s úpravou nivelety komunikace II/611 umožní pod pravobřežním mostním polem dosáhnout požadované podjezdné výšky 7,0 m. Příčné uspořádání (světlost 8,0 m mezi zvýšenými obrubami) odpovídá požadované kategorii komunikace MS 9/50. Oddělení pěšího a cyklistického prostoru od komunikace fyzickou zábranou - hlavním nosníkem mostu - přispěje ke zvýšení bezpečnosti a ochrání chodce od ostřiku projíždějících vozidel. Šířka chodníků je 2 x 2,5 m. Směrově je nový most v přímé trase, výškově ve vrcholovém zakružovacím oblouku (R = 1200 m) a max. podélný sklon je 3,5%. V celé délce mostu je navržen střechovitý příčný sklon vozovky 2,5%. Příčný sklon chodníků je 2,0% směrem od hl. nosníků. Nosná konstrukce je vybavena 20 mostními odvodňovači s přímým odtokem do řeky resp. u opěr se zaústěním do kanalizace přilehlé komunikace. Po novém přemostění prochází pouze nové veřejné osvětlení, městský rozhlas a přípojka k osvětlení plavebních znaků. Nad středním pilířem budou v obou směrech osazeny radarové odražeče. Ostatní inženýrské sítě (vodovod, elektrické kabely VN, NN a sdělovací kabely) ze současné konstrukce budou přemístěny do shybky pod korytem Labe mimo mostní konstrukci.

Stav projektu

Zahájení projektu
01.01.2007
Dokončení projektu
31.12.2008
0%
100%