Účelem projektu je úprava ohlaví velké plavební komory Hořín na parametry vodní cesty třídy Va. Hlavní změnou bude zvýšení podjezdné výšky v profilu dolního ohlaví, které je zároveň mostem, na minimální výšku 7 m.
Průjezd plavidel dolním ohlavím plavebních komor Hořín je v současnosti, vzhledem k velikosti osobních a kabinových lodí a lodí nákladních při přepravě nadměrných nákladů, velmi riskantní. Stávající řešení totiž omezuje podjezdnou výšku na pouhých 2,10 m při nejvyšší plavební hladině a 4,12 m při minimální plavební hladině. Plavební komory Hořín, resp. jejich dolní ohlaví, tak v současné době nezabezpečují podjezdné výšky v souladu s parametry vodní cesty, které určuje zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, v platném znění a jeho prováděcí předpis – vyhláška Ministerstva dopravy č. 222/1995 Sb., o vodních cestách, plavebním provozu v přístavech, společné havárii a dopravně nebezpečných věcí.
Zlepšení užitných parametrů plavební komory a úprava horní a dolní rejdy plavební komory umožní lepší a bezpečnější využití vodní cesty.
Úpravou je dotčena pouze velké plavební komora zdymadla Hořín. Tato úprava spočívá ve zvýšení minimální podjezdné výšky pod přemostěním dolního ohlaví ze stávajících cca 2,1 m nad nejvyšší plavební hladinou na 7,0 m zdvihací konstrukcí a zároveň v rozšíření užitné šířky průjezdného profilu horního a dolního ohlaví z 11,0 m na 12,0 m. Do malé plavební komory stavba nezasahuje.
Vzhledem ke skutečnosti, že plavební komory Hořín jsou spolu s objektem plavebního kanálu Vraňany – Hořín zapsány jako nemovitá kulturní památka, bylo jediným možným a rozumným řešením použití zdvižné mostní konstrukce. Zdvižná konstrukce mohla být použita pouze pro přemostění jedné plavební komory – velké plavební komory, čímž se minimalizuje zásah do stávající památkově chráněné stavby. Bylo zvoleno řešení s posuvným zdvihem mostního pole, se zachováním současné kamenné konstrukce, kde vnitřní železobetonová část je nahrazena ocelovou příhradovou konstrukcí, čímž je při spuštěné mostní konstrukci zachován původní vzhled dolního ohlaví. Zároveň plné zdvižení zajistí minimální podjezdnou výšku 7 m nad nejvyšší plavební hladinou. Vysunutí je řešeno pomocí hydraulických pístů osazených v podpěrách mostu.
Dále stavba řeší rozšíření užitné šířky průjezdného profilu dolního ohlaví rozšířením západního mostního oblouku natočením svislých stěn mostních pilířů, tzn. odbourání západního oblouku a západní stěny a vytvoření nového oblouku jiného poloměru a konstrukce. Principem této varianty je šikmý průjezd návrhového plavidla. Svislé stěny mostních pilířů jsou tak natočeny o 2°. Zároveň je provedeno i rozšíření užitné šířky průjezdného profilu horního ohlaví rozšířením horního ohlaví směrem do levého (západního) břehu.
Veškeré kamenné prvky nacházející se na různých částech stavby byly pečlivě demontovány, očíslovány a uloženy, aby mohly být následně vráceny zpět na své místo. Běžný pozorovatel by na novém mostě neměl vidět žádnou pohledovou změnu. Všechny práce na demontážích i zpětných montážích probíhaly pod dohledem odborníků Památkového ústavu. S nimi se konzultoval jakýkoli technologický a pracovní postup.
Postup prací:
7/2019 - vypuštění velké plavební komory a demontáž dolních vrat plavební komory
8/2019 - demontáž klenby mostu
9/2019 - zahájení betonáží a kamenických prací v horním i dolním ohlaví
3/2020 - montáž nových vzpěrných vrat horního ohlaví
4/2020 - montáž nových vzpěrných vrat dolního ohlaví
4/2020 - osazení ocelové konstrukce nového mostu a podskružení a následné obkládání zdivem
10/2020 - spuštění mostu do základní polohy
3/2021 - komplexní zkoušky velké plavební komory