Vltava - Úprava plavební úžiny Chvatěruby

Vltava - Úprava plavební úžiny Chvatěruby

Vltava - Úprava plavební úžiny Chvatěruby
- Dolní Vltava
|
23.98 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.12.2008
Ukončení realizace stavby
31.12.2010
Zhotovitel
OHL ŽS a.s
Burešova 938/17, 660 02 Brno
Správce a provozovatel
Povodí Vltavy, státní podnik
Holečkova 8, 150 24 Praha 5
Projektant
Povodí Vltavy, státní podnik
Holečkova 8, 150 24 Praha 5
HYDROPROJEKT CZ a.s.
Táborská 31, 140 16 Praha 4
Viamont DSP a.s.
Železničářská 1386/29, 400 03 Ústí nad Labem

Financování

EU - Operační program Doprava
298,435 mil. Kč
Státní fond dopravní infrastruktury
52,665 mil. Kč

Účel projektu

Úpravou koryta řeky Vltavy v úseku plavební úžiny Chvatěruby (od ř. km 23,980 po ř. km 26,700) zajistit zákonem dané parametry dopravně významné využívané vodní cesty IV. třídy. Eliminovat negativní vlivy tohoto úseku vodní cesty na celou Vltavskou vodní cestu, která je v úseku Třebenice – Mělník součástí Transevropské dopravní sítě (TEN-T) s označením E20-06. Zabezpečit splavnost úžiny při nízkých průtocích do 40 m3/s, kdy při minimální provozní hladině na jezu Miřejovice (167,60 m n.m.) nebyly zajištěny dostatečné plavební hloubky ani v šířce pro jednolodní provoz, i při průtocích nad 250 m3/s, kdy vzhledem k vysokým rychlostem proudění, dosahujících při tomto průtoku až 1,71 m/s, nebylo možné úžinou bezpečně proplout. Plavba tak musela být přerušena, přestože na zbylé části úseku Vltavy mezi Mělníkem a Prahou je možno plout až do průtoku 450 m3/s. Při průtoku 450 m3/s dosahovaly rychlosti proudění v chvatěrubské úžině až 2,44 m/s. Rozšířením plavební dráhy v celém rozsahu tohoto úseku splnit minimální předepsané parametry šířky a poloměrů oblouků plavební dráhy a s tím související nejmenší plavební hloubky. Stavebními technologiemi zajistit odstranění skalní výchozů do dna u pravého břehu, prohloubení dna, korekce pravého i levého břehu, odtěžení do profilu řeky značně vystupujícího "poloostrova Kocanda" a korekci koncentračních staveb na levém břehu řeky. Těmito úpravami umožnit v souladu s dohodou AGN proplutí plavidel až třídy Va.

úprava plavební dráhy

  • délka úseku 2,72 km
  • nejmenší plavební hloubka 3,3 m
  • šířka přímé plavební dráhy 50 m
  • nejmenší poloměr zakřivení plavební dráhy 650 m

 

kompenzační opatření v oblasti životního prostředí

  • 5 940 m2 nových tůní
  • náhradní výsadba 280 stromů a 150 ks křovin

 

  • přeložka vodovodní shybky v délce 2 x196 m
  • úprava plavebního značení

Stav projektu

Zahájení projektu
01.12.2008
Dokončení projektu
31.12.2010
0%
100%