Vodní dílo Hradištko - rekonstrukce zdí plavební komory

Vodní dílo Hradištko - rekonstrukce zdí plavební komory

Středočeský kraj, Hradištko
- Střední Labe
|
887.60 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.07.2007
Ukončení realizace stavby
30.11.2008
Zhotovitel
Stavby silnic a železnic, a. s.
Národní třída 10, Praha 1
Správce a provozovatel
Povodí Labe, státní podnik
Víta Nejedlého 951, 500 03 Hradec Králové
SŽDC s. o.
Prvního pluku 367/5, 186 00 Praha 8
Projektant
Povodí Labe, státní podnik
Víta Nejedlého 951, 500 03 Hradec Králové

Financování

Státní fond dopravní infrastruktury
47 mil.

Účel projektu

Zvýšit spolehlivost plavebního provozu rekonstrukcí plavební komory Hradištko a tím i zvýšit spolehlivost plavebního provozu na celé dopravně významné, využívané labské vodní cestě, která je součástí Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Cílem rekonstrukce je zjednodušit a zkrátit údržbu a opravy komory. Nové povrchy zdí z betonových panelů jsou bezpečnější pro plavební provoz, prodlouží životnost komory minimálně o 30 let a zmenší plochy průsaku. Dovybavení plavební komory úvaznými prvky a žebříky splní současné nároky plavby. Odrazné trámce ochrání hladké líce zdí před poškozením plavidly. Modernizace elektroinstalace zajistí větší spolehlivost a komfort obsluhy.

Popis projektu

Náhrada kamenného líce zdí plavební komory lícem zdí ze železobetonových panelů.

  • Náhrada kamenného líce zdí plavební komory lícem zdí ze železobetonových panelů.
  • Vystrojení zdí plavební komory:
    • 4 ks žebříků
    • 14 ks pacholat
    • 42 ks úvazných trnů
    • 20 ks odrazných trámců
  • Modernizace elektroinstalace včetně rozvaděčů, osvětlení a řídicího systému ovládání plavební komory.

Jednolodní plavební komora Hradištko o rozměrech 85 x 12 m byla postavena a uvedena do provozu v roce 1953. Zdi byly založeny na skalním podloží. Líce obou zdí byly opatřeny kamenným obkladem (kyklopské zdivo o průměrné tloušťce 40 cm). V letech 1976 – 1977 prošla komora částečnou modernizací. Bylo provedeno prodloužení plavební komory včetně nových drážek provizorního hrazení. Dále byla provedena nová elektroinstalace, montáž hydraulických pohonů pro ovládání vzpěrných vrat i stavítkových uzávěrů, výstavba nového velínu a spárování zdiva. Přestože byla stávající plavební komora v provozuschopném stavu, postupný proces stárnutí všech původních stavebních konstrukcí po 50 letech provozu dospěl tak daleko, že ohrožoval provoz komory neočekávanými poruchami. Při vzniku jakékoliv poruchy, která by zapříčinila odstávku plavební komory, by došlo k přerušení plavby na celé vodní cestě. Rekonstrukce zdí plavební komory probíhala v době odstávky, kdy je lodní provoz na Labi zastaven. Vzhledem k měsíční délce odstávky, bylo nutné rekonstrukci rozdělit do dvou etap. V první etapě na podzim roku 2007 byla zrekonstruována levá strana komory. Druhá etapa pak proběhla na podzim roku 2008, kdy byla zrekonstruována pravá strana komory a dokončeny veškeré práce na modernizaci elektroinstalace, osvětlení a ovládání plavební komory. Plavební komora tak nyní splňuje veškeré normy a požadavky na bezpečnost a spolehlivost provozu na dopravně významné, využívané vodní cestě třídy IV. Stávající kamenný povrch zdí mezi ohlavími byl odbourán a stěny jsou nově tvořeny železobetonovými prefabrikovanými panely zakotvenými do původní konstrukce zdí. Prostor za panely byl vybetonován včetně nových povrchů plat plavební komory. Pro bezpečné ukotvení lodí je plavební komora, v souladu s požadavky Státní plavební správy, vybavena 14 ks pacholat nového typu, jejichž hlava ve tvaru ryby a dostatečně dlouhý dřík zamezují sklouzávání úvazných lan. Dále je osazena 42 ks úvazných trnů nového typu, jejichž tvar a nový způsob ukotvení zajišťují bezpečné přenesení předepsaných úvazných sil do zdí plavební komory. Úvazné trny byly do panelů osazeny již v panelárně. 4 ks žebříků umožňují posádce plavidla bezpečné vystoupení a zpětné nastoupení. Žebříky jsou osazeny ve výklencích panelů tak, aby nedocházelo k jejich kontaktu s plavidly. Zdi plavební komory jsou před poškozením plavidly chráněny odraznými trámci z kvalitního dubového dřeva. Odrazné trámce se skládají z jednotlivých dílů o délce 1,25 m, což umožňuje v případě poškození vyměnit jen část trámce. Tím je zkrácena doba opravy a zároveň jsou sníženy náklady na opravu. Ke spolehlivosti, bezpečnosti a rychlosti proplavení jistě přispějí i modernizovaná elektroinstalace, nové osvětlení plavební komory a její počítačově řízené automatické ovládání. Plavební komora je dále vybavena technologií pro Říční informační služby, jako jsou webové kamery, měření rychlosti a směru větru a moderní monitoring provozu vodní cesty.

Stav projektu

Zahájení projektu
01.07.2007
Dokončení projektu
30.11.2008
0%
100%