Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě - most v ulici Za Elektrárnou

Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě - most v ulici Za Elektrárnou

Praha
- Dolní Vltava
|
44.50 Říční km
V přípravě

Základní informace

Zahájení realizace stavby
30.11.2027
Ukončení realizace stavby
31.05.2029
Zhotovitel
Správce a provozovatel
Hlavní město Praha
Projektant

Účel projektu

Silniční most v ulici Za Elektrárnou

Řešení nedostatečné podjezdné výšky pod mostními objekty na Vltavské vodní cestě v úseku Mělník – Praha (Holešovice), která v současné době dosahuje jen 4,50 m. Návrhový parametr podjezdné výšky 7,0 m umožní proplutí velkých osobních lodí a přepravu nadměrných nákladů.
Mostní konstrukce zejména na plavebním kanále Vraňany – Hořín jsou v současné době na konci své životnosti a jejich užívání je možné pouze s omezenou zatížitelností nebo je zcela zakázáno. Stavbou dojde k obnově mostních konstrukcí, které zajišťují dopravní spojení do oblasti mezi Vltavou a plavebním kanálem. Nově navrhované konstrukce budou splňovat požadavky platných ČSN a parametry vodní cesty.

Popis projektu

Historie a idea

Vodní dílo Trója – Podbaba bylo postaveno v letech 1899 – 1902 v rámci celkové plavební a protipovodňové regulace řeky Vltavy. Dílo tvoří pohyblivý jez o třech polích, horní plavební kanál, plavební komory v Podbabě a dolní plavební kanál. Toto velké dílo podstatnou měrou změnilo ráz řeky v Trojské kotlině. Díky kanálu, dlouhému ke třem kilometrům, se na opačné straně ostrova zachovalo říční koryto s přirozeným spádem hladiny - Trojská peřej. U současné trojice mostů bude provedeno zdvižení stávající nosné konstrukce.

 

Řešené mosty na plavebním kanálu Trója - Podbaba

  • Most bývalé polní dráhy - Ústřední čistírna odpadních vod
  • Silniční most na místní komunikaci – Ústřední čistírna odpadních vod 
  • Silniční most v ulici Za Elektrárnou

 

Realizace dvou projektů u ÚČOV probíhá současně. Realizace projektu mostu v ulici Za Elektrárnou je ve fázi přípravy a bude provedena následně. 

 

Silniční most v ulici Za Elektrárnou

Stávající most je využíván jednak k běžné dopravní obsluze zastavěné části Císařského ostrova a částečně i pro provoz ÚČOV. Současně slouží také pro pěší jako hlavní spojení mezi Stromovkou a Pražskou zoologickou zahradou, k propojení cyklotrasy A1 na levém břehu a cyklotrasy A2 na pravém břehu a převedení celého souboru inženýrských sítí. Na most navazují na obou březích pojezdné rampy. Pro zajištění požadované plavební výšky bude provedeno prosté zdvižení stávající železobetonové trámové konstrukce mostu bez další zásadní úpravy. Spodní stavba mostu bude doplněna lomovým kamenem, tak aby zůstal zachován současný vzhled opěr. Chodníky na obou předpolích budou opět částečně situovány na vyloženou konzolu železobetonové desky. Důraz bude kladen zejména na posílení bezpečnosti souběžného provozu pěších, cyklistů a silniční dopravy na mostě a navazujících rampách. Novou zalomenou rampou na levobřežním předpolí a dalšími úpravami (mj. nový chodník na pravobřežní povodní rampě) bude nově zajištěno bezbariérové propojení Stromovky a Císařského ostrova. Na levém břehu bude provedeno nové pohodlné dvouramenné schodiště s dvouramennou rampou pro kočárky a vozíčkáře. V horní i dolní části bude schodiště doplněno vestavěnou lavičkou. Schodiště na pravém břehu bude zrekonstruováno a doplněno o kamenné stupně. Rovněž bude na žádost úřadu městské části Praha 7 nově zřízen obousměrný provoz na levobřežní povodní rampě.

Stav projektu

Zahájení projektu
30.11.2027
Dokončení projektu
31.05.2029
0%
100%