Vodní dílo Lobkovice, modernizace vystrojení plavební komory

Vodní dílo Lobkovice, modernizace vystrojení plavební komory

Středočeský kraj, okres Mělník
- Střední Labe
|
850.30 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.07.2009
Ukončení realizace stavby
01.12.2009
Zhotovitel
Labská strojní a stavební společnost s.r.o.
Kunětická 2679, 530 09 Pardubice
Správce a provozovatel
Povodí Labe, státní podnik
Víta Nejedlého 951, 500 03 Hradec Králové
Projektant
VH atelier, spol. s r.o.
Lidická 960/81, 602 00 Brno

Financování

EU - Operační program Doprava
19,635 mil.
Státní fond dopravní infrastruktury
3,465 mil.

Účel projektu

Komora byla vybudována v letech 1914 – 1922 a je situována u pravého břehu Labe v průpichu odděleném od jezu 50 m širokým ostrovem. Modernizováno bylo stávající vystrojení plavební komory a její hydraulické pohony.

Projekt byl spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Operačního programu Doprava, oblast podpory 6.2 Rozvoj a modernizace vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T a mimo TEN-T.

 opd

Komora byla vybudována v letech 1914 – 1922 a je situována u pravého břehu Labe v průpichu odděleném od jezu 50 m širokým ostrovem. V horním i dolním ohlaví jsou vzpěrná vrata ovládaná hydraulickými servoválci. Dlouhé boční obtoky jsou hrazeny segmentovými uzávěry taktéž s hydraulickým pohonem.

V důsledku špatné kvality betonu a výskytu agresivní spodní vody v okolí plavební komory, které zapříčinily zhoršenou stabilitu stěn komory, byla v letech 1976 –1977 provedena rozsáhlá oprava těchto zdí. Před modernizací v roce 2009 byla plavební komora vybavena 6 žebříky a 28 vázacími prvky včetně pacholat na platě plavební komory. Plavební komora nebyla vybavena svislými odraznými trámci. Vystrojení neodpovídalo požadavkům na bezpečnost plavidel při proplavování a nebylo tudíž vyhovující.

Popis projektu

  • modernizace vystrojení plavební komory tak, aby byly zajištěny příslušné parametry dané stávající platnou legislativou a požadavky na aktuální standardy a parametry definované Státní plavební správou.
  • zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti plavebního provozu v důsledku zvýšení plavební bezpečnosti při proplavování plavební komorou a zvýšení technické úrovně plavební komory, která bude mít za následek prodloužení životnosti zdí plavební komory a snížení nároků na jejich údržbu.
  • snížení rizika úniku olejové náplně hydraulických pohonů do vodního toku a umožnění efektivního využití ekologicky odbouratelných hydraulických olejů, které v případě úniku do vodního toku snižují na minimální úroveň negativní dopady na životní prostředí.

1. Modernizace vystrojení plavební komory

  • 14 ks pacholat na platě
  • 28 ks úvazných trnů ve stěnách
  • 4 ks žebříků
  • 20 ks odrazných trámců


2. Modernizace pohonů plavební komory

  • 8 ks hydraulických agregátů ovládání vzpěrných vrat a segmentových uzávěrů obtoků
  • 4 ks hydraulických válců segmentových uzávěrů obtoků

V průběhu roku 2009 bylo modernizováno stávající vystrojení plavební komory a její hydraulické pohony. Zásah do stávajících zdí plavební komory byl minimální a modernizace proběhla tak, aby byla umožněna realizace v rámci jedné plavební odstávky. Převážná část prací tak proběhla v době podzimní odstávky, kdy je pravidelně zastaven lodní provoz na labských plavebních komorách.

V rámci modernizace vystrojení plavební komory došlo k osazení nových vázacích prvků, žebříků a odrazných trámců. Plavební komora byla nově vybavena 42 ks vázacích prvků, z toho 14 pacholat bylo osazeno na platě a 28 ks vázacích trnů bylo umístěno ve dvou výškových úrovních ve stěnách. Stávající pacholata na platě byla odstraněna, vázací trny byly ponechány z důvodu technologie výstavby a možnosti jejich využití pro malá plavidla. Modernizovány byly i 4 stávající žebříky. Dva žebříky byly prodlouženy 1,0 m pod minimální dolní plavební hladinu a 2 žebříky byly prodlouženy až na dno plavební komory. Žebříky ve středu plavební komory byly zrušeny a nahrazeny vázacími prvky. Na stěny plavební komory bylo osazeno 20 nových odrazných trámců. Užitná šířka plavební komory 12,0 m nebyla touto úpravou dotčena a odrazné trámce chrání zdi komory před poškozením plavidly.

V rámci modernizace pohonů plavební komory byly původní hydraulické agregáty ovládání vzpěrných vrat a segmentových uzávěrů obtoků plavební komory demontovány a nahrazeny novými. Původní hydraulický olej byl nahrazen ekologicky odbouratelným.

Stav projektu

Zahájení projektu
01.07.2009
Dokončení projektu
01.12.2009
0%
100%