Vodní tok Vltavy od říčního km 91,5 (Třebenice) po soutok s vodním tokem Labe, včetně výústní části vodního toku Berounky po přístav Radotín, je dle zákona č.114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, v platném znění, dle § 3 odst. (4) přílohy č. 2 písm. b) bodu 1 zařazen mezi sledované dopravně významné využívané vodní cesty.
Vltavská vodní cesta je součástí sítě TEN-T (transevropská dopravní síť) jako nedílné součásti IV. transevropského multimodálního dopravního koridoru. Toto zařazení mezi sítě TEN-T vstoupilo v platnost uzavřením Smlouvy o přistoupení ČR k EU. Právní rámec politiky TEN-T je definován v nařízení Evropského parlamentu a Rady o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě, které vstoupilo v platnost 1. 1. 2014. Vltavská vodní cesta je dále dle Evropské dohody o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (AGN), článku 1 přílohy I zařazena mezi vnitrozemské vodní cesty mezinárodního významu s označením E20-06 (Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 163/1999 Sb.).
V současné době se na úseku Mělník - Praha Radotín nachází pouze několik míst s lokálním výskytem mělčin, které omezují využitelný ponor plavidel jen na 1,80 m. Pro dosažení ponoru srovnatelného s Labskou vodní cestou, tj. 2,20 m, není nutné souvislé prohloubení celé vodní cesty, ale pouze lokální prohloubení problematických lokalit. Účelem stavby je zabezpečit na Vltavské vodní cestě v úseku Mělník (ř. km 0,00) - Praha Radotín (ř. km 63,8) v rámci stávající plavební dráhy souvislou plavební hloubku 2,5 m (2,2 m ponor + 0,3 m marže), což umožní rozvoj a efektivnější využívání této vodní cesty. V celém úseku je řešenou oblastí pouze koryto vodního toku Vltavy. Při prohrábkách se nebude zasahovat do břehových hran, prohloubení dna bude probíhat pouze ve vymezeném prostoru plavební dráhy.
Prohloubení dna v úsecích, kde nejsou dostatečné plavební hloubky od minimální plavební hladiny.
Pro zajištění ponoru plavidel 2,20 m je požadovaná minimální hloubka celého řešeného úseku je 2,5 m.
Vytěženo bude celkově asi 130 tis. m3 materiálu, z toho nejvíce 43 tis. m3 ve zdrži zdymadla Klecany (plavební komora Roztoky). Veškerý vytěžený materiál bude odvážen přímo nákladními loděmi. Materiál nebude v žádném případě vyhrnován na břehy.
V současné době se na úseku Mělník - Praha Radotín nachází pouze několik míst s lokálním výskytem mělčin, které omezují využitelný ponor plavidel jen na 1,80 m. Pro dosažení ponoru srovnatelného s Labskou vodní cestou, tj. 2,20 m, není nutné souvislé prohloubení celé vodní cesty, ale pouze lokální prohloubení problematických lokalit.
Účelem stavby je zabezpečit na Vltavské vodní cestě v úseku Mělník (ř. km 0,00) - Praha Radotín (ř. km 63,8) v rámci stávající plavební dráhy souvislou plavební hloubku 2,5 m (2,2 m ponor + 0,3 m marže), což umožní rozvoj a efektivnější využívání této vodní cesty.
Po realizaci prohrábek nedojde k ovlivnění kapacity stávajících plavebních kanálů. Nově navrženým ponorům odpovídá také hloubka záporníků plavebních komor (Podbaba, Štvanice, Smíchov a Modřany). U plavebních komor (Roztoky, Miřejovice, Dolánky) je z důvodu nevyhovující hloubky v rámci projektu navrženo nové plavební značení v podobě proměnného plavebního znaku C.1 Hloubka je omezena (součástí projektové dokumentace spadající pod vodoprávní úřad Kralupy nad Vltavou).
V celém úseku je řešenou oblastí pouze koryto vodního toku Vltavy. Při prohrábkách se nebude zasahovat do břehových hran, prohloubení dna bude probíhat pouze ve vymezeném prostoru plavební dráhy.
Objem prohrábek v plavební dráze je stanoven jako rozdíl zaměření řeky měřícím plavidlem Valentýna II (2015), doplňujícím zaměřením zajištěným objednatelem (2015) a nově navrženou plavební hloubkou 2,5 m v rozsahu stávající plavební dráhy.
Řešená trasa je vymezena říční kilometráží (ř. km).
Projekt nepředepisuje konkrétní technické řešení a způsob provádění – dodavatel zajistí veškeré práce spojené s odstraněním nánosů z pozemků investora pro dosažení projektované plavební hloubky 2,50 m.
Těžba a rozpojování hornin ze dna řeky se předpokládá, že bude prováděno s využitím rypadla na pontonu v kombinaci obojživelným dozerem, hydraulickým rypadlem, případně hydraulickými kladivy a bagry, v závislosti na třídě těžitelnosti. Výjimku budou tvořit místa křížení prohrábek se sítěmi PVK a.s., PPD a.s. apod, kde bude způsob provedení prací v souladu s požadavky tohoto vlastníka sítí. (více v kap. E. Dokladová část)
Předpokládá se, že materiál bude z místa těžby přesunut na hromady (v korytě toku), odkud bude následně nakládán na loď a odvážen na učené překladiště.