Přístavní zeď v dolním plavebním kanále Lovosice

Přístavní zeď v dolním plavebním kanále Lovosice

Středočeský kraj, Mělník
- Dolní Labe
|
787.10 Říční km
Dokončená stavba

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.04.2004
Ukončení realizace stavby
31.07.2005
Zhotovitel
Navimor-Invest sp. z o.o. organizační složka
V Závětři 1036/4, 170 00 Praha 7
Správce a provozovatel
Projektant
TRANSCONSULT s. r. o.
Nerudova 37, 500 02 Hradec Králové

Financování

Státní fond dopravní infrastruktury
19,9 mil. Kč

Účel projektu

  • výrazné zvýšení bezpečnosti při manipulaci s plavidly a se zbožím
  • efektivnější překládka zemědělských produktů z přilehlého sila spojená s vyšším využíváním vodní dopravy
  • nová překladní hrana tvořena svislou štětovou stěnou délky 157,2 m
  • stabilita stěny zajištěna kotvením pomocí tyčových kotev pod horní hranou přístavní zdi zavázaných do řady velkoprůměrových pilot
  • přístavní zeď v horní části zakončena železobetonovým trámem s převázkou
  • vybavení zdi podle moderních standardů vázacími prvky a schodištěm
  • manipulační plocha šířky 7,0 m s asfaltobetonovým povrchem
  • odtěžení šikmého břehu před lícem přístavní zdi na úroveň dna.

Popis projektu

Přístavní zeď je vybudována na levém břehu dolního plavebního kanálu plavebního stupně Lovosice na řece Labi, v prostorách stávajícího veřejného přístavu. Výstavba této přístavní zdi byla zahájena v říjnu 2004. Investorem bylo Ředitelství vodních cest ČR, přičemž celkové náklady na výstavbu činily více jak 18,5 mil. Kč a byly zcela hrazeny z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Celá stavba je řešena na nejvyšší evropské technické úrovni a byla rozdělena na tři části. Na výstavbu přístavní zdi, úpravu koryta a výstavbu zpevněné plochy. Přístavní zeď je dlouhá 157,2 m a slouží pro jedno až tři plavidla, podle jejich délky. Výška zdi dosahuje 5,3 m, z čehož 2,3 m je výška nad normální hladinou řeky. Celková pohledová plocha díla je 1571 m2. Stabilita stěny byla zajištěna kotvením do železobetonových pilot pomocí tyčových kotev z hladkých předpínacích tyčí a v horní části je zakončena železobetonovým trámem. Výstupní žebříky a schodiště ulehčují výstup z plavidel. V rámci úpravy koryta došlo k odtěžení šikmého břehu před lícem přístavní zdi na úroveň dna. Těžba byla provedena po dokončení přístavní zdi a to z vody. Odtěžená zemina a kamenné opevnění bylo opět použito pro zásyp a doplnění kamenného záhozu. Přebytek tohoto materiálu byl ekologicky uložen na skládce.

Dílo slouží především pro překlad agrárních produktů z přilehlého sila při dopravě do a ze zahraničí. Silo překládá zboží velmi ekologickým způsobem, bez úniku prachu do okolí, a to přímo bez nutnosti použití jiných přepravních prostředků. Dílo umožnuje podstatné zvýšení rentability lodního provozu a zlepšuje nabídku výhodných služeb pro zákazníky v oblasti vodní dopravy. Přístavní zeď umožňuje nakládku zboží o objemu 700 až 800 tun za jeden den. Zkrátí se tak doba nakládky lodí a minimalizují prostoje lodí při nakládce. Postup nakládky a vykládky lodí zvyšuje bezpečnost plavebního provozu a usnadňuje koordinovaný posun lodí. Vedlejší, ale nezanedbatelnou funkcí přístavní zdi je povodňová ochrana plavidel. Zeď byla uzpůsobena tak, aby v případě povodní bylo možné přivázat lodě k vázacím kruhům. Tím nedojde k jejich uplavání, které by mohlo způsobit jak škody na vodních stavbách tak i na životním prostředí.

Vzhledem k umístění stavby nedošlo k záboru zemědělského ani lesního půdního fondu. Výstavba a následný provoz přístavní zdi neměl a nemá žádný negativní vliv na životní prostředí a žádným způsobem nenarušuje funkci Chráněné krajinné oblasti České Středohoří, která leží nedaleko stavby.

Stav projektu

Zahájení projektu
01.04.2004
Dokončení projektu
31.07.2005
0%
100%